Hmm, even nadenken. Dit alles is best een hersenkraker.
- Sneller dan het licht reizen. Kan je dat wel tijdreizen noemen? Het licht reist alle kanten op. En als je het "inhaalt" dan zie je iets dat volgens de "tijdlijn" al eerder is gebeurd. Maar je bevind je op hetzelfde tijdstip. Aart zei dat als je 50 jaar lang sneller dan het licht reist en je komt hier terug dat het dan 6000 jaar later zou zijn. Dat lijkt mij echt heel sterk. Als je 50 jaar lang sneller dan het licht wat rondreist en je komt hier terug. Hoe kan het dan dat het hier 6000 jaar later is? De gebeurtenissen hier en het "leven" gaan toch gewoon op normale snelheid door in die 50 jaar. Jij bent alleen maar wat wezen rondreizen op een abnormale snelheid. Wat gebeurt er dat zo speciaal is in dat sneller dan licht reizen? Het is eigenlijk niks anders dan zo snel reizen dat je het reizende licht voorbij gaat.
Om terug te komen op je vraag. Ik denk dat als je bent gereist naar een plek verder weg zodat je de ontploffing van de zon opnieuw kan zien dat er niks gebeurt. Als je dan weer terugreist naar Aarde, dan denk ik dat je de Aarde gewoon terug vind zoals je hem achterliet (dan laten we die ontploffing maar terzijde). Sneller dan het licht reizen is zo snel, dat duurt maar heel even. Je bent dus eigenlijk maar een paar minuten weg geweest. Je bent even weggegaan om de ontploffing opnieuw te zien en weer terug. Maarja, ik denk dat het zo zit, echt zeker kan ik niks weten.
Ik denk dat sneller dan het licht reizen alleen iets is waarmee je dingen kunt zien die al gebeurt zijn (niet van miljoenen jaren geleden want dan moet je wel erg lang reizen). In de toekomst kijken lijkt me vreemd, d.m.v. sneller dan het licht reizen dingen zien die nog niet eens gebeurd zijn? Lijkt me sterk. Maar sneller dan het licht gaan is voor ons (nu nog) onmogelijk, dus dat kan toch niet.
Pfff, dat was een hoop tekst typen. Weet iemand of Natuurkunde12 in de bovenbouw dit soort dingen ook behandelt?
edit:
Tigerstyle, ik ben nu over tijdreizen aan het lezen op howstuffworks.com. Daar staat echt veel info.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2004