Vrouw dood na confrontatie met winkelpersoneel

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Zilverpijl, 8 okt 2003.

  1. Aart

    Aart XBW Senior

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    3
    Gemengde gevoelens erover. Het is natuurlijk van de zotte dat iemand het recht in eigen hand neemt bij zo'n incident en uberhaupt iemand slaat (dood of levend), maar het is wel een duidelijke boodschap aan de politie in Amsterdam. Winkeliers moeten zich blijkbaar zo machteloos voelen dat ze tot dit soort daden overgaan en niet langer willen toezien hoe hun winkel wordt leeggeroofd. Kortom, ik keur dit absoluut niet goed, maar als de Amsterdamse politie niets onderneemt in de toekomst juich ik het wel toe. Ik heb liever een dode dief, dan een failliete ondernemer.
     
  2. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Ik denk dat het weinig met wanhopige ondernemers te maken heeft maar meer samenhangt met gerfrustreerde hormoonbommetjes.....
     
  3. Technoob

    Technoob You're depressing

    Berichten:
    376
    Leuk Bevonden:
    4
    Je mag als winkelpersoneel alleen gepast geweld gebruiken tot dat de dader zich niet meer verzet en volgens mij alleen binnen in de zaak en vlak daar buiten.

    Dit soort geweld van winkelpersoneel is het volgens mij een tegenreactie op het steeds grovere geweld wat winkeldieven gebruiken.
     
  4. Puntopower

    Puntopower Scheurneus

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zo'n beetje alle berichten zitten lezen hier en het valt me op dat de jeugd(?) van tegenwoordig wel erg agressief ingesteld is. Ik ben het volkomen met Dagull eens. Vasthouden van een 40 jarige dakloze verslaafde lijkt me niet zo'n grote opgave. Ik zag gisteren op TV een foto van haar, volgens mij woog ze nog geen 35 kilo! Dus lijkt me niet zo moeilijk om die in bedwang te houden zonder geweld. Bel intussen politie en het probleem is opgelost. Ik vind dat de daders zwaar gestraft dienen te worden...
     
  5. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    En als ze idd 15/16 zijn dan moeten die ouders ook nog eens op opvoed les ofzo :mad:

    (als aanvulling op Puntopower...aangezien ik 't er helemaal mee eens ben :+)
     
  6. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Als iemand iets van jou steelt ga je daan ook netjes vragen of je je spullen alstublieft terug mag hebben??????
    Dat ze hier te ver zijn doorgegaan is duidelijk, maar als je steelt vraag je om die reactie.
    En dat ze agressiegf reageren is ook begrijpelijk, weet je wel niet hoe frustrerend dat is, als je een dief "netjes" oppakt en aangeeft, en je ziet hem twee dagen later alweer in je winkel staan. Al die moeite voor niets gedaan toendertijd, waarom zou je nu dan wel de moeite nemen om het netjes te doen.
    En afgezien daarvan kost het ook vele miljoenen euro's. Ik werk zelf in een winkel, en daar zit op alle producten een marge van 10 procent om schade door diefstal te compenseren.
     
  7. Puntopower

    Puntopower Scheurneus

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt mij heel normaal dat je als "personeel" zulk soort situaties netjes oplost en niet als een agressieve puber denkt een of andere boxlegende te zijn en meteen begint te knokken.
    Daar ligt nu net het probleem.
     
  8. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf ook in een supermarkt gewerkt, als vulploeglei(ij;))der en ben zo regelmatig met dieven geconfronteerd, maar dit is altijd netjes opgelost en 2 keer is scheepsrecht: hoppa, winkelverbod. No nonsence, no violence
     
  9. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Zo een winkelverbod lijkt me moeilijk te handhaven. Als je iemand kort gelden hebt gepakt, dan zal je het nog wel weten, maar als het langer geleden is dan vergeet je die persoon ook weer.

    En dan heb je nog het geluk dat zo een dief zich zo opstelt dat het netjes opgelost kan worden Dat zal lang niet altijd zo zijn, en dan zul je wel geweld moeten gebruiken. Men zegt dan dat het gepast geweld moet zijn, wat op zich juist is. Maar in zo een worsteling kan je als personeelslid ook een paar klappen krijgen, dan vind ik het niet meer dan normaal dat een personeelslid dan helemaal door het lint gaat.
     
  10. Saaur

    Saaur Active Member

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    0
    mwah, ik nam altijd 2 hele stevige vullers mee, dus ze hadden niet echt veel keus. Maar we maken (damn, tis net alsof ik er nog werk :+)...maakten altijd een printje van de camera (met die dingen kan je gewoon de kleine letters in de diepvries [zo'n 40 meter] lezen) dus onthouden was niet zo moeilijk, in het kantoortje zit je de hele tijd tegen die koppen aan te kijken :+
     
  11. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Doen wij ook wel eens. Maar na verloop van tijd verdwijnt die foto weer, omdat we toch de voorkeur geven aan een wat leukere inrichting van de kantine.
     
  12. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoe durven jullie te zeggen da het wel rechtvaardig is om diegenen neer te slaan zeg, dat het in je hoofd op komt. Als iemand iets steelt, ook al is het van jou dan ga je niet diegene zijn hersens inslaan hoor..... Ik weet niet wat sommige van jullie bezield, maar ik zou toch maar eens heel goed over mezlef gaan nadenken als ik zoiets post van,"ja had ze maar niet moeten stelen". Het is gewoon niet normaal als je zoiets doet bij een weerloze vrouw. Van mijn part mogen die jongens op gelsoten worden, en heeeeeeel lang ook.
    Ik zit ier echt vol ongeloof dat sommige van jullie zo reageren
     
  13. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Ik heb hier nog niet gelezen dat iemand heeft gezegd dat het rechtvaardig is. Wel dat die criminelen, in dit geval die vrouw, het zelf uitlokken.

    Kijk die vrouw doodtrappen gaat te ver, en daar moeten ze ook voor berecht worden, dat is voor mij geen punt van discussie. Maar als iemand een crimineel te hard aan pakt kan ik me daar echt niet over opwinden. Dan denken ze de volgende keer tenminste twee keer na voordat ze zoiets flikken. Alternatief is dat ze avondje in de cel zitten en daarna worden vrijgelaten, nou dat maakt indruk hoor.:{
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2003
  14. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Eigen rechtertje spelen is niet geoorloofd, en dat is niet voor niks!:mad:
    Je hoort gewoon niet iemadn te straffen doormiddel van lichamelijk geweld, dat er iets aan het nederlandse rechtsysteem moet gebeuren is iets anders, en daar ben ik het wel mee eens. Maar lichamelijk geweld is gewoon niet normaal, hoe erg iemand het soms misschien verdiend!!

    Lichamelijk straffen zijn niet voor niks afgeschafd, in een moderne maatschappij hoor je niet meer mens af te slachten! Daarrvoor zijn we als het goed is te intelligent. Als iemand iets fout doet moet dat inderdaad worden gecorrigeerd, maar neit met geweld. Bestrijd geen vuur met vuur!
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2003
  15. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Dat eigen rechter spelen niet kan ben ik in principe met je eens. Mij gaat het echter om de situaties dat iemand zich verzet bij een burgeraanhouding en daarna nog een paar trappen na krijgt. Met dat laatste kan ik niet zitten. Kijk als iemand, als hij gesnapt wordt, zich niet verzet, dan mag er door de ander ook geen geweld gebruikt worden. Maar als die crimineel zich verzet dan mogen die anderen ook geweld gebruiken in mijn optiek. Dan hoeft zo iemand niet dood, maar een paar trappen na vind ik geen probleem.

    Maar ja, een discussie op dit punt kom je toch nooit uit. dat is voor iedereen verschillend en hangt af van je eigen basis normen en waarden.:)

    En het is trouwens ook niet de reden waarom ik dit topic had geopend. Ging mij meer om de houding van de media, die die jongens als de bad guys neerzetten en die vrouw als het slachtoffer. Dat stond mij niet aan.
     
  16. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Mij wel dus, want hun zijn veel te ver gegaan. En als reactie op wat je zegt. Heeft die vrouw geweld gebruikt?? nee.... dus mogen die jongens dat ale helmaal niet....in mijn optiek sowieso niet, maar in jou optiek als ik het bovenstaande lees ook niet..dus waarom vind je dan dat die jongens te negatief in het nieuws zijn gezet???
     
  17. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Er is nog helemaal niet bekend wat er precies is gebeurd, dus of het gebruik van geweld nodig was dat kan ik niet zeggen. Maar als ze die vrouw echt hebben doodgeslagen dan moeten ze gestraft worden.

    Uit deze passage blijkt overigens dat de vrouw zich wel geweldadig heeft opgesteld:
    De politie kan wel met zekerheid zeggen dat de vrouw rond 20.30 uur achterna is gezeten door enkele jeugdige medewerkers van de supermarkt. Op de hoek van de Daniƫl Stalpertstraat en het Gerard Douplein kwam het tot een confrontatie met de vrouw, waarbij over en weer met een stoel werd gegooid en ook geschopt en/of geslagen zou zijn.

    Waarom ik vind dat ze te negatief worden neergezet is het volgende: De wijze waarin dit wordt gebracht in de media is voor mijn gevoel iets in trend van "Kijk eens hoe de gemene jongens die arme vrouw hebben doodgeslagen". Dit geeft mijns inzien een oneerlijke voorstelling van zaken omdat niet de nadruk wordt gelegd op het feit dat die vrouw zelf geweld heeft uitgelokt door die diefstal. Er wordt ook maar vanuit gegaan dat die jongens haar hebben doodgetrapt terwijl ze geen geweld toepaste. Terwijl er nog maar weinig bekend is over hoe het echt gegaan is. Alleen dat van die stoelen is volgens mij bevestigd. En ik kan me voorstellen dat iemand dat niet pikt. Wat overigens het doodtrappen van iemand niet rechtvaardigt, maar het wel begrijpelijker maakt waarom iemand geweldadig wordt. Hoe zou jij immers reageren, als iemand een stoel naar je kop smijt? Het staat overigens ook nog niet vast of het wel door die trappen kwam dat ze is overleden. En het is dus ook niet zo zeker of die vrouw wel zo geweldsloos was.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2003
  18. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Deze vrouw heeft dus de doodstraf gekregen:+

    Het is misschien overdreven om iemand dood te trappen, maar zoals Zilverpijl al zei zeker niet onbegrijpelijk. Je zou bijna zeggen "eigen schuld dikke bult", maar zo is het wel. Het moet maar is gedaan zijn met al die diefstallen :mad:

    Ik hoop dat dit de andere dieven afschrikt, maar dat zal wel niet, want eens een dief altijd een dief. Zo is het bij de meesten;) en ik denk ook bij deze vrouw, want je gaat geen blikje bier stelen omdat je het niet kunt betalen, ze was gewoon een kleptomaan:mad: Als dat zo is, dan zou ik die jongens niet eens straffen.
     
  19. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Egh Fisichella.. kleptomanie is een psychische aandoening..
    Als zij dat was kan ze er niet eens wat aan doen.
    Mijn opa was dat ook.. Die jatte de meest vreemde dingen.. en dan kwam ie thuis, had ie vaak spijt en ging ie het ook nog terug brengen.. Hij had het vaak niet eens echt in de gaten.

    Er zijn nog teveel dingen onduidelijk om echt een oordeel te kunnen geven. Maar eigen schuld dikke bult vind ik dus echt veels te ver gaan..
    Op het moment dat doodtrappen van iemand voor een blikje bier begrepen gaat worden gaan we over een grens waarna we echt beesten worden.
     
  20. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Ten eerst durf ik te wedden dat ze niet is overleden door het gevecht. Daarnaast hadden beide partijen stoelen gebruikt dus ik weet niet WAT er is gebeurd maar kennelijk niet iets normaals.

    En volgens mij weet jij echt nog niet waarover je praat. Eigen rechter spelen mag niet, iemand neerschoppen mag niet. het klinkt allemaal erg volwassen en rechtvaardig maar ik wil jou echt wel eens zien als er straks voor de 3e keer wordt ingebroken bij je thuis. Je weet dat je niks kan doen en je weet niet wat de dader doet. Ga je hem zoals je net zei rustig benaderen of beuk je hem ff lens omdat ie je voor de 3e berooft en nog steeds vrij rondloopt? Zelfde vraag heb ik voor je als je een winkel runt die al 53423 keer berooft is en de dieven die je netjes oppakt lopen de volgende dag weer gewoon je winkel binnen. Dan wil ik wel eens zien dat jij je humeur houdt als je ziet dat het rechtsysteem zo faalt.

    Ik weet iig dat als er een dief mijn huis binnenkwam, dan pakte ik de honkbal knuppel die er bij me bed ligt. Haal ik me vader die ook zijn honkbal knuppel pakt en dan kick ik ze ass echt in elkaar. het liefst breek ik dan eerst ze benen en dan bel ik de politie. Maarja dan zal die wel een schade vergoeding vragen echt achterlijk eigenlijk hahaha. Blijf uit me huis :).

    Of je gooit hem in de kruipruimte voor een week. Wie mist er immers een dief? Ga maar eens na waar die het laatst is geweest hahaha
     

Deel Deze Pagina