1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Centraal] Auto kopen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Martijnn, 25 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Voor een Renault Trafic servicebus (Diesel) betaal je € 96 in de maand aan wegenbelasting.

    Voor mijn Seicento Sporting zijn de maandelijkse onkosten heel laag _O_
    Wegenbelasting € 14,33
    All-risk + No-claim garantie € 21,98
    Aan benzine ben ik nog geen € 70 kwijt.

    Mijn verzekering (Interpolis) kan ik per 1 Maart opzeggen , maar kan geen verzekering vinden die mijn 12 jaar oude auto All-risk wil verzekeren voor € 22.
    Bij de meeste verzekeringen ligt de prijs voor WA+Beperkt rond de € 20.
    Dan blijf ik mooi bij mijn huidige verzekering !
     
  2. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Ik betaal pakweg €33,- verzekering per maand en €19,- wegenbelasting. Dus het is echt geen kwestie van 'honderden euro's'.

    Overigens rijd ik wel ruim 1500 km per maand en is het een benzine, maar met een verbruik van 1:15 en reiskostenvergoeding van €0.19 per km kan dat allemaal makkelijk uit :).
     
  3. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Maar als je net de rijbewijs hebt is een auto-verzekering heel duur.
    Mijn broertje betaald bijna € 150 voor een WA-zekering in de maand.
     
  4. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Ligt allemaal aan verschillende factoren, en geloof mij maar als je in de randstad woont, je rijbewijs net heb gehaald en je koopt een sportieve wagen dan ga je echt wel over de 100 euro per maand heen.
     
  5. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    20-tonner diesel dus 8)
     
  6. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Een 20-tonner met een topsnelheid van 190Kmh 8)
     
  7. JeePee

    JeePee Guest

    150,- voor alleen WA is wel veel zeg :eek: Ik heb ook maar kort mijn rijbewijs, ben nog maar 20, rijd een sportieve auto, heb er een inzittende en mileu-verzekering (hagel, brand, omgevallen boom e.d.) bij, en betaal 'maar' 53,- euro per maand...
     
  8. Marty NL

    Marty NL Active Member

    Berichten:
    935
    Leuk Bevonden:
    77
    Lijkt mij ook eerder dat hij 150 in de 3 maanden betaald. Dat betaal ik zo ongeveer. Als het 150 in de maand is, is het behoorlijk prijzig :eek:
     
  9. El Jazzaff

    El Jazzaff Active Member

    Berichten:
    129
    Leuk Bevonden:
    3
    Beetje late reactie... Bijna anderhalve ton (1377 kg), ook goed? Een Peugeot 307sw, 110 pk en inderdaad, een diesel!:)
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  10. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Even een flinke schop.

    Ik ga solliciteren voor een baan bij een consultancy bedrijf, waar ik het hele land door moet rijden. Sowieso is het kantoor in Almere, ongeveer 80 km hier vandaan.

    Ik krijg een prima onkostenvergoeding (0,48 cent per km, waar dus belasting in de vorm van inkomstenbelasting over wordt geheven. Ik houd ongeveer 0,33 cent netto over) waar ik dus een auto mee moet halen.

    Ik zit te twijfelen tussen 2e hands en nieuw. Dit omdat het mijn 1e eigen auto is en ik eigenlijk niet een al te grote last al op mijn schouders wil hebben al ligt dat uiteraard aan mijn eigen budget.
    Mijn budget is max €20000 euro voor zowel nieuw als 2e hands.

    Mijn eisen:
    - Hij moet lekker rijden (sportief is een pre)
    - Het moet een diesel zijn (ga ruim 40 k per jaar rijden)
    - Goede comfort
    - Betaalbaar in onderhoud en dergelijke

    Mijn opties nu zijn:
    - Seat Ibiza 2008 1.9 TDI
    - Seat Leon 2008 1.9 TDI
    - Alfa Romeo 147 JDTM
    - Fiat Punto

    Die laatste is schaars.

    Iemand suggesties of ervaringen met deze auto's ?

    En hoe zit het met financieren? Iemand daar ervaringen mee?
     
  11. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    Tjah, voor dat geld heb je een Audi A6 van 3-5 jaar, of een BMW 5 serie, of een nieuwe Renault Twingo en nog een veelvoud mooie auto's.

    Als eerste auto zou ik sowieso niet met zo'n bedrag op de markt gaan. De verzekering (100%!!! Geen no-claim) is gewoon niet te betalen. Hoe duurder de auto, hoe duurder de verzekering. Daarnaast is de kans op een ongeluk in je eerste jaren ontiegelijk groot, ook al vind je jezelf waarschijnlijk de beste chauffeur die je kent (Is bij mij net zo).

    Als laatste kan ik je uit de droom helpen dat je een auto met 150 PK+ op je eigen naam kunt krijgen. Er zijn maar weinig verzekeraars die dat aanbieden (maar alsnog een absurde prijs vragen).

    Mijn tip; koop een 2e hands van ca 8-10 jaar oud en een budget van 2.5k - 3k, welke ook prima aan je eisen kan voldoen, en rijd daar de eerste 3 jaar in (in elk geval die klasse). Steek wat je overhoud lekker in je broekzak en koop een 'echte' auto als je er aan toe bent. Het is niet slim om een financiering van 20k aan te gaan als je geen baangarantie hebt (je eerste 6 maanden zullen proeftijd zijn. Je eerste contract zal een jaar zijn, je 2e ook, je 3e contract zal misschien eens voor onbepaalde tijd zijn).

    Als laatste vraag je een auto die betaalbaar is in onderhoud. Mocht je een met een auto van 3000€ tegen een paaltje aan gaan, dan zijn de onkosten ca. 1000€. Ga je met een auto van 20.000€ tegen een paaltje aan, dan zijn de onkosten ca. 4000€. Je vraagt dus het onmogelijke.

    Samenvatting:
    20.000 kun je niet lenen de komende jaren.
    All-risk verzekering is niet mogelijk of niet te betalen.
    Goedkoop onderhoud bij een dure auto is niet mogelijk.

    Zet even de feiten op een rijtje alvorens je gaat 'dromen'. Dit is verder totaal niet lullig bedoeld!

    (Overigens praat je over een financiering, maar waarom ga je niet gewoon voor een lease auto? Dit is een heel normale vraag als je voor een bedrijf komt werken. Dan kom al het bovenstaande te vervallen, betaald je baas je auto en blijf je de reiskostenvergoeding houden).
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2010
  12. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Die Alfa is er helaas alleen maar met 150 PK in dieselvorm.

    Leasen biedt mijn toekomstige baan niet aan. Let wel op: het is vooral voor mijn baan dat ik die auto koop. Hij moet mij dus ook niet in de steek laten. Iets wat bij een auto van 10 jaar sneller kan gebeuren.

    Ik vind mijzelf niet de beste chauffeur, absoluut niet. Dat is ook de reden dat ik 2e hands wil gaan rijden. Daarnaast is verzekering voor een Leon en Ibiza goed te doen met mijn leeftijd All Risk. Bij Unive pak ik 4 jaar vanwege mijn huidige brommerverzekering en kom ik op 149 euro all risk per maand.

    Daarnaast denk ik dat je over mijn baan hebt gelezen. Met de vooruitzichten kan ik 10000 euro per jaar gebruiken voor mijn vervoer. Dit is Netto, aangezien mijn salaris rond de 25000 per jaar wordt excl. deze onkosten vergoeding en deze bovenop mijn salaris komt waar dan weer ongeveer 1/3 van af gaat.

    Daarnaast wil ik als ik dagelijks 2 tot 2,5 uur in een auto zit ook gewoon goed en lekker rijden.
    Je optie voor een auto van 10 jaar is dan ook niet reeel ;)

    Hoe zit het met prive leasen? Dan zit ik alsnog met een bijtelling waar ik niet veel aan heb in mijn geval.

    Dit zijn trouwens allemaal vooruitzichten he, het is niet zo dat ik meteen die auto haal. Mijn 1e gesprek was prima, mijn 2e gesprek komt er aan.
     
  13. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Sommige auto's van 10jaar oud zijn comfortabeler dan de meeste nieuwe auto's nu hoor. Comfort bestond 10jaar geleden ook al ;)

    En over de betrouwbaarheid, mensen bij ons in de straat kopen elk jaar een nieuwe auto, meestal vlak voordat ze op vakantie gaan. De laatste 3 jaar hebben ze de vakantie niet in hun eigen auto af kunnen maken door meldingen op het dashboard en knipperende lampjes waardoor ze stil aan de franse snelweg stonden. En zelfs gecodeerde sleutels die in 1x hun code kwijt waren.

    Terwijl mijn ouders een Nissan 100NX hebben uit 1991 en daar de laatste 6jaar 80.000km bij op hebben gezet en het enige onderhoud wat dat ding kreeg was elk jaar nieuwe olie(van de aldi) en een nieuw luchtfilter, en die heeft mijn ouders nooit laten staan, ook niet met 45graden in zuid-frankrijk of met -10 hier in Nederland.
     
  14. JeePee

    JeePee Guest

    Mwah. Ouders hebben een 'nieuwe' Jag en als ik daar 1 tot 1.5 uur in zit krijg ik een houten reet en een stijve rug. In mijn 15 jarig hok stap ik raar genoeg na 3 uur nog fit uit terwijl dat ding dwarslaesie vering heeft. Ligt vooral aan de stoelen (Recaro) dat ik daar zo uit stap. Leeftijd van de auto heeft daar niks mee te maken.

    Over de keuze... tja, het is echt wat je zelf wilt. 2de Hands auto's kunnen top zijn, maar je kunt ook een pech aankoop doen. Als IK moet kiezen zou ik met Ypuh mee gaan, maar het is maar net waar je zelf het meeste waarde aan hecht.
     
  15. Ypuh

    Ypuh Active Member

    Berichten:
    3.250
    Leuk Bevonden:
    203
    +1.

    Overigens denk ik dat je niet geheel beseft dat een lening krijgen moeilijker is dan de reclames op televisie doen blijken, zeker na de economische crisis.

    Ik lees dat je nog moet solliciteren, wat betekend dat er nog een proeftijd van ca. 3 tot 6 maand voor de boeg ligt. Het bedrijf zou ook absoluut gek zijn om je direct een contract voor onbepaalde tijd te geven, wat dan ook niet zal gebeuren. Waarschijnlijk krijg je een 1 jarig contract, wat dus geen baangarantie betekend. Daarmee kun je een lening van 20.000€ op je 20e levensjaar niet verwachten (tenzij iemand garant voor je staat, je ouders zijn bijvoorbeeld tot je 21e financieel verantwoordelijk voor jou).

    Reken je alsjeblieft niet gelijk rijk als de vooruitzichten even goed zijn. Probeer bijvoorbeeld de eerste maanden met de 2e auto van je moeder (bijvoorbeeld) even door te komen. Misschien vind je de baan zelfs wel ruk en houd je er zelf mee op, dan zit je zonder werk en met een lening van 20.000€.

    Zelf rijd ik in een Golf 2 uit 1989, wat natuurlijk weer het andere uiterste is. Het is een 1.3L benzine die 1:15 rijd. Met een reiskostenvergoeding van 0,19€ per k.m. kan ik de benzine, wegenbelasting (15€ p.m.) en verzekering (33€ p.m.) ruimschoots betalen. Ik ben altijd blij als ik een stuk moet rijden van de baas, omdat dat betekend dat ik lekker kan chillen en ondertussen salaris + reiskostenvergoeding ontvang.

    Als ik mijn auto tegen een boom aanzet, kost me dat slechts €500,- plus de sleepkosten naar de sloop toe. Een kapot achterlicht en deukje in de bumper van een Audi A6 zijn samen 2x zo duur.

    Overigens ga ik zelf ook eens kijken naar een auto van pakweg €3000,-. Dat is kwa comfort sprongen vooruit, maar in alle andere aspecten (KOSTEN!) toch een achteruitgang.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2010
  16. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Een beetje raar dat een consultancy bedrijf geen leaseauto aanbiedt, maar wel 48ct per km wil vergoeden. Volgens mij is een leaseauto voor het bedrijf nog goedkoper dan 48ct vergoeding (stel 1000km/week is al 480 euro per week wat het bedrijf aan je betaald).

    Oude klasgenoot van me heeft nu net een maand een baan bij een consultancy bedrijf en die heeft een Honda Civic Hybrid (uit 2008 geloof ik) van de zaak. Wat een vette bak :+. Kost hem €100 p/m van z'n loon, maar kan wel onbeperkt privé rijden met tankpas van de zaak. Hij rijdt momenteel ook iets van 1000km/week.
     
  17. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43

    True, ik reken mij ook niet rijk, zat echter te kijken naar de mogelijkheden die er zijn. Daar is dit topic immers voor :)
    Helaas heeft mijn moeder geen 2e auto ;)

    @Lenny: Ik vind het ook vreemd, puntje voor het sollicitatiegesprek :)
     
  18. El Jazzaff

    El Jazzaff Active Member

    Berichten:
    129
    Leuk Bevonden:
    3
    @ Killaz

    Wat denk je te gaan verdienen?

    Je bent 20 en je gaat voor het eerst een auto kopen, dus je bent qua verzekering duurder uit. Of je zet de auto op naam van je pa of ma, maar dan bouw je zelf geen no-claim op.

    Een diesel is natuurlijk in de wegenbelasting ook duurder, ik betaal zelf ook 111 euro per maand.

    Financieren; de een zegt nooit doen, de ander maakt er geen punt van. Ik heb een gedeelte gefinancierd, maar heb dan ook een vaste baan en kan de maandelijkse kosten daarvan, 95 euro, prima opbrengen. Maar, ik wil wel zo snel mogelijk aflossen, dus een gedeelte van mijn vakantiegeld gaat naar de aflossing.

    Persoonlijk zou ik nooit 20k voor een auto uitgeven, tenzij ik per maand 20k verdien ofzo...

    Maar ben wel benieuwd wat je gaat doen.
     
  19. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Per maand 20 k is natuurlijk een beetje overdreven ;)

    Bij het 1e gesprek mocht ik uitgaan van een salaris dat boven het vaste salaris voor accountants ligt.

    Deze is voor BE studenten €2150~2350 euro bij "The big 4"
    Ik schat zelf gewoon hier tussen te zitten. Dit is bruto.
    Waar het mij vooral om gaat is dat ik straks 40000 km per jaar moet rijden in een auto.
    Het bedrijf heeft geen lease-regeling maar betaalt wel die 0,48 cent per km.

    Ik pak dus per jaar rond de €10.000 extra die ik in principe moet gebruiken voor die auto.

    Waar ik zelf mee zit is het feit dat ik op dit moment geen auto zelf kan kopen.
    Een financiering van bijvoorbeeld een oude type Leon van €7995,- zou mijn voorkeur hebben.

    Die 1.9 TDI'tjes van de VAG groep zijn enorm sterk en het oude type Leon komt veel voor = goedkopere onderdelen.


    Even over de verzekering: Ik kan dus gebruik maken van de Unive regeling dat ik mijn schadevrije jaren van mijn fox scootertje overneem naar mijn autoverzekering.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2010
  20. El Jazzaff

    El Jazzaff Active Member

    Berichten:
    129
    Leuk Bevonden:
    3
    Oke, dat verzekeringsverhaal is een groot voordeel, maar dan nog kan het geen kwaad om sowieso eens rond te kijken. Ik ging van een 306 hatchback naar een 307 sw, mijn 306 was bij ASR verzekerd en mijn 307 moest all-risk. ASR deed mijn een aanbod van 140 euro per maand! Centraal beheer doet het nu voor mij, voor nog net geen 70 euro per maand. Vond ik zelf een heel groot verschil...

    Als je wordt aangenomen, ben jij net als ik ook afhankelijk van je auto om op je werk te komen. Dan zou ik zeker een goede auto kopen, die Seat Leon zou dan een prima auto zijn om mee te beginnen. Zou ik zeker overwegen... Er zijn er inderdaad erg veel, maar ook erg veel met ruim 200.000 kilometer op de teller...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina