1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Wetenschap] Tijdreizen mogelijk?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Darkwing, 10 apr 2003.

  1. mvdstam

    mvdstam Active Member

    Berichten:
    1.333
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb het ook maar ergens gelezen hoor :)

    Maar goed, het zijn ook theorieën, net zoals deze hele tread, maar het zou heel erg goed mogelijk kunnen zijn dat die dingen dus ook daadwerkelijk bestaan. Wormgaten zouden dus ook kunnen bestaan, dat zijn simpelweg 2 zwarte gaten die met elkaar in verbinding staan en dus een "tunnel" vormen, alleen zit er geen tijd tussen de 2 gaten, dus je gaat er in en je komt er aan de andere kant meteen weer uit. In theorie dan. Wat er in dat zwarte gat zit weet niemand, misschien een extra dimensie ofzo, wat wel iedereen weet, is dat als je er in gaat, je er nooooit meer uit komt :)
     
  2. mvdstam

    mvdstam Active Member

    Berichten:
    1.333
    Leuk Bevonden:
    4
    Boeiend, ik ben 13 8)

    Maargoed, ik denk niet dat het mogelijk is, tijdreizen, want je riskeert toch dat je uiteenwordt gerukt door ruimtelijke shit/snelheid/massa en je kan dan ook in het verkeerde zonnestelsel terechtkomen 8) Ik ga me er ook niet druk om maken, want tijd zal het leren :D ;)
     
  3. Aart

    Aart XBW Senior

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    3
    dat kan dus niet, licht zien dat eigenlijk nog onderweg is.

    Tijdreizen is mogelijk en is ook bewezen. Als jij 50 jaar met de lichtsnelheid ergens naar toe reist en weer terugkomt op Aarde is hier ondertussen 6000 jaar verstreken.
     
  4. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Pas nog iets op Discovery gezien hierover. Wanneer je met zeer hoge snelheid verplaatst, gaat de tijd langzamer dan hier op aarde. Bij astronauten is dat maar een paar milliseconden, omdat we nog niet zo snel gaan.

    /offtopic
    Wat ik nog veel interessanter vond, is dat het magneetveld van de aarde in de laatste 150 jaar 10% is afgenomen. Het schijnt dat het magneetveld eens in de heel veel tijd omdraait, noord is dan zuid en andersom. Dat kunnen ze zien aan lava uitbarstingen van vroeger. De lavadeeltjes nemen namelijk een bepaalde ringting aan. Probleem is wel dat dit magneetveld ons beschermt tegen straling uit de ruimte. Wanneer het veld dus aan het omdraaien is en bijna weg is, zitten wij hier in een reuzegrote magnetron. Het magneetveld wordt overigens opgewekt door de ronddraaiende vloeibare massa metaal in het centrum van de aarde. Hopen dat we tegen die tijd kunnen tijdreizen! ;) Maarja, we zullen alles al wel verpest hebben tegen die tijd...
    /offtopic
     
  5. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4

    Idd, dat komt doordat je je in dat geval beweegt in de 2 of 3e dimensie en niet in de 4e (tijd). Het is eigenlijk een soort schijntijdreizen.

    Maar ik denk wel dat lichtsnelheid bereiken op zich al zorgt voor een verbuiging van tijd.
     
  6. Aart

    Aart XBW Senior

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    3
    Je komt wel terug op een Aarde die jaren verder is, aangezien hij in de vraagstelling zegt "en je gaat weer terug". Zodra je met de lichtsnelheid reist en weer terugkomt op Aarde is de tijd hier sneller voorbij gegaan dan in jouw situatie als je met de lichtsnelheid reist.
    Hier is een mening over hebben bijna onmogelijk, omdat het al getest en bewezen is met atoomklokken op bv een Concorde.
     
  7. Dokter Gonzo

    Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

    Berichten:
    856
    Leuk Bevonden:
    0
    reizen met de lichtsnelheid is niet mogelijk. lichtsnelheid is in feite een bariere. de massa van een deeltje dat de lichtsnelheid benadert wordt oneindig groot en verandert uiteindelijk in licht.
     
  8. the Outblast

    the Outblast hoi

    Berichten:
    442
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens de (Speciale (geloof ik)) Reltiviteits theorie verstrijkt er voor jou, naar mate je sneller gaat steeds minder tijd, zodra je met de lichtsnelheid gaat, verstrijkt er (voor jou) helemaal geen tijd meer, totdat je weer langzamer gaat. Sneller dan het licht kan niet, je zou dan jonger worden, maar probeer je dat maar eens voor te stellen...:{(achteruit denken ed.)

    Je hebt te klok wel horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt. E = MC^2 betekent niet dat je steeds zwaarder wordt naarmate je sneller gaat. Het enige wat dat met elkaar te maken heeft is dat het door Einstein bedacht(uitgevonden?) is.
    Het klopt btw. wel dat je steeds zwaarder wordt naarmate je sneller gaat.

    Door paradoxen reizen?? :confused:

    Het heelal is onbegrenst, niet oneindig.

    Er is geen na het universum, en ook geen voor het universum, tijd is namelijk een eigenschap van het universum.

    We zullen het waarschijnlijk idd nooit precies weten, maar daardoor moeten we ons niet laten ontmoedigen ;)


    aha, en waarom denk je dat precies dan??
    (btw. er is niet precies een 1e, 2e of 3e dimensie aan te wijzen ;))

    En voor mensen gaan vragen hoe ik dit weet....dit weet ik niet(niemand weet het namelijk ;) ), ik heb echter heel aandachtig een boek van Stephen Hawking gelezen, en al meerdere discussie op i-net gevolgt.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2004
  9. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4
    Je massa blijft gelijk, de zwaartekracht wordt alleen sterker. Maar dat is mierenneuken.
     
  10. the Outblast

    the Outblast hoi

    Berichten:
    442
    Leuk Bevonden:
    0
    de zwaartekracht wordt niet sterker, de versnelling (bij dezelfde kracht) wordt kleiner, en aangezien F=m*a moet dan dus wel de massa groter worden :)
     
  11. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4
    Je massa wordt niet groter door snelheid, jij hebt het volgens mij over relatieve massa.


    "In physics, mass is defined as the amount of force required to cause a body to accelerate. Mass is very closely related to energy in physics. Mass is dependent on the body's motion relative to the motion of an observer. If the body in motion measured its mass, it is always the same. However, if an observer that is not in motion with the body measures the body's mass, the observer would see an increase in mass when the object speeds up. This is called relativistic mass."


    Bron. (beetje goedkoop, maar het klopt wel)
    http://science.howstuffworks.com/relativity1.htm
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2004
  12. the Outblast

    the Outblast hoi

    Berichten:
    442
    Leuk Bevonden:
    0
    klopt, maar het lijkt iig meer op massa dan op zwaartekracht :+ ;)
     
  13. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4
    Nee hoor, niet als je.....

    Ok, misschien heb je een beetje gelijk ;) , maar ik heb gelijk als je het over gewicht hebt, want gewicht is massa*zwaartekracht.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2004
  14. Aart

    Aart XBW Senior

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    3
    reizen met 99% van de snelheid is zelfde effect.
     
  15. Jajojo

    Jajojo ÜberCosy!

    Berichten:
    621
    Leuk Bevonden:
    4
    Waarom? Water bevriest toch ook niet bij 0,5 graden C? Of begrijp ik je verkeerd?
     
  16. Tigerstyle

    Tigerstyle Cinematic

    Berichten:
    849
    Leuk Bevonden:
    5
    je begrijpt hem verkeerd.. er is al eerder gezegd dat des te sneller je reist des te langzamer de tijd voor je gaat... Lichtsnelheid opzich is wel een barriere, maar niet een barriere waar vanaf je pas veranderingen ziet in de 4e demensie.
     
  17. maarten01king

    maarten01king Copito de nieve

    Berichten:
    52
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is de definitie van tijdreizen want hier worden namelijk erg veel dingen door elkaar gehaald!
     
  18. mvdstam

    mvdstam Active Member

    Berichten:
    1.333
    Leuk Bevonden:
    4
    Een paradox is een wetenschappelijk begrip. Ik zal het even uitleggen:

    Stel dat je door de tijd kunt reizen, dan kan je teruggaan naar 5 april 1990 naar het moment dat je geboren wordt en naar je eigen geboorte kijken.

    Echter, het is onmogelijk om op hetzelfde moment op twee plaatsen tegelijkertijd te zijn.

    Kortom, een pracht van een paradox!

    Een ander leuk verhaal wat ik las: Als het in de toekomst mogelijk is om door de tijd te reizen, waarom is er dan nog nooit iemand gesignaleerd afkomstig uit de toekomst?

    Ik denk omdat dat regels zijn zodat we onze tijdlijn niet veranderen. Iets zoals een "temporal prime directive" van Star Trek ofzo.
     
  19. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471

    Hmm, even nadenken. Dit alles is best een hersenkraker.

    - Sneller dan het licht reizen. Kan je dat wel tijdreizen noemen? Het licht reist alle kanten op. En als je het "inhaalt" dan zie je iets dat volgens de "tijdlijn" al eerder is gebeurd. Maar je bevind je op hetzelfde tijdstip. Aart zei dat als je 50 jaar lang sneller dan het licht reist en je komt hier terug dat het dan 6000 jaar later zou zijn. Dat lijkt mij echt heel sterk. Als je 50 jaar lang sneller dan het licht wat rondreist en je komt hier terug. Hoe kan het dan dat het hier 6000 jaar later is? De gebeurtenissen hier en het "leven" gaan toch gewoon op normale snelheid door in die 50 jaar. Jij bent alleen maar wat wezen rondreizen op een abnormale snelheid. Wat gebeurt er dat zo speciaal is in dat sneller dan licht reizen? Het is eigenlijk niks anders dan zo snel reizen dat je het reizende licht voorbij gaat.

    Om terug te komen op je vraag. Ik denk dat als je bent gereist naar een plek verder weg zodat je de ontploffing van de zon opnieuw kan zien dat er niks gebeurt. Als je dan weer terugreist naar Aarde, dan denk ik dat je de Aarde gewoon terug vind zoals je hem achterliet (dan laten we die ontploffing maar terzijde). Sneller dan het licht reizen is zo snel, dat duurt maar heel even. Je bent dus eigenlijk maar een paar minuten weg geweest. Je bent even weggegaan om de ontploffing opnieuw te zien en weer terug. Maarja, ik denk dat het zo zit, echt zeker kan ik niks weten.

    Ik denk dat sneller dan het licht reizen alleen iets is waarmee je dingen kunt zien die al gebeurt zijn (niet van miljoenen jaren geleden want dan moet je wel erg lang reizen). In de toekomst kijken lijkt me vreemd, d.m.v. sneller dan het licht reizen dingen zien die nog niet eens gebeurd zijn? Lijkt me sterk. Maar sneller dan het licht gaan is voor ons (nu nog) onmogelijk, dus dat kan toch niet.


    Pfff, dat was een hoop tekst typen. Weet iemand of Natuurkunde12 in de bovenbouw dit soort dingen ook behandelt?


    edit:
    Tigerstyle, ik ben nu over tijdreizen aan het lezen op howstuffworks.com. Daar staat echt veel info. _O_
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2004
  20. the Outblast

    the Outblast hoi

    Berichten:
    442
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu nog 1. keer voor alle duidelijkheid
    Hoe sneller je gaat, hoe minder tijd er voor jou verstrijkt in vergelijking met de rest van het heelal. Als je met 60% van de lichtsnelheid reist, verstrijkt er voor jou 25% minder tijd dan in de rest van het heelal(dat stilstaat(lees: niet beweegt(of met een verwaarloosbare snelheid))).

    lijkt me sterk dat de relativiteitstheorie op de middelbare school wordt behandeld, en ik heb er tot nu toe niets van gezien in mn boeken (4e jaar atheneum, Natuurkunde 1 (Na 2 krijg ik pas volgend jaar))
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2004

Deel Deze Pagina