Een mooi stukkie cultuuranalyse gabb... *)
Een nieuw onderwerp wat gerelateerd is aan gamen… Het internet staat sinds kort bol van het feit dat homo-guilds door Blizzard zouden zijn verboden in de game World Of Warcraft… Persoonlijk heb ik de indruk dat het één en ander behoorlijk wordt opgeblazen, maar goed…
De meeste gamewebsites nemen het nieuws op als een “verbod” op het creëren van homo-guilds… In werkelijkheid is er althans gedeeltelijk wat anders aan de hand… Stonewall, een organisatie die opgericht is in 1989, is een professionele groep die opkomt voor de rechten van homo’s, lesbiennes en biseksuelen. Deze organisatie heeft er ruchtbaarheid aan gegeven dat Blizzard World Of Warcraft speler Sara Andrews een officiële waarschuwing heeft gegeven omdat ze gamers uitnodigde om lid te worden van een guild die "LGBT friendly" zou zijn. Een cluppie voor homo’s, lesbiennes en biseksuelen in de vorm van een World Of Warcraft guild dus….
In de policy van Blizzard schijnt te staan dat World Of Warcraft guilds geen seksueel getinte zaken mogen vertegenwoordigen, en dat geldt tevens voor andere gevoelig liggende zaken, zoals religie… Mensen raken daarover nooit uitgediscussieerd en/of uitgeruzied, vandaar dat ze zijn opgetreden in het geval van de LGBT friendly guild. Deze zou trouwens meer in het algemeen “friendly” zijn, niet alleen wat betreft homo’s, lesbiennes en biseksuelen, maar ook voor hetero’s… Sara Andrews die dus officieel berispt is door Blizzard overweegt om haar lidmaatschap van World Of Warcraft in te trekken…
Wat vinden we hier van? Ik ben zelf homo, dus aan de ene kant vind ik het wel raar dat er feitelijk een soort “discriminatie” plaatsvindt op de servers van World Of Warcraft, aan de andere kant is het de vraag of het wel nodig is om aparte clubjes te organiseren van homo’s of bijvoorbeeld van zwaar religieuze christenen of wat dan ook… Ik kan me het wel enigszins indenken dat Blizzard geen gedonder wil in haar online games… Toch kan discriminatie feitelijk niet, maar persoonlijk voel ik er als gamer geen behoefte aan om me aan te sluiten bij een speciaal groeppie, in dit geval homo’s die World Of Warcraft spelen…
Ik kan me het standpunt van Sara Andrews ook wel levendig voorstellen… Je wilt iets origineels regelen, iets “leuks” en dan wordt dat de grond in geboord, zeker als je je bedenkt dat het een “friendly” guild is… Je doet er feitelijk niemand kwaad mee en iedereen (homo, lesbiennne, biseksuele of hetero) is welkom… Maar goed, ik zei al dat het zaakje weer behoorlijk wordt opgeblazen in de media en dat iedereen meteen op zijn achterste benen staat te blèren over wat nou wel en wat nou niet kan…
Barst maar los wat je hiervan vindt
Laatst bewerkt: 31 jan 2006