Mmmm… Ik heb bovenstaande posts eens rustig globaal doorgelezen… Zitten goeie argumenten tussen… Ik zal mijn eigen levensverhaal maar effe in het kort vertellen… Ik ben geboren in het Westland en daar is homo-zijn uiteraard uit den boze (ik woon nu in Den Haag)… Ze zullen je niks doen, maar je wordt eigenlijk min of meer doodgezwegen als homo, ik weet niet precies hoe ik dat moet verwoorden, maar dat komt er het dichtstbij…
Inderdaad, jullie raden het al, ik ben dus een homo… En of iemand dat stom vindt of wat dan ook, het laat me totaal KOUD… Dat is niet altijd zo geweest… Ik heb er opgroeiende in dat Westland erg veel moeite mee gehad, met die geaardheid (zoals ze dat noemen)… Het is gewoon een feit dat iedereen wordt opgevoed met het idee dat hij hetero is en zal zijn… Maar dat is dus helemaal niet het geval! Ik merkte zo rond mijn 12e jaar dat ik anders in elkaar zat en zit emotioneel dan degenen die wij als hetero’s bestempelen… Uiteraard is dat een wereldschok voor je (lees: mij)… geweest… Ik heb geprobeerd het te verbergen uit angst… Dat noemen ze in de kast zitten, en niet onterecht… Deze angst voor de heterogerichte wereld is dat je bang bent dat ze je afwijzen, niet als volwaardig mens willen of kunnen zien… Zeker als je 12 bent is dat natuurlijk veel erger als dat je 20 bent of zo… Ik wil er niet zielig over doen, maar je moet als puber accepteren dat je TEGEN de wetten van de tradities in gaat, en hetero gericht zijn is de traditie… Ik zeg niet dat het slecht is, de samenleving is wat dit soort dingen aangaat eenmaal hypocriet… Maar ik wil niemand ergens van beschuldigen, het is gewoon een vaststaand feit dat je als mens je samenleving hebt geïnternaliseerd… Dat betekent dat de geldende normen en waarden niet alleen buiten je leven, maar ook in jezelf… Je wordt eenmaal gevormd door de wereld om je heen… Dan kom je er achter dat je tot een minderheidsgroep behoort, en dan OOK nog op het emotionele en seksuele gebied…
De ramp is totaal doordat je het gaat verbergen, gaat verdrukken… Ik heb er zelfs depressies door gekregen, zonder dat ik zelf doorhad waar ik mee bezig was… Op een gegeven moment kom je jezelf toch tegen, je kunt je gerichtheid/geaardheid NIET onderdrukken of omzeilen… Dus moet je het accepteren… Maar dat was voor mij erg moeilijk… En kom nou niet aan met het gelul in de trant van: “ja, als je er zelf voor KIEST”… Niemand “kiest” bewust voor homoseksualiteit, iedereen kiest automatisch datgene wat de samenleving voorschrijft… De één doet er alleen wat langer over om zijn emotionele en seksuele geaardheid te kunnen aanvaarden dan de ander…
Uiteindelijk is het allemaal erg meegevallen, ik heb op een dag iemand ontmoet waarmee ik al 13 jaar samenwoon… Ik ben zelf inmiddels 44 jaar oud, en ik ben er van overtuigd dat als ik mijn homo-zijn niet had geaccepteerd, dat ik mezelf uiteindelijk misschien zelfs van kant zou hebben gemaakt… Emotionele energie is enorm sterk, er tegen vechten is letterlijk zelfmoord… Ik hoef daar verder niet dramatisch over te doen… Wat ik de heterosamenleving min of meer verwijt als instituut, is dat men altijd valt over het seksuele gedeelte van het homo-zijn… Wat maakt dat nou uit? Niemand heeft er ook maar iets mee te maken wat ik tussen de vier muren van mijn slaapkamer uitspook… Alles draait om het emotionele gevoel van liefde, seks is maar bijzaak… Het is leuk, maar dat is dan ook alles… Ik haal de waarde ervan naar beneden, omdat niemand er iets mee te maken heeft, met mijn privé-gedrag… Dat er hetero’s zijn die het homoseksuele gedrag “vies” vinden, ahem… Als ik sommige hetero’s bezig zie zijn, dan heb ik ook al gegeten en gedronken… Maar ik heb er niets mee te maken, ze mogen zichzelf zijn… Als ze er niemand mee kwetsen is het okee… En dat is nou juist waar het om draait… Doordat de hetero’s in de meerderheid zijn, en het zorgt voor nageslacht, voelen sommige lui zich een soort übermensch en bestempelen homo’s als üntermensch… Dat zijn termen uit nazi-duitsland, ik besef dat goed, maar het is gewoon de waarheid… Daarom is het zo gemakkelijk om homo’s te veroordelen, alsof het ungeziefer is, minderwaardig volk en kun je ze net zo goed in mekaar rammen… Okee, ik heb het nu even gechargeerd om het contrast scherp te stellen… Voor de rest zijn hetero’s als mensen volkomen okee, alleen de instituten die zij vormen zijn helaas nogal homo-onvriendelijk… Kerk, staat en dergelijke zijn altijd tegen homo’s geweest, helaas… Gelukkig is dat hier in Nederland min of meer over en heb je dezelfde rechten als homo als je trouwt als dat je hetero bent… Zo hoort het! Niet dat ik zo nodig in een trouwjurk moet, al zou het me misschien beeldig staan (geintje)… Hetero’s moeten wat mij betreft minder de homo’s voorschrijven wat ze wel en wat ze niet zouden moeten zijn… Vergeet dat maar, want wij passen toch nooit in het voorgeschreven ideaal van de hetero, of hoe de hetero ons op afstand zou willen houden… Relnichten, hoe denk je dat die ontstaan? Dat zijn jongens die jarenlang vast hebben gezeten met hun gevoel, en nu losgeslagen zijn… Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel… Ik houd zelf ook niet van nichterig gedoe, maar ze zijn er eenmaal… Je doet er niks aan, respecteer het nou maar gewoon… En als je als heteroman geen homo’s bij je wilt, nou okee… Even goeie vrienden… En als ze je lastigvallen, zeg je maar gewoon dat ze je met rust moeten laten… Denk je maar eens in hoeveel vrouwen letterlijk lastig worden gevallen door halfbezopen hetero’s die zich moed hebben ingedronken om een vrouw het bed in te versieren… Dat is precies hetzelfde… En als dat vrouwen "lastigvallen" tot een deel van het heterogedrag behoort, nou okee… Ik vind het niks, maar vrouwen weten hopelijk genoeg manieren om dergelijke lastpakken weg te sturen…
Maar goed, respect voor iedereen is gewoon goed, maar vaak moeilijk te realiseren… Zeker als het om iets gaat als het homo-zijn… Voel je je er door bedreigd? Ga het dan uit de weg, maar loop niet andere mensen die anders zijn dan jij te bedreigen… En schrijf ze ook niet voor hoe ze zich zouden moeten gedragen volgens hetero-maatstaven... Dat geldt uiteraard ook omgekeerd in het gedrag van homo’s naar hetero’s, maar we zijn als homo’s eenmaal in de minderheid… Dat zal ook zo blijven, maar homo’s bestaan al sinds de dageraad der mensheid, en je krijgt ze nooit weg… Blijkbaar heeft de Natuur of het Bestaan er belang bij dat ze er zijn, anders zouden ze er NIET zijn, toch?
Laatst bewerkt: 5 jan 2006