Naruto: The Broken Bond
Toen ik klein was keek ik elke dag naar de nieuwste aflevering van de bekende animé; Dragon Ball Z. Tegenwoordig is animé een stuk bekender in Nederland en zijn er allerlei animé series te vinden op internet. Één daarvan is Naruto. En bij een succesvolle animé hoort natuurlijk een videogame. Naruto heeft daar inmiddels genoeg van.
Twee jaar terug bracht Ubisoft de game Naruto: Rise of a Ninja uit voor Xbox 360. De game viel redelijk goed in de smaak, maar toch waren er dingen waar men niet tevreden was. Ubisoft beloofde naar de fans te luisteren en de gebeden werden verhoord. Ubisoft bracht een jaar daarna de opvolger van het eerste deel uit, onder de naam Naruto: The Broken Bond.
Naruto: The Broken Bond (TBB) gaat verder waar het in deel 1 stopte. In Rise of a Ninja stopte de game nadat Orochimaru Konoha binnen viel en jij Gaara in zijn Shukaku vorm versloeg. De game gaat verder in de huid van Third Hokage die, toen jij in Rise of a Ninja tegen Gaara vocht, aan het vechten is tegen Orochimaru. Deze persoon heeft jou in de val gelokt en je moet het nu tegen hem opnemen. Vrijwel direct na de cut-scene beland je in het gevecht, wat zich als een beat ‘m up game laat besturen.
Naruto is een adventure game, de game bevat beat ‘m up, platform en free roam elementen.
Een van de grootste vernieuwingen van TBB is dat je nu niet meer in je eentje speelt. Je speelt nu met maximaal drie personen, die door de computer (A.I) bestuurd worden. Doormiddel van één druk op de knop schakel je over naar een ander personage die ook weer kan bestuurd worden in de wereld van Naruto. Elk personage heeft weer z’n voordelen, zo kan Shikamaru zijn Schaduw Jutsu gebruiken om bepaalde schakelaars van een afstand te gebruiken, die je niet zou kunnen bereiken zonder zijn hulp. Kiba kan bijvoorbeeld in z’n trouwe viervoeter Akamaru veranderen om zo onder obstakels te kruipen. Dit zorgt soms voor complexe puzzels, maar met wat denk werk moet je er goed uit kunnen komen. Elk karakter heeft daarom ook zo z’n voor en nadelen.
Wat ook een vernieuwing is aan TBB is dat je nu niet meer alleen de storyline van Naruto speelt, maar ook die van Sasuke. Waar Naruto het allemaal van vrolijk en frisse kleurtjes moet hebben, moet Sasuke het van grauwe en donkere kleuren hebben. Sasuke is namelijk sinds deel 1 uit op wraak. Wraak op zijn broer Itachi, die je ook regelmatig zult tegenkomen in de story mode. Wat is er gebeurt tussen Sasuke en zijn broer, en hoe gaat het tussen Naruto en Sasuke? Tijdens het spelen van de game wordt dit je allemaal duidelijk.
Tussen de missies door kun je free-roam gewijs Konoha verkennen en diverse side-missies aan nemen. Zo kun je oa. Ramen, een Japans gerecht, gaan bezorgen, je hengel uitwerpen om te gaan vissen en mee doen met hide & seek missies. Ook kun je langs Guy’s Dojo gaan om daar te trainen op je combo’s en moves. Waar je in Rise of a Ninja 1 vs 1 moest vechten, kun je in TBB nu maximaal met z’n 4’en vechten. Let wel op, dit gebeurt via een switch systeem, dus je vecht alsnog 1 vs 1, maar je kunt wanneer je wilt switchen van karakter. Wie Rise of a Ninja heeft gespeeld zal vrij snel merken dat TBB een tikkie langzamer speelt dan zijn voorganger, wat betreft vechten. Je vecht nog steeds in een Arena, en elk karakter heeft zijn eigen moveset en combo list. Ook beschikken alle karakters natuurlijk weer over hun unieke Jutsu’s.
Jutsu’s ja, dat zijn de zogenaamde special moves die je kunt gebruiken wanneer jij genoeg chakra hebt verzameld. Je voert een Jutsu uit door op de LT en RT triggers ingedrukt te houden en vervolgens een beweging maakt met je thumbsticks. Een Jutsu kan maximaal twee bewegingen bevatten. Een voorbeeld, druk de twee thumbsticks naar boven, en druk ze daarna beiden naar beneden. Dit zou een Jutsu kunnen opleveren van een karakter. Elke personage heeft zo z’n eigen Jutsu’s. Zo beschikt Naruto over de Rasengan, Sasuke over de Chidori en Neji over de Sixty-Four Palms of the Hand Jutsu. Zoals je misschien al dacht kunnen Jutsu’s een groot verschil uitmaken over wie er nou de pot gaat winnen, en dat klopt. Hoe vet is het om te winnen van iemand met 50% van zijn leven door een level 4 Jutsu uit te voeren wanneer jij op 10% van je leven zit?
Naast de Story mode heb je de Fight mode, waar je het tegen je vrienden of computer kan opnemen in de vorm van 1 vs 1 of 2 vs 2 battles, maar ook toernooien kunt spelen.
Tenslotte is er de Online mode nog. Hierbij kies je één van de 30 (!) karakters om het zo op te nemen tegen Xbox Live tegenstanders. Hiervoor kun je Player of Ranked match kiezen. Een van de grootste minpunten van Rise of a Ninja was dat Ranked matches spelen té moeilijk was. Het speelde zich af in de ‘’Tower of Death’’, waar jij onderaan de ladder moest beginnen en je zo omhoog werken door tegenstanders te verslaan. Er waren vijf rondes te behalen, en mocht je alle vijf de rondes winnen dan was je King of the Tower, en kreeg je een achievement voor het behalen van de top met het door jou gekozen karakter. Er was dus voor elk personage een achievement te behalen mocht je de top bereiken. Het meest frustrerendste aan dit was dat, als jij ook maar één ronde verloor, je weer helemaal onderaan moest beginnen. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik avonden heb zitten oefenen en oefenen om zo beter te worden online en proberen de top te bereiken. Het kost je heel veel pijn en moeite, maar als je de top bereikt ben je een tevreden man. Ik ben dan ook zeer trots op de online achievements die ik heb behaald met het eerste deel. (Tower of Death uitgespeeld met 11/12 karakters) In TBB pakt Ubisoft dit anders aan. Niet alleen kun je nu twee tegen twee vechten, maar na elke wedstrijd krijg je punten, en door meer punten te halen stijg je in rank Er zijn vier ranks te behalen; Genin, Chunin, Jonin en Hokage. Voor elke rang krijg je een achievement. Ook hoef je nu geen Tower of Death te beklimmen, en kun je gerust een keer verliezen.
Naruto: Rise of a Ninja was voor mij, en de fans al een goede game, maar The Broken Bond is nog veel beter. Gelukig ook maar, want Ubisoft heeft goed geluisterd naar de kritiek van de fans op het eerste deel. Voor de fans is dit natuurlijk verplichte kost, maar de game is erg aan te raden voor de mensen waarvoor Naruto wat minder bekend is. Toch blijven er een paar minpuntjes, zoals het gemis van enkele karakters en wat meer variatie in de missies maar dat mag de pret zeker niet drukken.
Gameplay: 8
Graphics: 9
Replay: 9
Sound: 8
Eindcijfer: 8.5
Klik om te vergroten...