Ff een oude koe uit de sloot halen. Ik ben met DEKO wel eens dat Jezus bestaan heeft, het zal immers niet zo zijn dat een figuur in zoveel literatuur voorkomt op basis van een verzinsel. Maar wie was Jezus, dat is een interessante. Ik heb laatst een boek gelezen met een wetenschappelijke onderbouwing dat Jezus Caesar kan zijn. Paar makkelijke vergelijkingen: plaatsnamen Caesar-Gallie Jezus-Galilea; jezus is gekruisigt Caesar is na zijn dood rondgedragen op een houten T-kruis als verering; zowel Jezus als Caesar zijn (elk in hun eigen religie) opgenomen als goden; doornenkrans Jezus - Laurierkrans Caesar.
Hier bij BOL te vinden
Ik denk dat er veel geschiedkundige verwarringen zijn ontstaan in de loop der tijd. Het begin van de Middeleeuwen heet niet voor niets 'the Dark Ages'. Heel veel informatie is toen verloren gegaan. De bijbel is wel omstreeks die tijd geschreven en er valt niet te verfieren wat waar is en wat niet. Het blijft gissen. Lijkt mij dat er heel veel bijverzonnen is (zoals het een goed biografie betaamt - nieuwe testament is dat immers voor een groot deel). Ik denk niet dat er zoiets bestaat tussen hemel en aarde. Ik denk dat mensen heel goed zijn in het verzinnen van saga's en mythe's en zo'n wetenschappelijk boek als bovenstaand (een hele indrukwekkende notenlijst heeft die man neergezet in zijn boek) bevestigd dat alleen maar.
Laatst bewerkt: 5 aug 2003