Lijkt me een mooi moment om 'de kapitalist' dan eens af te bakenen, dat probeerde ik gisteren ook.
Eigendom van productiemiddelen: over welke schaal hebben we het? Restauranthouder? TATA Steel? En wat als je middenlaag manager bent bij TATA met een inkomen van 70.000€. Ben je dan slachtoffer of uitbuiter van kapitalisme? Ben je slachtoffer van kapitalisme als je luxeproducten koopt maar werkt voor een baas?
We gaan wel beetje richting communistisch systeem zo btw. Een interessant concept, maar levert geen efficiente economie op waardoor de arbeiders vanzelf weer neigen naar een kapitalistisch systeem. Dat is interessant, want het neokapitalisme is niet top down door de strot van de arbeiders gedrukt zoals in de industrial revolution. Kapitalisme is iets wat de burger wil, en zoals je aangeeft, wordt dat zeker aangedreven door greed, iets waar we ons allemaal schuldig aan maken. Vraag is of dat een zonde is of een levensbehoefte. In een kapitalistisch stelsel ervaren mensen ook een zekere zelfontplooiing, een wil om verder te komen in het leven. Dat laatste zie ik als iets moois en wat de mensen anno 2019 nu echt gelukkig maakt. Al is het uiteraard wel zo dat een kapitalistisch systeem zonder regels extreem kut is.
Communisme is een romantisch concept maar ik zie dat echt nergens werken.
Laatst bewerkt: 1 feb 2019