Ik denk ook niet dat ik ergens een waardeoordeel velde (weet natuuurlijk wel wat dàt betekent). Ik bedoelde dat ik niet wist wat egocentrisch is, maar dat weet ik nu wel. Volgens de Van Dale: 'Bij wie het eigen ik steeds het middelpunt der gedachten is, die alles op zichzelf betrekt.'
Dus jij beweert dat die mensen op de Dam daar vanavond stonden om zichzelf een plezier te doen (dat vertaalde ik door het 'om erbij te horen' of 'om populair te zijn')? Dat vind ik onzin, zoals ik al zei gaat het die mensen echt aan het hart, en dat medeleven wordt oprecht getoond. Dat is dus het tegenovergestelde van egocentrisme. /ed: Veel mensen halen namelijk steun uit dit soort uitingen van medeleven (geloof het of niet). Voor deze mensen wordt dit soort herdenkingen gehouden, en voor die mensen komt iedereen daar naar de Dam.
En ik begrijp ook je punt wel, je moet daar natuurlijk niet gaan staan als het je geen donder interesseert, en het alleen maar doet 'omdat iedereen het doet'. Maar ik denk niet dat jij kunt beoordelen of die mensen er echt mee zitten of niet.
Btw, sorry dat ik over je oma begon (ik was er achteraf al een beetje bang voor) maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik ermee bedoel. Bij mijn opa of oma hoef je iig niet met zo'n standpunt aan te komen.
Laatst bewerkt: 5 mei 2004