A1 Grand Prix series

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Meneer Stefan, 24 sep 2005.

  1. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    de GP2 is ontstaan uit de F3000, eigenlijk was het niet meer dan een grondige re-styling van de hele F3000, net als toen het vroeger van Formule 2 naar F3000 ging. Dus om te zeggen dat het een totaal nieuwe klasse is, is een beetje onzin, de auto's etc. waren nieuw, maar de basis was er al en daarnaast is de GP2 een BIJ-programma van de F1 terwijl de A1 GP toch echt een los staande klasse is, die zelf voor de publiciteit moet zorgen, oftewel succes niet verzekerd.

    de GP2 is misschien wel veel professioneler, maar dat mag ook wel voor een klasse die al, tientallen jaren, bestaat.

    trouwens als de A1 volgend seizoen wat meer PK's zou krijgen, hoop ik wel dat ze in september ook even langs _O_ Spa_O_ gaan, dan kan ik daar ook eindelijk weer eens een betaalbare GP bekijken...
     
  2. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    ze komen in oktober in zandvoort dus das nog dichter bij:)
     
  3. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    Helaas is het IRL seizoen heel erg slecht begonnen, met de dood van Paul Dana, een coureur die volgens vele trouwens niet op dit niveau thuishoorde.

    'Rookie' Dana (30 jaar) had al 3 IRL races erop zitten toen ie vorig jaar zijn rug brak tijdens de trainingen voor de Indy 500. Dit jaar wou hij laten zien dat hij weldegelijk thuishoorde in een IRL-wagen, met de dood als gevolg. Hij ramde de auto van Ed Carpenter, die gespind was en via de muur terug de baan op kwam. Dana reed er vol in en ik denk dat Ed Carpenter nog blij mag zijn dat ie zijn benen nog heeft...

    Ik zal IRL altijd blijven volgen zolang ze ermee doorgaan, maar toch vind ik het een rot-klasse, die veel te weinig rekening houd met de veiligheid door betalende coureurs te laten mee doen die te weinig :mad:ervaring:mad: of misschien wel te weinig talent hebben, wat ik met zulke snelheden (en betonnen muren langs de baan die een auto weer terug de baan op duwen) gewoon onverantwoord vindt. Hopelijk gaan ze daar snel wat aan veranderen.

    video, de beelden zijn niet schokkend, het is wel een harde klap
     
  4. Ramon NL

    Ramon NL Damn I'm Fast!

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Vandeweek had ik al een IRL topic gemaakt met daarin dat bericht. Ik ben zelf ook geen grote fan van IRL om er naar te kijken, want het is vaak saai. Maar vanuit het oogpunt van de coureur sla ik IRL veel hoger aan dan A1, omdat het simpel rondjes rijden lijkt, maar met 320+ door de bocht, is zo'n bochtje niet simpel meer.

    Er worden idd te vaak wat minder ervaren coureurs in die wagens gezet. Zo had Briscoe weinig Oval ervaring, maar reed vorig jaar wel voor Chip Ganassi volgens mij, niet het kleinste team. Het resulteerde wel in veel crashes waarvan er 1 dodelijk had kunnen zijn. Maar het zijn niet vaak de minste die hard crashen, Kenny Brack had 2 jaar geleden een extreem zware. Maar toch, het blijft een extreem gevaarlijke sport.

    Je zegt dat de betonnen muren de autos jusit terug op de baan duwen, maar dat was hier totaal niet aan de orde. De softwall absoreerde de klap van Carpenter en hij rolt langzaam de baan weer op. Dat komt door de hoek dat hij de muur raakt. De enige andere optie voor ovals zijn dikke uitloop stroken, maar dat maakt het er denk ik niet veiliger op.
     
  5. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    als er geen muur had gestaan, was de auto van Carpenter niet terug de baan op gekomen, dat is gewoon zo, kijk maar naar de beelden, die spreken voor zich.

    je zegt het zelf al, 'het komt door de hoek dat (waaronder, ipv dat) hij de muur raakt', ook speelt de banking van de baan mee, waardoor de zwaartekracht het wrakje weer terug de baan op trekt. Je ziet gewoon dat het wrakje van Carpenter langzaam de baan over kruipt, terwijl er een hele zooi auto's op grote snelheid opaf komt.

    Helaas kan je die muur alleen niet weghalen, want zonder toeschouwers geen inkomsten, en daarom is het gewoon gevaarlijk. En de toeschouwers willen daar gewoon zitten, terwijl ze geraakt kunnen worden door rondvliegende onderdelen (een paar jaar geleden vielen er nog 3 doden en 8 gewonden door een rondvliegend wiel op de tribune).

    Dat IRL vanuit het oogpunt van de coureur moeilijker is dan A1, ja dat geloof ik best. Maar ik vind coureurs in de IRL ook een beetje dom omdat ze onverantwoord grote risico's nemen om hun vak te kunnen blijven uitoefenen, terwijl ze dus ook nog het publiek in gevaar brengen. En dat past toch eigenlijk niet meer bij de 'proffesionele' autosport anno 2006. Er zijn ook genoeg coureurs die helemaal niet op ovals willen rijden, en dat vind ik volkomen terrecht.

    shit happens, vooral op ovals met een muur eromheen. (denk ook eens aan de GP van Amerika 2005, de crash van R.Schumacher, was ook een zware klap, en eigenlijk ook onnodig, en niemand met michelins mocht nog verder rijden, volkomen terrecht, alleen die Amerikanen snappen daar dan weer niks van omdat ze blijkbaar niet kunnen nadenken over de gevaren van autosport, totdat het te laat is.)
     
  6. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Goed zo dicht bij 1 april is dit soort goed nieuws altijd een beetje tricky. Maar laten we hopen dat het echt is.

    bron www.a1gp.com
     
  7. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja het is officieel, je kunt zelfs al kaarten bestellen. Ik ga zeker. _O_
     
  8. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.943
    De races van volgende seizoen


    http://www.a1gp.com/news/index.php?flashNavId=1&newsid=267

    Wel een geinige 1 april grap _O_
     
  9. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
  10. JeePee

    JeePee Guest

    Geinig :+

    Dit weekend is er een race toch?
    Hoe laat worden de sprint en feature race uitgezonden?
     
  11. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    3 uur sprint en 4 uur hoofdrace is het meestal:)
     
  12. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Ff wat leesvoer over de A1 races van vanochtend: :cool:

    De Sprintrace

    De Hoofdrace

    Uitslag seizoen 2005/2006:

    Jammer dat het met Jos niet wou lukken de laatste 2 races. :'-(
    Nu is NL nog 7e geworden ook in de uitlsagen, terwijl we eerst nog plek 3 gingen maarja. Hopelijk dat het volgend jaar op Zandvoort vanaf het begin af aan goed gaat. :)

    Het seizoen is iig over en ik moet zeggen dat ik het een zeer geslaagd concept vindt van de Sjeik.
    Dankzij de wat lagere snelheden, geen hulpfuncties aan boord en de powerboosts lekker veel inhaalacties en spektakel. Nog lang niet de proffesionaliteit en bekendheid van bijvoorbeeld de F1, maar na het einde van het seizoen kon je al voorruitgang merken, dus het zou mooi zijn als dat doorgezet werd voor volgend seizoen.

    Jullie er ook van genoten? :+

    Anyway, ik kijk uit naar het A1 Grand Prix Of Nations, seizoen 2006/2007 :cool: \o/
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2006
  13. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    me 2:)
    vond het steeds beter gaan naarmate het seizoen vorderde, je ziet ook steeds meer sponsors op de auto's verschijnen:D
    hoop dat het in zandvoort helemaal uitverkocht wordt, dat geeft altijd wel weer extra sfeer.
     
  14. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    zo hee, die kaartjes voor A1 op Zandvoort vliegen de deur uit! de hoofdtribune en twee andere tribunes zijn al helemaal uitverkocht!! en dat 1 dag nadat de officieele verkoop begonnen is.

    Zal wel komen door al die reisorganisaties die grote hoeveelheden tegelijk opkopen om weer met een beetje winst verder te verkopen. Ik koop mijn kaartje gewoon rechtstreek bij het Circuit of via Ticketbox, want ik heb geen zin xtra te moeten betalen aan die oplichters.

    het zal wel extreem druk gaan worden daar in zandvoort, dat wordt dus weer tot laat in de avond BBQen op het strand om de files te vermijden, 8) wat erg een ramp zeg :D ...
     
  15. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    hoeveel passen er op t circuit eigenlijk?
    ik zag een plaatje van het circuit en daar zag de hoofdtribune er maar een beetje kleintjes uit:confused:
     
  16. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    inmiddels al 25.000 plaatsen verkocht in de eerste 5 dagen:D
     
  17. JeePee

    JeePee Guest

    Weet niet of het drukker gaat worden dan de DTM hoor. Eén oktober is niet bepaald warm namelijk.
     
  18. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gister kaartjes gekocht! :)

    Ik ga met m'n pa op de motor d'r heen op de duinen. :cool:
     
  19. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga er ook heen, en een paar weken daarvoor nog naar de DTM. _O_
     
  20. Mika Kimi

    Mika Kimi McLaren Mercedes

    Berichten:
    1.507
    Leuk Bevonden:
    0
    En nu heb ik eindelijk kaarten. :D _O_
     

Deel Deze Pagina