[Stelling/Discussie] "Criminelen moeten harder aangepakt worden"

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Vigil, 5 dec 2006.

  1. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Jup ik ook, dat werkt amper. Voorkomen is beter dan genezen kan je zeggen, maar voorkomen blijkt via het onderwijs in ieder geval amper te werken. Dan maar terugvallen op het 'afschrikken met straffen'. Dat je je gewoon gedraagt (voornamelijk uit principes, maar als dit niet werkt) anders krijg je bigass straf en moet je de gevolgen ervan maar ondervinden.

    @MiQuAmersfoort:

    Thnx again. Ik heb uiteraard ook mijn eigen visie over de stelling en snap ook heus wel dat het een gevoelig onderwerp voor sommigen kan zijn. Echter, de stelling is mij voorgelegd en wil deze discussie dus ook graag hier starten. Ach, het komt wel goed ;).
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2006
  2. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    @ goiz voor bepaalde groepen geld dit idd. dit heeft niets te maken met de mogelijkheden die wij zien als toekomst perspectief. Slecht nederlands, laag geschoold etc. Idd niet iets wat direct te maken heeft de objectieve meetbaarheid van toekomst perspectief : dingen als goed onderwijs banen etc. Maar wel oorzaak van het probleem. En ik hekel symptoom bestrijding. Dat kan je eeuwig blijven doen. Voor die lange duur mensen in de gevangenis houden terwijl het ook anders kan : DAT is pas nutteloos geld smijten.

    @ blanqua . Hoe kan je zeggen dat voorkomen via beter onderwijs niet werkt. Er is afgelopen jaren alleen maar bezuinigt, het onderwijs is er afgelopen jaren alleen maar op achteruit gegaan. En dan roepen dat het niet werkt ? Tis niet eens normaal geprobeerd.

    En laten we leren van een land als Amerika. Kom jij maar is het harde cijfers dat het harder straffen daar werkelijk een merkbaar effect heeft op criminaliteit (en dan in positieve zin : dat het dus verminderd)
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2006
  3. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Het gaat me niet eens om het afschrikken ofzo (als dat wel werkt is het leuk meegenomen), maar meer om het feit dat ik een schijthekel heb aan crimineel gedrag. Mensen die zich daarmee bezighouden zullen wat mij betreft ook de consequenties mogen aanvaarden. En deze consequenties mogen imo dus ook hard(er) zijn.
     
  4. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Uiteraard moet het onderwijs gewoon voldoende zijn. Maar de geldstroom in dingen als 'campagnes om de jeugd beter op te voeden' van de overheid (via het onderwijs bijvorobeeld) moet minderen. Het hoort gewoon bij goed onderwijs dat dit deels bijgebracht worden. De oorzaak moet bestreden kunnen worden, lukt dit niet, dan maar 'afschrikken met straffen' (welke gewoon gerechtvaardigd zijn in mijn opinie). Allochtoon of niet, ik heb het hier over mensen in het algemeen, inwoners van Nederland dus.
     
  5. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    het hoort bij het onderwijs ? Maar wat als daar geen geld voor wordt vrijgemaakt ?.

    Hebben we met z`n allen trouwens enig id wat het opsluiten van iemand kost, en dan wat dit op lange termijn de belasting betaler allemaal kost ?. Dan zorg ik liever voor een goed onderwijs waar iedereen baat bij heeft. Dan dat je criminaliteit gaat onderhouden door mensen langer in de cel te stoppen.
     
  6. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Leraren dienen dit per definitie (zonder extra geld van de overheid) over te brengen op hun klas. Vind niet dat je hier hele campagnes voor moet oprichten die nihiel verschil maken.
    Onthoud ook dat ik voorstander ben van goed onderwijs dat dit soort ellende helpt te voorkomen, maar 'als dit niet werkt' zoals de laatste tijd wel blijkt...
     
  7. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    @ The only ego;

    Zal best maar wat je zegt over onderwijs is ook al talloze keren geprobeerd hoor. Mensen die interesse hebben in criminaliteit en zich daarmee bezig houden hebben toch (vaak) niks, of in elk geval minder, met school.

    Wat jij nu suggereert gaat in Nederland zo goed als niet op imo. Mensen met slechte kansen (onderwijs) gaan maar de criminaliteit in om dus op een andere manier aan hun brood te komen. Onzin.


    //edit;

    Trouwens nu ga ik nog met je mee in die discussie.. :+ Dat staat helemaal los van hoe ik erover denk:

    Dit vind ik er dus van. Dat staat even los van alle mogelijke oplossingen om het in de toekomst beter te maken voor de samenleving als geheel.
     
  8. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    om aan brood te komen is wat overdreven ja, maar dat heb ik ook nergens gezegd. Wel zijn de eerder genoemde dingen hier voor een groot deel aanzet toe (crimineel gedrag). Hoe het ook zijn mag, ethnische afkomst is niet de reden van crimineel gedrag. Iets waar wel een beetje op afgestuurd wordt (Hiermee bedoel ik oa het expliciet noemen van ethnische afkomst.)
     
  9. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Naar mijn mening is het passend om eerste generatie allochtonen vanaf 18 jaar, mits er een gezonde buffer is, als laatste straf terug te sturen naar eigen land. Althans, het Nederlands staatsburgerschap in te trekken. We hebben genoeg criminaliteit onder Nederlanders zelf, lijkt me beter om daar eerst maar is wat aan te doen. Tevens zijn de straffen in Nederland van een andere kwaliteit dan in andere landen, passend voor Nederlandse criminelen. Voor een allochtone crimineel hoeft het niet eens per sé een straf te zijn.
     
  10. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Ik vind niet dat deze draad dicht moet, het heeft wel degelijk een functie.

    Ik wil trouwens zeggen dat ik vind dat iedereen in Nederland dezelfde straf moet krijgen, autochtoon of "allochtoon". Ze hebben zich beide maar te gedragen. Mijn betoog is daarom misschien een beetje afwijkend van de stelling maar ik wou toch even mijn mening kwijt.

    Het rechtsysteem in Nederland in gewoon te mild en een aantal dingen kloppen ook niet. Zo wordt de maximale straf er zelden uitgehaald, vaak is het zo dat een persoon een erg milde straf krijgt als je kijkt hoeveel jaar er op deze straf staat. In uiterste gevallen krijgt men levenslang, zoals mohammed b maar dit komt naar mijn mening veels te weinig voor.

    Ik vind ook dat er strengere straffen moeten komen voor erge misdrijven zoals moord met voorbedachte rade. Hiermee bedoel ik niet de maximale straf maar de minimale, maximale zegt in Nederland erg weinig vind ik. Zoals ik eerder aan gaf krijgt men te weinig de straf die op het misdrijf staat. Natuurlijk spelen er meer oorzaken een rol en moet je niet alleen kijken naar het misdrijf zelf maar dan nog zijn de straffen die worden uitgedeelt te laag. In uiterste gevallen zou ik het liefst willen dat we in Nederland nog steeds de doodstraf was ingevoert. Als je nu bijvoorbeeld weer het geval ziet van het 8 jarige jongetje dat is vermoord, zo'n mag mag niet meer op aarde rondlopen en dan ook niet in de gevangenis.

    Jammergenoeg is de kans er klein dat de doodstraf weer terugkomt en zelf ben ik er ook geen volledige voorstander van maar in zulke gevallen moet er gewoon sprake kunnen zijn van een uiterste en die kennen wij in Nederland niet. Levenslang is ook niet alles hier.

    Ik vind het rechtssysteem in Nederland dus gewoon slecht en daar moeten eens sterke veranderingen in komen.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2006
  11. Bokje

    Bokje Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou om het feit dat volgens sommige het onderwijs in nederland niet goed is en daarom mensen ..en ook allochtonen in de criminaliteit raken wil ik ook wel even mee discusiëren

    Mag ik er iedereen even op wijzen dat hoewel het onderwijs in Nederland de laatste tijd achteruit is gegaan waarschijnlijk met gemak nog steeds tot de top van de wereld hoort?..

    ik heb laatst van mijn Economie leraar vernomen dat er een enquete as gehouden onder allochtone jongeren over hun toekomstige loon in de toekomst.. Die de middelbare school NIET hadden afgemaakt!

    Zij dachten: 3000 euro netto...!!
    dat verdienen de meeste mensen die een HBO opleiding gehad hebben nog geen eens...

    Geen wonder dat ze een beetje teleurgestelt zijn, zover ik weet kom je zelfs amper aan een baan als je alleen de middelbare school heb afgemaakt.. laat staan geen eens het diploma hebt !

    Dus misschien ligt het niet aan de het onderwijs ?..
    maar misschien aan de mentaliteit ?

    In Nederland heeft iedereen een goeie kans op een baan, we koersen zelfs af op het laagste percentage werklozen in heel Europa !..

    Dus om nu direct het onderwijs als schuldige aan te wijzen vind ik een beetje belachelijk...
     
  12. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    En wat stelt ge voor als straf voor gasten die het volgende doen...

    Triestig.....
    En de politie gaat er zéker werk van maken.....als ze een getuige vinden tenminste .....
     
  13. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik word echt droevig van dit soort berichten.. Wat een ellende weer. Gewoon hard aanpakken die lui. Keihard.
     
  14. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    Tussen de 14 of 16 jaar. :eek:

    Ik ken geen straf die passend is..
     
  15. Victor

    Victor Guest

    Waar ik vooral van schrik is dat ze zo ongelooflijk jong zijn. Zit zelf ook rond die leeftijd, en op een of andere manier heb ik geen behoefte iemand in elkaar te trappen. =(
     
  16. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet? Ik ben vooral boos om het nieuwsbericht.. ik ben verdomme 17!!!11` 8)

    Oke, grapje dus, en niet leuk :+

    (Topic amper gelezen verder, dus gewoon beginnen bij de OP)

    Tijdje geleden die stemwijzer gedaan, daarin was de vraag: "Allochtone jongeren die zich misdragen terug sturen naar hun eigen land, en daar laten berechten" Mijn antwoord was een volmondig ja! Het is erg rigoreus, maar hun worden daar ook beter van. Ze worden daar wss wel harder gestraft, maar dat is alleen maar beter.. Daar leren ze wat van.. Ik heb wel eens verhalen gehoord van een man, die heeft 10 jaar vastgezeten, en die moest wel werken voor zijn geld, maar hij had wel een TV, kon roken, had een koelkast, en het enige wat hij mistte, was de vrijheid.. ik denk, FOK DAT, 2x per dag luchten, en voor de rest mag je lekker genieten van je bedje..
    Als ik ooit zonder dak zou komen te zitten, en heb geen uitzicht meer in het leven, niet meer weten wat te doen, zou ik zeker een misdrijf plegen, waardoor ik lang genoeg blijf zitten.. heb ik onderdak, TV, eten, mooi toch?

    Straflengten mogen helemaal omhoog. maar daar heb ik nu geen zin in om over te typen :+
     
  17. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    maar die lengten gaan niet omhoog omdat we een daderrechtssysteem hebben
    een geen daadrecht. De rechter kijkt dus naar de persoon zelf en veel minder naar de daad die gepleegd is.
     
  18. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlands onderwijs is al lang niet meer de top door bezuinigingen , we zijn onze naam als kennis economie al een tijdje kwijt.

    Verder is het natuurlijk niet alleen de kwaliteit van het onderwijs maar ook verwachtings patroon, dat heb ik voor zover ik weet nergens ontkent. Wel is het zo dat door een leerachterstand dit soort groepen snel gedemotiveerd raken. Gebeurd ook veel bij gewoon autochtone jeugd btw, alleen komt hier een klein verschil van cultuur om de hoek kijken. Ouders zijn hier nog al geneigd de kinderen een trap onder de kont te verkopen. Dat is in die cultuur wel anders. Iets wat ik trouwens wel afkeur. Hoe het ook zei. Het is een oorzaak.

    En of die oorzaak nou wel of niet strookt met ons beeld van onderwijs gaat niet helemaal op. Het gaat er dan om hoe zij het ervaren. Het is een probleem van de maatschappij en wij als maatschappij dienen daar dan ook een passende oplossing voor te vinden. Die niet alleen het probleem verplaatst maar de oorzaken probeert aan te pakken. Ik ben dan ook voor meer individueel onderwijs en een strengere leerplicht., Zeker voor dat eerste zal veel meer geld vrij gemaakt moeten worden. Maar hier heeft iedereen baat bij en niet alleen bepaalde groepen

    Over langer in de gevangenis:

    1 dag gevangenis kost de belasting betaler 190 euro. Welke groepen zullen dan het vaaktst gepakt worden : kleine criminaliteit, vandalisme etc. Al die groepen die over het algemeen het meest de terug kerende mensen kent (recidive) Oftewel de draai deur criminelen. Ik neem aan dat je met een beetje redenatie vermogen ziet wat dit gaat doen met de kosten voor de belasting betaler. En again : Het is maar zeer de vraag of harder straffen werkt. Niemand is nog met harde cijfers gekomen (toegegeven ik ook niet). We nemen het allemaal maar aan.
     
  19. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Ik dacht toen ik het bericht hoorde direct 'ik heb toen ik zo oud was nooit de neiging of de wil gehad iemand in elkaar te trappen'. Ik kan gewoon niet bedenken hoe je het in je hoofd haalt om iemand zo toe te takelen zonder enige aanleiding? Dat er veel allochtone jongeren kampen met mentaliteits problemen mag wel duidelijk zijn. Totaal geen respect voor een ander of voor autoriteit.

    Desondanks dat allochtone jongeren voor de grootste problemen zorgen mag je ze mijn inziens niet harder of op een afwijkende manier aanpakken dan autochtone jongeren. Een overtreding is een overtreding, wie hem begaat maakt dan niet uit. Dat is alleen handig te weten ter preventie en om extra aandacht aan die groep te geven.

    Van mij mogen alle straffen omhoog, maar vooral ook die voor zware criminaliteit (misdaden) zoals moord. Dat die mensen na letterlijk een paar jaar weer op straat kunnen staan is een grote schande. Het maakt mij dan niet uit of de kans even groot is dat ze weer de fout in gaan ook al zijn de straffen tien maal hoger. Je kunt je toch niet voorstellen dat je als nabestaande, bijvoorbeeld, ziet dat de moordernaar van je dochter na zes jaar zitten weer vrij rondloopt? Volstrekte waanzin en dat moet je als samenleving ook niet willen.
     
  20. xboxbezitter

    xboxbezitter Active Member

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    0
    Iemand die hier nieuw is en een behoorlijke overtreding begaat moet het land uit vind ik. Je komt hier te gast en je komt hier om bijvoorbeeld te werken dus doe dat dan ook en ga niet op straat een beetje hangen en mensen lastig vallen. Gedraag je je naar behoren, dan hoor je van mij niks en blijf je hier maar. Gedraag je je niet, aju. Tot nooit meer.

    Over de leeftijd van de crimineeltjes: zelf ben ik 17 en kan me niet voorstellen wat er leuk aan is onschuldigen/wildvreemden in elkaar te timmeren. Het is maar wat je als hobby ziet.. opsluiten iig.
     

Deel Deze Pagina