1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[20:00] Dodenherdenking

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Toxic_Timmie, 4 mei 2004.

1. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Mijn stelling is niet dat het verkeerd is om erbij stil te staan, maar dat het egocentrisch is om dat in het openbaar te doen. Wat voor waardeoordeel jij aan egocentrisme geeft maakt dan niet uit.

2. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Ik weet niet eens wat het betekent, maar ik keek eens in die thread en wat ik daar zag beviel me totaal niet. Mijns inziens staat het grootste gedeelte van de mensen daar op de Dam er niet 'om erbij te horen' of 'om populair te zijn'. Deze mensen staan er omdat zij zelf of hun naasten met de ernstige gevolgen van de oorlog (hebben) moeten leven. Ook het betuigen van je medeleven aan de anderen die betrokken waren bij de oorlog lijkt mij niet egocentrisch, die mensen gaat het echt aan het hart. Dat medeleven wordt dan oprecht getoond, en ik vind dit eerder mooi dan egocentrisch... Wat geeft jou trouwens het recht dit af te keuren?? Moet je eens tegen je oma zeggen, kijken of zij het je in dank afneemt.

3. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Een waardeoordeel is of je het goed of slecht vindt(simplistisch gezegd).
    Ik zeg niet dat er wat mis is met egocentrisme. Ik zeg alleen dat he egocentrisch is, als jij zo overduidelijk gaat uiten dat het allemaal zo erg is. Afkeuren doe ik niet aan.

Btw. m'n oma is dood(ja, allebei).

4. TheWalrus

TheWalrus Guest

Uhm, ik dnek dat hij bedoelt dat hij niet weet van egocentrisme is.

Bij egocentrisme staat het ego centraal. Kortom het is puur voor het strelen van je eigen ego, gericht op het zelf.

Openbare rouw is egocentrisme, maar door er gezamenlijk bij stil te staan maakt het meer indruk. ik vind dat niet verkeerd. Vele te vele mensne vergeten hetgeen er gebeurt is en doen het af als onzin.

5. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Ik denk ook niet dat ik ergens een waardeoordeel velde (weet natuuurlijk wel wat dàt betekent). Ik bedoelde dat ik niet wist wat egocentrisch is, maar dat weet ik nu wel. Volgens de Van Dale: 'Bij wie het eigen ik steeds het middelpunt der gedachten is, die alles op zichzelf betrekt.'

Dus jij beweert dat die mensen op de Dam daar vanavond stonden om zichzelf een plezier te doen (dat vertaalde ik door het 'om erbij te horen' of 'om populair te zijn')? Dat vind ik onzin, zoals ik al zei gaat het die mensen echt aan het hart, en dat medeleven wordt oprecht getoond. Dat is dus het tegenovergestelde van egocentrisme. /ed: Veel mensen halen namelijk steun uit dit soort uitingen van medeleven (geloof het of niet). Voor deze mensen wordt dit soort herdenkingen gehouden, en voor die mensen komt iedereen daar naar de Dam.

En ik begrijp ook je punt wel, je moet daar natuurlijk niet gaan staan als het je geen donder interesseert, en het alleen maar doet 'omdat iedereen het doet'. Maar ik denk niet dat jij kunt beoordelen of die mensen er echt mee zitten of niet.

Btw, sorry dat ik over je oma begon (ik was er achteraf al een beetje bang voor) maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik ermee bedoel. Bij mijn opa of oma hoef je iig niet met zo'n standpunt aan te komen.

Laatst bewerkt: 5 mei 2004
  6. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Het rouwen zelf hoeft niet per se egocentrisch te zijn, maar als je het openbaar doet, is dat volgens mij alleen maar om te showen dat je rouwt. Het gaat dus om de openbaarheid, niet om het rouwen op zich.

7. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Deze regel te laat toegevoegd: Veel mensen halen namelijk steun uit dit soort uitingen van medeleven (geloof het of niet). Voor deze mensen wordt dit soort herdenkingen gehouden, en voor die mensen komt iedereen daar naar de Dam. Dus idd om te laten zien dat je het erg vindt, maar juist om te laten zien dat je met de slachtoffers mee leeft.
    /Ed: Hoe kun je je steun betuigen als niemand weet dat je met ze meeleeft? Ook de openbaarheid van het rouwen, en te willen laten merken dat je meeleeft, is dus niet persé egocentrisch. Dat is het alleen maar als je daarmee je eigen ego wilt strelen, en de dag erna stoer/blij overal verkondigt dat 'jij er ook bij was'.

8. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Ik was helemaal vergeten dat we om 20.00 stil moesten zijn..me moeder en zus kwamen om 20.30 naar me toe terwijl ik aan het CSen was. Gelukkig praat ik dan meestal niet..hier en daar een omgje of een kktje maar niet echt veel :)

9. haantje

haantje Valentino Rossi!!#46

Leuk Bevonden:
    1
    ik ben altijd stil op 4 mei 20 uur..... mn ouders ook het gaat er gewoon om dat je er weer even overnadenkt, al die slachtoffers........ en ik vind het vooral altijd belangrijk dat je de geallieerden soldaten herdenkt die ONS de vrijheid hebben gegeven. Kijk saving private ryan en je respecteerd het meteen 10x meer! Leve onze vrijheid:)

*edit, iedereen zit maar over gelukkig was ik evengoed stil... |:- maar als je aan het gamen bent of iets dergelijks denk NIET aan alle slachtoffers een daar draait het juist om of je nou stil bent of niet..... O-)

10. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    ik was op weg naar de bios toen me telefoon om 5 voor ging, toen d8 ik eraan dus ging ik ff stilstaan met vrienden
    zag er wel raar uit als je met zijn 5en 3 minuten stil staat midden op het fietspas maar ja,
    het is het enige wat je voor die mensen kunt doen

11. Nosh

Nosh innit?

Leuk Bevonden:
    9
    Nee. Kijk de band of brothers serie, Saving Private ryan was een over-de-top Hollywood spektakel, dat geeft Steven Spielberg zelf toe. ;)

Deel Deze Pagina