1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

A1 Grand Prix series

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Meneer Stefan, 24 sep 2005.

  1. Stifke

    Stifke Frikandel Specialist

    Berichten:
    1.289
    Leuk Bevonden:
    3
    Kan wel zijn JP, maar ik vind de A1 GP series ook vele malen leuker om naar te kijken dan F1
     
  2. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    sinds de a1 er is kijk ik zelfs geen f1 meer...
    normaal keek ik iig altijd de start van de f1, maar zelfs die kijk ik niet meer...
     
  3. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan ben ik toch maar weer een mazzelpik he, ik vind het allebei erg leuk om te zien! \o/ :cool:
     
  4. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    A1 is aardig, er is een hoop spectakel. Maar dat is te danken aan de slechte bezetting van coureurs, er doen soms coureurs mee die op de gemiddelde indoor kartbaan niet eens het einde van de ronde halen. De wagens zijn brak, en lijken griploos en 1 bonk overstuur.

    Het oogt allemaal zo amateuristisch, en ik denk dat je het toch geen tegenhanger van F1 noemen. Wil je echt serieus spectacel, kijk dan F1, CART, IRL, GP2, NASCAR zelfs WTCC. Ik heb het gevoel dat het in al die klasse's om echt iets gaat, en dat A1 een zondagsuitje is voor de coureurs. De belachelijke formal zorgt er voor dat iedere race 'spannend' wordt, ik vind het eerder lachwekkend. Iedere coureur kan winnen, en voor ieder kul crashje komt er een saftecar op de baan, waar ze zelfs in de IRL en NASCAR niet eens naar omkijken. De wagens zijn gelijk: My Ass. DAMS heeft Team Frankrijk, Zwitserland en Mexico onder hun hoeden, oftewel, 3x zoveel data. Natuurlijk zijn die dingen wel hetzelfde, maar de rest heeft altijd een achterstand op DAMS.

    Sorry, ik heb er geprobeerd naar te kijken, maar er zijn zoveel anderen klasses die zo veel professioneler ogen.

    Ik geef toe dat ik het wel soms leuk vind om naar te kijken, maar dat is alleen maar om het spectakel gehalte, want klasse is er weinig te zoeken.
     
  5. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Dit is dus wat je noemt een lekenconclusie , dat die wagens zo brak lijken in jouw ogen omdat ze griploos lijken en overstuurd reageren in het bochtenwerk komt omdat die wagens aangezien ze allemaal zo goed als gelijkwaardig zijn , dit hangt van de tuner en de piloot zelf af waar er enkele percentjes winst kan gemaakt worden qua wagenafstelling.
    Die piloten rijden voortdurend op het scherp van de snee en in iedere bocht flirten zij met de wetten van aerodinamica en de uiterste grens van de grip in de bochtensnelheid en dit omdat diegene die het eerst zijn voet van het gas durft te halen onherroepelijk door zijn achtervolger wordt voorbij gestoken .
    Kortom , in deze klasse zijn stuurmanskunst , wagenbeheersing en vooral véél lef nog een groot pluspunt om een race te winnen en dit in tegenstelling tot formule één waar na een spectaculaire start de race verzand in een soort van treintje rijden in een volgorde die slechts verstoord wordt door een goede strategie van pitstops , en waar de inhaalmaneuvers nu steevast komen van de piloten die door het reglement achteraan in het startgrid verdwijnen en steevast dit afronden met een spectaculaire remonte en dit alleen omdat hun wagen véél beter is dan de rest van het veld .
     
  6. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    helemaal mee eens, wordt a1 ook in belgie uitgezonden svennies?
     
  7. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit ben ik deels met je eens. Namelijk dat ik de A1 ook een geweldige serie vind, maar ik denk echter niet dat de coureurs op het scherpst van de snede rijden, maar dat het gewoon meer amateurisme is. (daarom vind ik het ook zo spectaculair)
    Dit is idd wel zo ja, maar aan de andere kant heeft de F1 wel gewoon de "magie" die IMO de A1 nog niet bezit.

    Al met al vind ik het dus allebei 2 hele vette series, IMO hoeft er niet eentje beter te zijn dan de andere. :)
     
  8. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Lekenconclusie? Ik heb jarenlang gekart en volg autosport sinds begin jaren 90. Een leek kan je me dan moeilijk noemen. Wat jij doet, is A1 vergelijken met F1. Ik vergelijk het met alle andere Autosport. Als je een middagje op Donington gaat kijken naar een Formule Ford wedstrijd, dan krijg je gegarandeerd nog meer spectakel als in A1, maakt Formule Ford dan een betere autosport dan A1GP? Ik dacht het niet.

    Ik snap het wel, A1 is aangekondigt als tegenhanger van F1, maar de enige manier waardoor A1 succesvol is, is omdat het crashgehalte hoog is, spectakel wordt gemanipuleerd door Safety Cars en er rijden gewoon jongens mee die niet in de 'tegenhanger' van F1 thuis horen. Zie je die Chinees of Libanees (niet Rahal) al in F1 rijden?

    A1 gaat gewoon te langzaam, en ondanks hun Slicks zijn de wagens gewoon griploos, kom nu niet met kularchumenten dat ze op het scherpst van de snede rijden, natuurlijk doen ze dat, dat is in iedere autosport. Het probleem met die A1 bakken is dat ze gewoon altijd overtuur hebben, iedere andere autosport waar ik naar kijk zie ik nergens zo weinig grip als in A1, en de banden zijn ongeveer 3x zo groot, maar ja Cooper Tyres. Ze hebben de auto ontworpen om het gegarandeerd een spectakel te maken.

    Ik zeg niet dat F1 tegenwoordig zo geweldig is, maar A1 is het ook niet. A1 straalt gewoon amateurisme uit, en geen topautosport.
     
  9. JeePee

    JeePee Guest

    Zet Raikkonen of Alonso in een A1GP auto, en zeg maar dag tegen team Frankrijk. Deze coureurs rijden zeker niet op het scherpst van de snede (de meeste erover |:-) want anders zou de kwaliteit een stuk hoger gelegen hadden.

    Dus jij wilt zeggen dat je voor de Formule 1 geen stuurmanskunsten nodig hebt..._0/ Zet Premat in een F1 auto, en die wint écht geen races hoor. Het is wel wat anders hè, met 340km/h of 270km/h op een bocht af komen. En je moet niet denken dat F1 auto's niet glijden, want (wat je op de TV niet ziet) is dat coureurs echt glijdend door bochten gaan. Bezoek zelf eens een race, en aanschouw het zelf. Komt ook nog eens bij kijken dat de F1 coureurs het bijna 2 uur vol moeten houden, dat in tegenstelling tot de A1GP'ers die even een pauze tussendoor krijgen.

    Idd ja, autosport is een teamsport, en daar hoort een goede strategie bij. En dan heb ik het er niet over dat je binnen de eerste 3 rondes een stop moet maken, maar gewoon een slim geplande stop. En bij de A1 mag je dan nog hopen dat je wielmoer werkt |:-

    De reden hiervoor is, omdat de F1 vanaf de start rechtstreeks naar de finish rijdt. Bij de A1 is er binnen no-time weer een safety car, omdat er weer een of andere n00b eraf is gegaan (soms zelfs tijdens de SC |:-) waardoor het hele veld weer dicht op elkaar zit. Zo zal je zien dat wanneer er zich géén SC voordoet, de A1 een stuk saaier is. En als je dan toch iemand moet inhalen, dan druk je toch gewoon een knopje in...

    Nee, ik vind de A1 wel leuk om naar te kijken, maar geef mij maar de F1. Die heeft in snelheid, teamwork, proffessionaliteit, uiterlijk, kwaliteit coureurs, endurance en geluid toch een heel groot streepje voor. Het enige wat de A1GP meer heeft zijn het aantal crashes en safety car situaties, maar daar kijk ik een race niet voor.
     
  10. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    A1 is op dit moment idd nog niet proffessioneel genoeg. Zeker niet in vergelijking met de F1. Maar dat komt nog, ik vind het niet eerlijk tenopzichte van de A1 om ze daar nu al heel hard op af te rekenen. Kijk alleen al naar het verschil tussen de eerste paar races in de A1 en de laatste paar. In het eerste seizoen is het al een stuk proffessioneler geworden. Nog niet op een F1 of DTM nivo, maar goed wat niet is kan nog komen.
    Ikzelf vind het een leuke serie, F1 is nog steeds de koningsklasse en dat zal altijd wel zo blijven, zeker nu het meer competatief is geworden. Maar voor een race serie wat zich grotendeels buiten het F1 seizoen afspeelt is het gewoon een heel leuk alternatief.
    En ik ben wel benieuwd hoe de A1 uitgroeit.
     
  11. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    toen de f1 voor het eerst gelanceerd werd, was het ook niet meteen volmaakt.
    de f1 heeft gewoon een enorme voorsprong...
     
  12. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    tja, kom nou op mensen die discussie over A1 vs. F1 slaat toch nergens op?

    Formule 1 is Formule 1 en niks zal daar aan veranderen. Maar F1 is voor de individuele coureur niet echt een topsport meer, daarvoor zijn de commerciele belangen VEEL te groot geworden. F1 is toch meer een zakelijk gebeuren. Voordat mensen hier boos over worden, topsport gaat om de SPORT, F1 gaat draait vooral om entertainment met een hoop reclame, en daarnaast een hoop politieke oorlog, kapitalisme op zijn best dus. Vraag maar aan Alexander Wurz, Pedro de la Rosa, Jaques Villeneuve (die nota bene uit zijn eigen opgerichte team gegooid is), Bernie Ecclestone en Jos Verstappen weten er ook alles van.

    A1 is geen Formule 1, en NOG niet echt topsport aangezien het nog in een opbouwfase zit. Topcoureurs komen pas als ze het de moeite waard vinden. En dat komt vanzelf, als de klasse zich blijft ontwikkelen. En dat er landen als Libanon en Pakistan meedoen is toch alleen maar goed voor de ontwikkeling van de autosport wereldwijd. Op een dag zullen ze daar ook topcoureurs hebben. Kost alleen wat tijd, en volgens mij is er tijd zat, tot die tijd is het wel leuk dat ook de A1 zijn eigen Minardi heeft, of moet ik anno 2006 Midland zeggen, nee Mi(nar)d(i)land klinkt eigenlijk veel leuker.

    Maar GP2 (het voorprogramma van de F1) is wel te vergelijken met wat A1 wil, namelijk jonge (en bij de A1 dus ook de oudere OK) talenten in zo goed als gelijkwaardige auto's die bijna (want het is en blijft een team-sport, en een mechanische sport) gelijke kansen hebben zichzelf internationaal te bewijzen in de Autosport-wereld. Dat is dus 180 graden de andere kant op dan de F1. Dit is voor de F1 ook erg belangrijk, want wat als Alonso nooit die race op Spa in de F3000 had kunnen rijden? Dan was ie nou nog geen wereldkampioen geweest. Doorstroming van talenten is belangrijk. Kijk hoe goed Rosberg het doet bij Williams, zonder GP2 vorig jaar hadden ze waarschijnlijk wel iemand anders in die auto gezet.

    Ik vind dat A1 leuke races heeft laten zien met een groot en veelzijdig startveld, en op leuke circuits. En dat kan zelfs van de CHAMP car series nog niet altijd gezegt worden. En dat dat ouwere, smalle en onveiligere circuits zijn, waardoor er vaak een Safety Car de baan op moet...boeiend, zolang er maar geen dooie vallen denk ik dan. Autosport is gevaarlijk, heb ik wel eens gehoord, kijk maar naar de crash van Shimoda.

    Ik kijk naar A1 omdat het een serie is met ballen, waar gewoon geraced wordt. Rot op met je traction control, ik wil auto's zien zwabberen en glijden en ik wil veel nieuwe coureurs zien die eens niet alleen worden uitgekozen voor de vele sponsors die ze meenemen, maar omdat ze gewoon hun vak goed uitoefenen. Mathias Lauda en Christian Jones horen daar natuurlijk niet bij.

    Ik denk dat de A1 GP de perfecte klasse is om naast de F1 te volgen. In de F1 gaat het meer om het team en de auto en techniek en voorbereiding (testen/ontwikkelen etc.). In de A1 GP gaat het gewoon eigenlijk alleen om het pure racen. De coureur en vooral het publiek staan daar centraal. Klant is koning, moet sheik Maktoum denken, terwijl Mister E:mad: (Ecclestone) denkt: Klant heeft geld, klant is consument, klant moet uitgemolken worden.

    dat is het verschil, maar de overeenkomst is dat het er gewoon om gaat wie als eerste over de finish komt, racen is racen, en dat vind ik eigelijk altijd erug leuk.
     
  13. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat A1 een lang leven zal hebben, er zijn nu al geruchten dat er volgend jaar geen A1 meer is. Dit jaar was A1 gratis voor de teams, volgend jaar niet meer.

    Overigens is bijvoorbeeld die 'power to pass' button niets nieuws, en wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in CART, daar heb je 180 seconde, ipv 8x. Nou vind ik het niet echt bijzonder als een coureur zijn tegenstander inhaalt met die button, en neem aan van mij, zonder die button was A1 hetzelfde als F3 geweest, file rijden. Het probleem van A1 is dat ze met landenteams zitten, waardoor er een hoop mensen en teams zijn die gewoon niet in een Top Autosport klasse thuishoren.

    A1 vind ik daarom absoluut geen tegenhanger van F1, maar gewoon een klasse lager. IRL komt dichter in de buury. Dat lijkt rondjes rijden, maar is veel meer.
     
  14. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    de A1 gaat gewoon door hoor, of die sheik houd van enorme kapitaalvernietiging. Ik denk dat er wel wat teams zullen weg vallen de komende twee jaar, maar daar komen dan gewoon nieuwe teams voor in de plaats. Ik zou bijv. wel een belgisch team erbij willen zien, met Bas Leinders. Of een tweede auto voor landen die genoeg sponsoring daarvoor hebben (Amerika bijv. of Australie). Ook denk ik dat er waarschijnlijk 'gast'-auto's komen, voor locale helden, of bekende namen uit de oude doos (misschien voor een Mansell, Hakkinen, of een Frenzen, of wat als Schumi zich na zijn F1 carriere weer gaat vervelen, ff een gast raceje doen zou dan toch wel eens leuk kunnen zijn). Ook Alonso verwacht ik nog ooit, aangezien hij toch zo'n grote mond heeft mag hij best eens laten zien dat ie echt de beste is, hij zit in de winter toch ook maar thuis.

    IRL vind ik een leipe klasse, maar toch heeft 't meer met boksen te maken dan met racen, je kan heel goed klappen uitdelen, en je moet ze ook kunnen incasseren. Ook moet je het tot het einde volhouden, want dan kan je een knock-out geven als je je materiaal goed gespaard hebt. De Indy 500 is natuurlijk wel de race der races, maar met F1 heeft het niet veel te maken. Ik vind het niet leuk om te zien dat mijn favoriete coureur zijn rug breekt omdat een rookie voor de derde keer iets stoms doet en daarmee weer een collega het ziekenhuis in rijdt. Het racen is erg leip op zo'n oval, maar die crashes, vind ik niet altijd even leuk om te zien.

    Zanardi met benen vond ik toch veel leuker....maar als ik eerlijk ben is een A1 GP op Zandvoort ook niet echt veilig natuurlijk, maar crashen met 400km/h doe je toch ook niet voor de lol. En laat remmen vind ik toch leuker dan alleen maar slip-streamen.
     
  15. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Ik hoop niet dat je bedoeld dat je al jarenlang rondjes gedraaid hebt bij de lokale cartboer .
    Wel ik volg de autosport al van in 1970 , ja zolang al en dat amateurisme dat jij de a1 verwijt , was toen het niveau van de toenmalige formule één waar de rijders na op zaterdag een avondje zuipen en lang uitgaan achter de rug hadden , s'zondags fluks in hun toenmalige f1 bolides sprongen en elkaar zo over de grens jaagden dat er jaarlijks dodelijke slachtoffers te betreuren waren , ja dat waren nog eens super-professionele autopiloten waar in het hele seizoen haast géén race voorbij ging zonder dat de brokstukken meters hoog en ver in het rond vlogen , en de formule één heeft er 30 jaar over gedaan om tot het peil van nu te komen , uiterst super-professioneel niveau waar het belang van sponsorinbreng véle mate groter is dan de kwaliteiten van de piloot die de kleinste beslissende factor in deze vorm van autosport geworden is aangezien hier de motor , het chassis , de banden en een goede strategie qua planning van pitstops véél beslissender is dan de stuurmanskunst van de piloot,en dan maar treintje rijden tot aan de finisch.
    En nou ga jij verwachten dat de a1 het al van in het eerste seizoen op professioneel gebied net zo super moet zijn als die saaie f1 .
    In de a1 races zijn het tenminste nog de piloten zelf die dé beslissende factor zijn tussen winst en verlies , en willen ze hun positie handhaven of verbeteren zijn ze voortdurend verplicht om over de limieten van de wagen te gaan iets wat we in de formule één en andere racedisciplines al lang niet meer zien .
     
  16. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Nee , maar mijn nederlandse neef zet zo nu en dan enkele races voor mij op videoband en dan kijk er er met enkele weken vertraging naar.:+
     
  17. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas voor jou was dat niet de lokale kartboer. :)

    Vorig jaar het eerste jaar van GP2, GP2 had ook opstart problemen, maar oogt echt als een volwaardige klasse.

    En kerel, we leven niet meer in 1970, het is nu 2006. Fijn dat ze in 1970 als amateurs rondreden, dat weet iedereen die F1 volgt, ik zeg niet dat A1 stom en saai is, verre van dat, maar het kan gewoon absoluut niet tippen aan topautosport. Kennelijk kijk jij Autosport om de crashes, en raad ik je aan een DVD als Best of Havoc of iets dergelijks te kopen.

    Ik kan gewoon niet begrijpen dat een racefan A1GP kijkt om de kwaliteit van de de klasse.

    Overigens verdedig F1 niet van het feit dat het saai is, want dat is het wel degelijk, kijk maar is in het F1 topic, daar moet nog ergens een post staan met commentaar op F1. F1 zou deels moeten draaien op de regels van 1997 tm 2000, dat oogde proffesioneel en zat vol met spectakel.

    Ik val je trouwens niet persoonlijk aan ofzo, ik vind alleen A1 belabberd om zijn kwaliteit.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2006
  18. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Jij moet je ook niet persoonlijk aangevallen voelen hoor , ik wil alleen maar stellen dat f1 vroeger ook niet je dat was , maar geef deze discipline een kans en je zal zien dat het er binnen 2 seizoenen véél beter gaat uitzien .
    En ik kijk écht niet naar craches uit , integendeel ik gruwel ervan aangezien ik er destijds al meer dan genoeg heb zien sneuvelen voor eigenlijk niets.;)
     
  19. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef het een kans want ik kijk iedere race, en zal dat ook blijven doen :) Het blijft autosport. Ik vind het enthousiasme alleen soms wat overdreven, het is natuurlijk niet all bad, maar wil het een toonaagevende klasse worden, dan moet er nog een hoop gebeuren. Geef ze eerst maar eens 300 PK meer. :)
     
  20. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    :eek: Dat kan niet ,dan wint de safety-car aangezien de rest in het decor is geschoven.:+
     

Deel Deze Pagina