1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De "big" motoren, scooters en brommers thread [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 29 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat betreft verkeersinzicht geld dit net zo goed voor een lichte motor dan een zware motor. Je blijft kwetsbaar op een motor en je bent echt niet kwetsbaarder op een zware motor dan op een lichte. Vind het dan ook een beetje een slap argument om niet op een zware motor te rijden vanwege verkeersinzicht, je hebt namelijk zelf je motor onder controle. Een aantal kilo's of wat meer vermogen doet weinig af aan het risico op een ongeluk. Wat wel risico verhogend is dat een zwaardere motor sneller is, zowel optrekken en topsnelheid. Het is dus belangrijk dat jij jezelf kan disciplineren, dat jij weet wat het risico is wanneer je de gashendel opentrekt. Dat je weet wat verantwoordelijk rijden is, anticipeert en verkeerssituaties snel en goed kan inschatten. Het niet verantwoordelijk kunnen rijden, het veel te sportief rijden, het verleggen van je grenzen, het over de verantwoordelijke streep gaan in de combinatie met een beperkt verkeersinzicht, dat is wat de vele ongelukken bij beginnende bestuuders verklaart. Bij een zware motor kan men net nog een stuk verder over de grens gaan, wat niet zegt dat een lichtere motor veiliger is. Een "lichte" motor kan namelijk nog steeds gruwelijk hard en daar moet je als bestuurder mee om kunnen gaan.

    Het lijkt bij de benaming "lichte" motor dat dit veiliger is dan een "zware" motor maar dit is niet zo. Ik denk dat de kern ligt bij de eigenschappen van de bestuurder, niet bij de motor.
     
  2. the predator

    the predator Vliegent frietje

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    0
    verkeersinzicht heb ik al wat, ik rij al 4 jaar brommer (waarvan 2 op een schakel) en ik moet zeggen dat ik redelijk behendig ben op een 2 wieler (brommer en motor is toch een groot verschil maar heb het denk ik zo opgepakt) en kwa verkeer, hoe ik reageer op (bijv) een ongeluk is altijd vrij rustig, niet meteen een schrik reactie en vol op de remmen, maar ik zie het gebeuren en ik reageer kalm dat ik gewoon rustig tot een stoppen kom of het kan ontwijken.:)
     
  3. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Mja, verkeersinzicht is zoiezo heel abstract en een niet meetbare term. De ene heeft al superveel verkeersinzicht ondanks dat men nog weinig ervaring heeft, de ander heeft het totaal niet terwijl die al 5 jaar op de weg zit. Iemand zijn verkeersinzicht is ook niet te vergelijken.

    Brommer en Motor lijkt me inderdaad ook een groot verschil. Een motor gaat veel harder, heeft minder remkracht vergeleken met een auto in m/s^2. Een brommer gaat minder hard en heeft niet met 80, 100 of 120 wegen te maken wat een groot verschil opzich is. In sommige situaties kan je niet rustig reageren en is een schrik reactie en vol op de remmen nog de enige mogelijke reactie. Op een motor is het dan nog wel eens de vraag of je het na kan vertellen. Daarom moet je met behulp van je wegervaring en verkeersinzicht juist die situaties zijn te voorkomen.

    Ik denk dat je beter jezelf de vraag kan stellen of je nog een aardige tijd wilt wachten met dat motorrijbewijs of het liefst nu begint? Of je zeker weet dat je perse een zware motor wilt kopen of een lichte ook prima vind? En dit tegen elkaar afwegen. Nu gelijk motorrijden en 2 jaar vertoeven op een lichte motor of even wachten en voor zwaar gaan. Na 2 jaar kan je altijd kiezen om een zware motor te kopen en de lichte te verkopen, mocht je daar echt behoefte aan hebben. Ik denk alleen dat je ook op basis van je eigen karakteristieke eigenschappen moet bepalen of "begrensd" rijden misschien de komende jaren een betere, veiligere oplossing is. Ik denk namelijk dat het voor iemand die zichzelf goed onder controle heeft, weet waar de grens ligt en zich bijvoorbeeld niet laat opjutten door een andere motorrijder niet heel veel uitmaakt of hij omwege van verkeersinzicht op een zware of lichte motor rijd.
     
  4. Aleko

    Aleko Niet? Nou, dan toch!

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    0
    Amen to that!!! _O_

    Ben het helemaal eens met je verhaal. Het zit allemaal in je rechter pols, op een lichte motor kan je net zo goed keihard op je bek gaan en kan je net zo hard aangereden worden. Je moet je zelf discipline kunnen opbrengen. Je moet zelf beslissen waar je het gas kan opentrekken en waar niet. (persoonlijk vindt ik het hele gezeur van 25kw belachelijk, kost iedereen alleen maar geld en het ligt 100% aan de bestuurder hoe je rijdt. Als je bij de motoren niet meteen zwaar mag rijden, moet het bij de auto ook niet mogen... Maar goed, dat is mijn niets zeggende mening ;) )
    Ik heb zelf weliswaar niet op een brommer gereden ( in elk geval niet legaal. :+ ) maar een brommer is toch wat anders dan een motor denk ik. Het rijden is niet het probleem. Dat heb je zo onder de knie. Lomp gezegd, een beetje gas geven, sturen en af en toe een beetje remmen. Meer is het eigenlijk niet. De behendigheid met de motor leer je doormiddel van de 'bijzondere verrichtingen'.
    Het moeilijkste is het anticiperen en verkeersinzicht krijgen op de situaties welke je tegen komt. Wat gaat die auto doen? Stopt hij, rijdt hij door? Welke kant kan ik op mocht hij doorrijden? Moet ik alvast gas los laten? Of zelfs al beginnen met remmen?

    Hoe snij ik die mooie bocht aan? Liggen er bladeren/zand/vuil in de bocht? Welke kant kan ik op mocht er ineens vuil op de weg liggen? Etc.

    Natuurlijk zijn dit wel extreme voorbeelden, niet elke minuut denk je aan bovenstaande vragen. Maar in je achterhoofd moet het wel meespelen. Een bocht door gaan met een motor van 200kg en met 80 km/u is iets anders dan met een brommer van, pak hem beet, 80 kg, met 40 km/u door een bocht gaan.

    Maar het kan ook anders zijn, misschien pik je het heel snel op. Uiteindelijk kunnen wij wel hele verhalen vertellen, maar je moet het toch echt zelf gaan ervaren. Voor het zelfde geld gaat je het allemaal heel erg makkelijk af en heb je in no-time je papiertje en kan je toeren [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2008
  5. the predator

    the predator Vliegent frietje

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    0
    ik snap jullie volkomen:)
    maar dan heb ik toch nog 1 laatste vraag...
    De rijscholen doen aan een soort test, en als je die aflegt kunnen hun zien hoeveel lessen je ongeveer nodig hebt... Maar letten ze dan ook echt op of denken hun niet van "ooow daar heb je weer zo'n jonge gast die op een motor wilt laat hem toch maar een stuk of 40 lessen doen"?

    alvast bedankt_O_
     
  6. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke ik vraag me dit al een heletijd af hoe het zit, ik hoor telkens van andere mensen dat het anders zit.

    Mag je vanaf je 18e elke motor zolang het maar een 25 KW is. Dus mag ik ook een 1000cc nemen daar een 25 kw kit onder zetten.
     
  7. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    denk je dat het goed is voor je 1000 cc motor?

    je moet volgens mij een kit hebben die goedgekeurd is door de rdw.....Een R1 kit in duitsland bestellen en hier op je R1 monteren mag niet.....Een R1 met kit uit duitsland importeren weer wel.

    Maar waarom 1000 cc? Die motor vind dat echt niet fijn hoor ;)
     
  8. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik nam 1000cc maar als een voorbeeld.

    Aangezien de meeste voor het ''klein'' rijbewijs rond de 125 zijn. Maar het kan dus wel?
     
  9. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Het kan, maar de kit moet wel een typegoedkeuring hebben van de RDW
     
  10. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Laat ik het zo zeggen: als JaapieNietZoSnugger van 18 jaar op een R1 gaat zitten of op een 25kw fiets. Dan kan dat het verschil zijn of hij zichzelf doodrijdt of niet. Als de tools er zijn, dan zullen domme mensen ze ook gebruiken. Gaan zichzelf pushen enzo.

    Tuurlijk zijn er zat verantwoordelijke 18jarige, en zat onverantwoordelijke 21+ ers, maar toch vind ik dat je als beginnende motorrijder beter een motor kan nemen zonder opgefokt karakter.

    Waarom zou je zowieso een knaller nemen als je nog niet van plan bent te knallen? Ben je dit wel van plan met weinig ervaring dan ben je gewoon niet al te slim.

    Moet trouwens aankomende zaterdag zelf afrijden. Tot nu toe alles in 1x gehaald en ik heb er een goed gevoel over.

    Nu had ik ook kunnen wachten tot de zomer, dan ben ik 21. Maar ik ben zowieso van plan eerst een tijd op een lichte motor rond te rijden.
     
  11. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Met zwaarrijbewijs zou ik lekker op vol vermogen met een 600cc gaan rijden. Lijkt me een heerlijk begin, erg snel en stuk minder lomp dan grotere broertjes.
     
  12. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach, in dit opinie zou je dan kinderen ook geen fiets moeten geven. Je weet dat kinderen ze zich niet super verantwoordelijk gedragen. Daarbij is een fiets volgens mij statistisch meer kans op ongeluk als motor (zeker voor kinderen). Echter het kind leert het dan nooit.

    Als je 2 jaar onverantwoord op een lichte gaat rijden omdat dat nog 'net' kan en je neemt dan een zware heb je ook een probleem.

    Je moet je gewoon leren beheersen, kan je dat niet, koop dan aub geen motor, licht of zwaar. Wat je vooral niet moet doen is jezelf bang laten maken voordat je begint. Als je al bang bent wordt het nooit meer wat.

    Echter als je nu een rijbewijs wilt heb je geen keus als je 18 bent. Er is niets mis met een lichte motor. Al zou ik voor het gemak eerst een autorijbewijs nemen, maar dat daar gelaten.

    Weet jij dat je je kan beheersen, dan kan je een motor overwegen. Kan je jezelf niet overheersen, neem dan geen motor. Als de tools er zijn, dan zullen domme mensen ze ook gebruiken. Gaan zichzelf pushen enzo. Dit verandert niet naar 2 jaar als het in je karakter zit.

    Wat mij een stuk erger lijkt is zelf een ongeluk veroorzaken waar iemand anders bij verwond raakt. Ben je zelf dood, het zij zo, rijdt jij iemand dood of gehandicapt, dat lijkt mij een stuk erger...

    Edit: Deze post is natuurlijk lichtelijk overdreven. Ik werd alleen moe van het zwaar/licht gezeur. Kies voor jezelf ;)
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2008
  13. MerQ

    MerQ Registered Bruser

    Berichten:
    1.874
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, maar ik neem op me 18e liever een R6 dan een Rs 125. Alleen al omdat het verschil in prijs klein is, en volgens mij krijg ik dat er niet uit in 2 jaar. Kopen > verkopen.
     
  14. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Sowieso zou ik geen 2takt motor nemen, het is gaaf maar tis altijd net een snelle brommer, daarblij slijten ze veel harder. Het geluid moet je ook maar van houden.
     
  15. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben het eens met het "laat je niet bangmaken". Ook zullen een aantal mensen altijd overantwoordelijk blijven.

    Maar vind jij dat iemand die net zijn rijbewijs op een R1 moet gaan zitten? Als je dat ok vind, tja dan is er gewoon een groot verschil van mening hier. Moet iedereen verder echt helemaal zelf weten hoor. Maar het lijkt me gewoon erg onverstandig. En ik ben niet de enige die er zo over denkt, iedere ervaren motorrijder die ik ken denkt er precies zo over.

    Maargoed de discussie "wanneer ben je klaar voor een zware motor" zal er altijd zijn, en dat is misschien maar goed ook. Dan vergeten mensen niet dat het iig iets om over na te denken is.
     
  16. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    haha, idd. Het was beetje overdreven reactie aan mijn kant. Ik ben je denk ik een iets uitgebreidere mening verontschuldigt:

    Ik zie het probleem van de zware motor minder. Ik zeg niet dat het slim is, maar als je jezelf onder controle kan houden moet het kunnen. De meeste ongelukken gebeuren volgens mij door onoplettendheid wat op zwaar en licht kan gebeuren. Ervaring haalt dat wel enigsins weg, maar het heeft niet veel met vermogen te maken.

    2de heikel punt voor ongelukken is volgens mij snelheid. Een lichte motor die 150 kan gaat ook hard. Oke, je bent iets minder snel op de snelheid met een lichte en een zware kan nog harder. Ik denk dat als je een lichte vollop gaat pushen dat je kwa snelheid ook snel ongelukken kan krijgen. Je gaat iig harder dan al het andere verkeer behalve op snelwegen misschien. 150 op een 80 weg is gekken werk, maar moet kwa snelheid kunnen op een lichte motor. Ook op een lichte motor moet je jezelf kunnen inhouden.

    3de punt voor ongelukken, misschien moet deze wel hoger in de lijst staan. Ze zien je niet. Dit punt heeft met snelheid te maken en dat je gewoon een kleiner object bent. Snelheid kan op een lichte ook veelste hoog liggen zie hier boven.

    Ik ben eerder van mening dat een motor gevaarlijk is. Neemt niet weg dat het niet leuk is. Al ligt veel gevaar in je eigen doen en laten op een motor. Of een lichte nu zo veel veiliger is? ik weet het niet. Op beide types moet je jezelf inhouden en zolang je dat niet kan zijn beide gevaarlijk. Als je je kan inhouden moet een zware wel kunnen denk ik.
     
  17. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    Mn 620 Ducati Monster was met 25kw kitje al fucking snel.


    Als je met je achtiende zonder ervaring op een R1 gaat zitten, vraag je echt om problemen. Met een 600cc viercilinder weet je al niet wat je overkomt. Daarnaast moet je je idd inhouden, en in dat geval hoef je echt geen R1 te kopen, dat soort fietsen moet je een beetje op toeren houden lijkt me. Doodzonde om je in te houden met zo'n ding :p.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2008
  18. beuker(sr)

    beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

    Berichten:
    1.713
    Leuk Bevonden:
    3
    poehee!!!


    ben ff een weekie ofline hier en wat een lappen tekst.


    ben as zondag met een hele grote groep collega's op de motor een stuk door de betuwe aan het rammen....................eeehhh.....

    aangezien de helft op de afdeling "klapstoel" van de firma "harley davidson" rondploft zal het aspect wel op toeren gericht zijn :+

    zal me wel in mijn eentje af en toe even uitleven :)
     
  19. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar ben ik nu ook wel achter, als je zelf naar een 25kw motor zoekt is het best lastig om er één te vinden, laat staan eentje die je nog aanspreekt ook.
    Ik heb het idee dat er veel meer 600cc motoren te vinden zijn. Wat ik me nu echter afvraag: Stel ik koop een tweede hands 600cc voor rond de €1500,- (tjah ben nog student) die dus jarenlang onbegrensd heeft gereden.
    Dan zal ik die motor dus moeten laten begrenzen naar 25kw.

    Hoeveel impact heeft het op de motor? Het lijkt mij niet bepaald goed. Het begrenzen zelf zal nog wel meevallen, maar als je later de begrenzing er weer uit haalt (mocht ik de motor zelf willen houden, of hem verkopen en iemand wil er onbegrensd mee rijden).

    Als dat nogal een impact heeft op een motor, kan ik best begrijpen dat je je motor aan de straat stenen niet kwijt raakt.

    Ik zit nu een beetje op marktplaats ronde te zoeken. Komen toch nog wel wat, in mijn ogen, leuke motoren naar voren om mee te beginnen als je gewoon op aantal cc's zoekt.

    Honda VFR 400 R (1989), Suzuki Slingshot GS 500 (1992), Yamaha Diversion XJ 600S (1993 ).
    Die zullen alleen allemaal wel te zwaar zijn al maar ja...
    Honda VFR
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2008
  20. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben vanochtend geslaagd voor mn AVD!

    Had niet helemaal een lekkere rit, en tijdens het rijden had ik ook het idee dat hij me kon laten zakken. Vooral het begin ging niet zo lekker. Zo heb ik bijv voor een stoplicht de linkerstrook (van 2 stroken) gepakt terwijl die vol stond, gewoon een zenuwefout.

    Vanaf het midden tot het eind ging het wel heel lekker, maar ik ben wel geflitst. Ik reed 70 en het stoplicht voor me sprong op oranje, dus ik wat gas bij (kon niet meer veilig stoppen). Maar bleek dat de camera die daar roodrijders checked, ook op snelheid checked. Zag het zelf niet, maar volgens de examinator en mn instructeur ben ik geflitst.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina