Er gaan ook geruchten rond, dat men van te voren al explosieven had geplaatst in de gebouwen. Tijdens de bouw wel te verstaan. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, want dan waren er geheid een paar afgegaan tijdens de grote brand in één van de torens, voor de aanslagen van 11 sept.
De facade van de torens namen de winddruk en windzuiging voor hun rekening, terwijl de kern de permanente en veranderlijke belastingen afvoerden naar de fundering. De stijfheid van de gebouwen werd gerealiseerd door de vloeren, die als een 'schijf' functioneerden. De vakwerkliggers waarop de staalplaatbetonvloeren waren opgelegd , waren aan beiden uiteinden opgelegd op een stalen hoekprofiel. Door middel van een boutverbinding werden deze aan elkaar verankerd. Staal verliest bij een bepaalde temperatuur de helft van z'n sterkte, en zal daardoor onder een extreme belasting veel sneller vervormen, doorbuigen, knikken enz...
De bouten hebben het waarschijnlijk als eerste begeven, doordat de vakwerkliggers flink aan vervorming onderhevig waren, door de temperatuur en de extreme belastingen en permanente belastingen. Wanneer deze bezwijken, moeten de krachten via een andere weg worden afgevoerd, namelijk de omliggende liggers, welke ook verzwakt zijn. Die begeven het dus ook, en zo gaat het verder. Wanneer vervolgens zo'n verdieping of meerdere verdiepingen naar beneden vallen krijgen de zwakste schakels in deze constructie, de opleggingen (hoekprofielen) het aardig voor hun kiezen, en zullen het uiteindelijk ook begeven. En de reden dat mensen die 'tri-pod' op het dak van de toren zagen bewegen, voordat het gebouw instortte, komt doordat deze was gekoppeld aan de stalen kolommen uit de kern, die ook mee naar beneden werden 'gesleurd'. Rookpluimen die vervolgens uit de ramen kwamen, werden veroorzaakt door de bovenliggende vloeren die op een onderliggende verdieping terecht kwamen. De lucht tussen de twee verdiepingen werd als het ware samengedrukt, en ging dus via de openingen in de gevel naar buiten toe.
Dat WTC 7 door explosieven is neergehaald, kan ik me nog een beetje in vinden, maar WTC 1 en 2 zijn naar mijn mening bezweken door de omstandigheden, en niet door explosieven.
Klik om te vergroten...