1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514

    je maakt mn dag weer dankje
     
  2. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.809
    Challaz kom koffieplek beginnen op Bali
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  3. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Probleem is gewoon de export. That’s it.

    Ik zou als overheid niet eens meer de mogelijkheid bieden om ze uit te kopen. Gewoon quota op de export zetten, max 20% van je productie mag voor export, en de prijs die je in Nederland rekent voor je product mag niet hoger liggen dan de prijs die je rekent voor je buitenlandse verkoopprijs.

    Daarnaast strakke regels omtrent dierenwelzijn en uitstoot etc, en laat die boeren dan maar elkaar kapot concurreren op basis van kwaliteit en prijs, de goede sterke bedrijven blijven overeind, de rest gaat failliet en dan ben je er van af. Kost je geen miljarden aan uitkopen. Ze vormen geen blok meer tegen de overheid want nu moeten ze hun grote praatjes van belangrijk zijn en hard werken waar gaan maken, en de prijzen in onze supermarkten kunnen stukken naar beneden, want die zijn natuurlijk idioot hoog geworden de laatste jaren.

    Zet dan trouwens ook gewoon een max op de marge winst voor supermarkten op deze producten en zorg dat de boeren een eerlijke prijsvangen, iedereen blij.

    Nee, ik stel me niet verkiesbaar.
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Hoop domme ideeën maat.
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  5. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Tuurlijk, wanbeleid als 'menselijke fout' aanmerken. Dat maakt de situatie anders :p

    Dat de stikstofuitstoot gereduceerd moet worden, staat als een paal boven water. Het is alleen wel raar dat in de vorige periodes juist door de banken en Den Haag vol werd gestuurd op uitbreiden, groeien en meer exporteren van de Nederlandse boer. Wij hebben immers (één van) de beste boeren van de wereld. De boeren hebben de afgelopen decennia het boeren tot een industrie-vorm verheven waarbij iedereen garen heeft gesponnen. De bevolking (goedkopere producten), Den Haag (export belasting) en de boer (Meer omzet). Daarbij heeft de industrie ook flink meegelift, want Nederlandse producten voor boeren worden massaal geëxporteerd. (Bomech, Trioliet, Vervaet, Veenhuis, Agrifac, Schuitemaker en Vredo, om er maar een paar op te noemen).

    Oke, Stikstof reductie. Dat kan op meerdere manieren, de meest effectieve vorm is uitkopen. Kosten zijn geraamd op 13 miljard om boeren uit kopen. Echter, zijn de vervolgstappen na het uitkopen niet bekend.
    - Wie betaalt de belastingdienst? want een zaak stopzetten kent ook een verrekening van belasting.
    - Wie betaalt de bank terug?
    - Wie betaalt de sloop van de schuren?
    - Wie betaalt de omscholing van de boer?
    - Wordt de waarde van alles juist berekend?
    - Wie betaalt de afvoer van de dieren?
    - Wat gaan we doen met de vrijgekomen mestrechten?

    De afgelopen jaren zijn er best al wel veel maatregelen getroffen om de stikstof-uitstoot te drukken. Denk aan ander voer etc. Dat dat niet voldoende is binnen de huidige veestapel is ook een gegeven, maar het is een ontwikkeling die volop bezig is. Daar gaan de komende jaren echt nog wel doorbraken in komen, maar die tijd wordt de boeren (zoals het nu lijkt) niet gegeven.

    Verreweg het meeste onbegrip onder de boeren komt echter voort uit het feit dat boeren simpelweg te horen hebben gekregen: "Boeren moeten stoppen!" gevolgd door een kaartje van Nederland waarop de stikstof-knelpunten toonbaar gemaakt zijn. Een vervolgstap, namenlijst of toekomstperspectief of stappenplan is er niet. Vergelijk het een beetje als dat ze vanuit Den Haag melden dat ze een groot aantal uitkeringen (ik weet niet welke financiële bijdrage je precies krijgt, maar dat maakt niet uit voor m'n voorbeeld) gaan stopzetten. Daarna tonen ze een kaart van Nederland waarop te zien is in welke steden de meeste uitkeringen worden uitgedeeld en verder zeggen ze weinig.

    Als jij op de kaart kijkt, zie je dan bij Sneek een rood gebied, waar (puur hypothetisch) veel uitkeringen zijn. Maar toelichting op het kaartje, of een concrete lijst met namen wie gekort worden, die is er niet.
    Dan is het toch niet gek dat je in de benen komt en actie gaat voeren?

    Het heeft niks te maken met onze consumptie als maatschappij. 40% van het vlees dat in Nederland geproduceerd wordt blijft maar in Nederland. De overige 60% wordt geëxporteerd, waar de boer netjes belasting over betaalt richting Den Haag en als boeren bedrijven opgekocht gaan worden, dan zal het exportgetal dalen en de consumptie in Nederland op een gelijk niveau blijven. De slogan: "No Farmers, No Food" gaat echt niet op voor Nederlanders. Dus in dat opzicht is er weinig op tegen om ze uit te kopen, alleen het is vreemd dat dit volgt op een campagne van decennia lang inspelen op groei en export. (Zowel van Den Haag als Banken).

    Nederland heeft al jaren te maken met een krimp in boeren bedrijven, dus een deel van de problemen zal zich voor 2030 vanzelf oplossen. Daarnaast zijn er ook genoeg boeren die geen droog brood verdienen en die hebben middels de uitkoop echt wel gedegen kans om financieel stabiel hun bedrijf te beëindigen. (Bedrijfsbeëindiging is onder boeren een groot probleem, omdat erna de afrekening met de belasting komt).

    Als er een gedegen plan en toekomstperspectief ligt voor de beoogde boerenbedrijven die ze willen uitkopen, wat niet zo'n puinhoop lijkt te worden als bijvoorbeeld de toeslagen-affaire, dan denk ik echt dat een aanzienlijk deel van de boeren wel overgaat tot uitkoop.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2022
  6. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Betaalt
     
    Cyndris, Hoosie, Alexknl en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Thx booh <3
     
  8. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Het is allemaal de schuld van de Rabobank
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    De politiek die beleid had moeten maken waren de ministers van Landbouw. Een post die sinds WOII vrijwel altijd werden geleverd door 'boeren' partijen als het CDA bv. Diezelfde mannen, neem een Henk Bleker, zitten nu weer volledig in de lobby van de agro industrie en hebben nul zelfreflectie.
    Sterker nog, de boeren zijn nog nooit zo vertegenwoordigd in de politiek als nu met de BBB. Maar ook die noemen nergens een betere constructieve optie voor de boeren, het enige wat men wil is de stikstofmaatregelen compleet van tafel.

    Zelfde geldt voor de Rabobank. The bank for the farmers, maar die dachten alleen aan hun eigen portomonnee.
    Dat de boeren hier helemaal in mee zijn gegaan is inderdaad deels de schuld van de politiek/agro giganten, maar niet zodanig dat de boer zich daar zo makkelijk achter kan verschuilen. De stikstofcrisis speelt al 30 jaar, maar enige ondernemingsgeest om daar op in te spelen is er niet: men wilde vooral schaalvergroting. In 2004 berichtte het RIVM al eens dat we misschien eens wat minder boeren moesten hebben in NL vanwege stikstof. Deze boeren staan er middenin, die wisten dondersgoed wel dat dit een groeiend probleem was.
    13 miljard is een schijntje, de schade ligt nog veel hoger. Los van het feit dat je natuurbehoud nooit in centen moet uitdrukken want anders kun je natuur net zo goed opgeven.
    Het uitkopen wordt gedaan op een berekening op basis van veestapel en bedrijfsgrootte. Dat kan oplopen tot een miljoen, los van de dure grond die de boeren nog kunnen verkopen. Als men daar denkt niet genoeg aan te hebben kunnen ze dat aangeven bij het ministerie om daar uit te komen. De uitkoopregeling is zodanig interessant dat een hele hoop varkensboeren hier al gebruik van hebben gemaakt.
    Hoe bedoel je de tijd? Boeren hebben allang de tijd. Er is 780 miljoen subsidie gegeven om stikstof te reduceren, dat budget is op en het resultaat is 0. Terwijl de bouw en de transport sector wél goede resultaten boeken de laatste 15 jaar.
    Het is heel kut voor de boeren, maar je hypothetische voorbeeld van uitkeringen stopzetten vind ik vrij zinloos.

    De bedrijven nemen af maar de veestapel niet. Ergo, de bedrijven die overblijven zien dat alleen maar weer als kans om te groeien. De hoop dat dit probleem zichzelf gaat oplossen is echt waanzin.

    Wat voor plan? Welk perspectief? Dit is heel makkelijk te roepen als dat er zou zijn, maar in sommigen gebieden is het zo bizar hoog dat er met 95% moet worden gereduceerd. Heel veel succes om die boeren een plan aan te bieden waar ze door kunnen gaan. Dat is er gewoon niet.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2022
    Kimi NL, Hoosie en Marty NL vinden dit leuk.
  10. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ik ben het het helemaal met je eens hoor. Heb ook geen problemen met de inkrimping van de veestapel of het opkopen van de boeren bedrijven, als dat de oplossing is voor dit probleem en daarvoor gekozen wordt. Alleen zo'n ingrijpend plan presenteren, zonder antwoorden op de vraag: "En dan?" (als in, wat gaan we doen met de grond / kosten / gestopte boeren) en met summiere onderbouwing van enkel een kaartje, dat is gewoon niet handig en doordacht.

    De BBB is voor mij een toonbeeld van roeptoeteren. In het begin vond ik het wel cool dat er eindelijk iemand zat die wat minder politiek was. Als Oost-Nederlandse identificeer je wel eenvoudig met haar, want hier leeft het beeld heel sterk dat Den Haag niets snapt van het Oosterlijke-Gedachtegoed (wat we hier Nuchter noemen). En ze belichaamde dat wel redelijk. Maar nu de partij wat meer body krijgt en ze ook constructieve dingen moet zeggen, valt ze wel redelijk hard door de mand naar mijn mening.

    Is toch ook logisch dat de Rabobank voor eigen gewin kiest? Ik probeer ook niet te zeggen dat Den Haag en de Rabobank de schuldigen zijn, maar een tegengeluid tegen schaalvergroting en financiële afhankelijkheid zijn natuurlijk niet of nauwelijks gegeven richting de boeren. Niet dat ik daarmee bedoel dat de boer niet zelf de beslissing heeft gemaakt om te groeien, maar als iedereen 'Voor' is, is het lastig om tegen te zijn. Dus dat dat een zuigend effect richting groei heeft gegeven aan de boer, in z'n bedrijfsplannen, dat lijkt mij vrij duidelijk.

    Ik zeg nergens dat het idee van een uitkoopregeling niet deugt of dat 13 miljard teveel geld is om dit probleem op te lossen. Er zijn gewoon teveel losse eindjes m.b.t. toekomstperspectief NA de uitkoop, dat dit door boeren niet gezien wordt als een reëel scenario. Het plan is op dit moment gewoon niet compleet.

    Ik geloof oprecht dat als het een acceptabele regeling is, waar boeren uitkomen zonder al te diepe schulden en met een woonhuis (wijziging bestemming), dat er best veel boeren willen stoppen. Hoe hard ze nu ook schreeuwen dat ze niet gaan toegeven, het boeren bestaan is echt geen vetpot.

    [​IMG]

    Je hebt gelijk, ik had gedacht dat de curve de laatste 15 jaar nog verder was gedaald, maar is gestagneerd inderdaad.


    Daarom was hij ook aan Geel gericht. Met het voorbeeld heb ik getracht de invloed van het gepresenteerde stikstofkaartje zonder concrete informatie, op de onrustige situatie van deze week duidelijk te maken. Vond ik hem zelf wel goed voor, maar daar mag je over van mening verschillen.


    [​IMG]

    Fair punt. Ik nam aan dat dit aantal mee kromp met het aantal boeren, maar dat is dus niet het geval.

    Ik doelde op een plan voor bedrijfsbeëindiging / opkopen. Niet het voortzetten van het boerenbedrijf op de huidige manier.
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  11. White Hawk

    White Hawk Emotion 98.3

    Berichten:
    660
    Leuk Bevonden:
    828
  12. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Hoosie vindt dit leuk.
  13. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Kut rabobank. Jarenlang boeren gebruikt om nog duurdere leningen aan ze te verstrekken. Als een boer geld wil lenen voor het vervangen van een machine dan worden ze gedwongen om uit te breiden en nog meer geld te lenen door, jawel, de Rabobank.

    Ze hebben jarenlang geprofiteerd en zijn een onderdeel van het probleem, maar helpen met oplossingen, ho maar. Ja nog meer leningen zodat boeren kunnen verduurzamen.

    Ik ben blij dat ik niet meer bankier bij de Rabobank, wat een walgelijke club is dat zeg
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    hetisallemaaldeschuldvanderabobank.jpg
     
    Jorrie en Hoosie vinden dit leuk.
  15. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.600
    Leuk Bevonden:
    8.657
  16. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    geven dit soort berichten je echt nog een oh shit gevoel ja eerlijk? i mean yeah whatever.
     
  17. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Terecht dat die schulden niet zomaar weg gescholden worden. Kom nou. Lenen kost geld. Ben er wel klaar mee dat de zwaar gesubsidieerde en vervuilende terreur-boeren weer een bevoorrechte uitzonderingspositie zouden krijgen.

    Zoals ik eerder al aangaf, dat hele idee/voorstel van ‘uitkopen’ gewoon terugnemen, quota op de productie voor export zodat de NLse boeren gewoon gaan produceren voor de Nederlandse markt, en laat ze dan maar lekker concurreren met elkaar op basis van prijs/kwaliteit. Kapitalisme en vrije markt.
     
  18. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Hoe is het een vrije markt als de overheid je allerlei beperkingen oplegt?
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  19. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.755
    Leuk Bevonden:
    2.011
    Als overheid zet je toch sowieso altijd regels op in het belang van de maatschappij? Of kan ik vanavond ‘SNACKBAR’ op mijn huis zetten en eendenburgers gaan verkopen?

    We hebben wetten wat betreft voedselveiligheid, vervuiling, dierenwelzijn, etc, dus je kunt prima quota invoeren om de eigen maatschappij te dienen en beschermen.

    Binnen die kaders die de overheid opzet kunnen de boeren concurreren.
     
  20. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ja jouw voorbeeld is inderdaad hetzelfde
     

Deel Deze Pagina