Ik vind niet dat deze draad dicht moet, het heeft wel degelijk een functie.
Ik wil trouwens zeggen dat ik vind dat iedereen in Nederland dezelfde straf moet krijgen, autochtoon of "allochtoon". Ze hebben zich beide maar te gedragen. Mijn betoog is daarom misschien een beetje afwijkend van de stelling maar ik wou toch even mijn mening kwijt.
Het rechtsysteem in Nederland in gewoon te mild en een aantal dingen kloppen ook niet. Zo wordt de maximale straf er zelden uitgehaald, vaak is het zo dat een persoon een erg milde straf krijgt als je kijkt hoeveel jaar er op deze straf staat. In uiterste gevallen krijgt men levenslang, zoals mohammed b maar dit komt naar mijn mening veels te weinig voor.
Ik vind ook dat er strengere straffen moeten komen voor erge misdrijven zoals moord met voorbedachte rade. Hiermee bedoel ik niet de maximale straf maar de minimale, maximale zegt in Nederland erg weinig vind ik. Zoals ik eerder aan gaf krijgt men te weinig de straf die op het misdrijf staat. Natuurlijk spelen er meer oorzaken een rol en moet je niet alleen kijken naar het misdrijf zelf maar dan nog zijn de straffen die worden uitgedeelt te laag. In uiterste gevallen zou ik het liefst willen dat we in Nederland nog steeds de doodstraf was ingevoert. Als je nu bijvoorbeeld weer het geval ziet van het 8 jarige jongetje dat is vermoord, zo'n mag mag niet meer op aarde rondlopen en dan ook niet in de gevangenis.
Jammergenoeg is de kans er klein dat de doodstraf weer terugkomt en zelf ben ik er ook geen volledige voorstander van maar in zulke gevallen moet er gewoon sprake kunnen zijn van een uiterste en die kennen wij in Nederland niet. Levenslang is ook niet alles hier.
Ik vind het rechtssysteem in Nederland dus gewoon slecht en daar moeten eens sterke veranderingen in komen.
Laatst bewerkt: 5 dec 2006