1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

A1 Grand Prix series

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Meneer Stefan, 24 sep 2005.

  1. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat iig wél een feit is, is dat die bandenstapels te snel ophielden, en de Jappanner een 'foutje' heeft gemaakt.

    Wel rot voor hem, weet iemand of 'ie nog in het ziekenhuis ligt?
     
  2. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    - Takuma Sato's kamikaze race handboek gelezen.

    Goed, beetje flauw :)
    Zeker omdat ik (waarschijnlijk de enige) Sato zeker een coureur met talent vind.
    Hoe dan ook dit is A1.
    Ik moet zeggen dat ik tijdens de trainingen al zoiets had van "weinig bandenstapels?"
    En dat is gebleken dus ook, nou was die auto nog steeds aan stukken gegaan (door het rollen) als er wel een stapel banden voor de muur stonden. Maar voor de coureur had het ontbreken van die stapels zeker slecht af kunnen lopen.
    Zeker iets voor de A1 om hier meteen wat aan te doen bij de volgende race om te voorkomen dat er een soortgelijk iets gebeurt.
    Voor de veiligheid zijn ze wel snel met de safety-car maar zoiets als genoeg en correct geplaatste bandenstapels ontbreken dan weer.
    Vreemd. En om JPRacegamer maar even te quoten "amateuristisch" waar ie in dit geval ook zeker gelijk in zou hebben
     
  3. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat we ons daar voor de volgende race geen zorgen over hoeven te maken. Maleisië heeft z'n spulletjes vaak goed voor elkaar en de kans is toch al klein dat ze een muur raken met die giga uitloopstroken daar. :)
     
  4. Gunther

    Gunther ///M Power

    Berichten:
    226
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja, bandenstapels liggen er of ze liggen er niet. De organisatie moet bij het selecteren van circuits goed kijken naar onder andere de veiligheid van de baan. Dat is niet goed gebeurt. Dus volgend jaar liggen er overal bandenstapels, een ezel stoot zich niet 2x aan dezelfde steen. Betere optie: Autralie eruit en Zandvoort erin _O_ . Wij hebben wel genoeg bandenstapels.
     
  5. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Beginpost ge-aktualiseerd! :+ :)
     
  6. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed om te horen dat hij iig niks aan de crash heeft overgehouden. :)

    @ Mods, kunnen jullie achter de threadnaam eventjes [Sezoen 2005/2006] zetten, aangezien we daar nu toch over praten.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2005
  7. NAC Breda fan

    NAC Breda fan Hoogeveense RAT

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    1
    Verstappen zet wagen op eerste plek tijdens vrije trainingen op Sepang

    Het weekend is goed begonnen voor Nederland. Tijdens de vrije trainingen op het circuit van Sepang, Maleisië, noteerde Jos Verstappen de eerste tijd. Op de tweede plek volgde Nelson Piquet Jr. (Brazilië) met negen duizendste achterstand. Ralph Firman completeert namens Ierland de top drie. Frankrijk, de leider in de WK-stand, werd door Alexandre Premat op de vierde plaats neergezet. Zwitserland (Neel Jani), dat dit seizoen ook goed bezig is, was pas terug te vinden op een negende plaats.

    Volledige Uitslag:
    http://www.formule1wereld.nl/headli...ll&id=1132321329&archive=&start_from=&ucat=5&
     
  8. lordtien

    lordtien For death and Glory

    Berichten:
    55
    Leuk Bevonden:
    0
    zo das zeker mooi nieuws
    zeker als die dit bij de kwalificatie ook zo kan doen en de race weer vooraan begint
    dan heeft Josje weer een kans op podium, zou wel verdiend zijn.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2005
  9. JeePee

    JeePee Guest

    Goed nieuws !

    Alleen wel raar dat iedereen in de 2de training slomer was :confused: Andere baancondities? Verstappen was daar 10de, maar de nummer 1 was wel weer slomer dan Verstappen's eerste training. Dit komt denk ik mede door de baankennis. Verstappen is een van de weinige die hier gereden heeft, met de onvergetelijk mooie race in 2001 in de regen _O_
     
  10. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    dit weekend gegarandeerd spektakel, de A1 is er weer en dit keer vanuit maleisie:)
    morgen om half 6 kwalificaties en zondag de sprint en de race:D
    kan jos eindelijk een keer het podium bereiken?
     
  11. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat er vooral uberveel inhaalacties zullen zijn. :)
    Als er één circuit is wat dat in zich heeft is dat Sepang wel, en dan ook nog eens met auto's die makkelijk inhalen. Ik verwacht er best veel van. O-)

    Ook in de zin van dat Jos het goed kan doen i.v.m. zijn baankennis i.v.t. de andere rijders. 1e plaats op de training is iig al een goed begin.

    @ JPRG, waarom ze slomer zijn, ik denk omdat ze misschien op oude banden reden, anders weet ik het ook niet.

    Ik kijk er iig naar uit zondag :cool:
     
  12. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    Verstappen heeft in 2001 in Maleisië laten zien dat hij 1 van de beste F1 coureurs is van de laatste 15 jaar.

    ik kan die race nooit meer vergeten, vond het 1000 keer indrukwekkender dan de Grand Prix van Donnington '93, waar ene Ayrton Senna iedereen inhaalde in de regen met een McLaren-Ford, terwijl Jos in een Arrows-Aisiatech rond toerde (die auto was in Maleisië toen zelfs even langzaam als de Minardi's in de kwalificaties), en daar reed ie, op een vierde plek (zelfs nog even tweede!!!) waanzinnig.

    hopelijk kan teamNED deze keer de hoofdprijs meenemen, 20 punten moet kunnen, als alles goed gaat, en als de powerboosts dan nog over zijn misschien zelfs 21 puntjes (1 voor de snelste race-ronde).8)
     
  13. SPiRiT

    SPiRiT lekker scheuren

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    2
    dit ging over de crash van onze Japanse vriend Shimoda

    [​IMG]

    nou sorry hoor. Als volgens jou Eastern Creek van de kalender moet wegens veiligheids-redenen, kunnen ze ook Brands Hatch ook schrappen en komt Zandvoort niet eens in aanmerking.
    Oudere circuits zijn gewoon niet gemaakt voor dit soort types snelle wagens. En Zandvoort is ook zo'n oud circuit, dat niet veilig gemaakt kan worden (of er moet een hele grote berg geld over zijn, om alle grindbakken te verwijderen voor asfalt, en de duinen te verleggen voor grote uitloopstroken etc.). Bandenstapels zijn ook niet alles. Kijk maar naar de giga crash die een DTM coureur een paar jaar geleden op Zandvoort had. Bij het opkomen rechte stuk ging die via de vangrail recht op een banden stapel af en werd met volle snelheid daarover gelanceert, de auto ging zo'n 5 keer over de kop en lag kompleet uit elkaar (je zag alleen nog een kooiconstructie liggen...) en het was een wonder dan ie er levend uit kwam. Ook de crash van Olivier Panis in de F1 GP van Canada circuit Gilles Villeneuve 1997, hij crashte in een bandenstapel met hoge snelheid en door de hoek en de bandenstapel brak zijn cockpit in twee stukken, allebei zijn benen verbrijzeld... alleen door de bandenstapel!!
    Trouwens ik kom regelmatig op het circuit in zandvoort en ik verbaas me telkens weer over de slechte veligheids voorzieningen, vooral de domme marshals die te lang en klungelig bezig zijn om stilgevallen auto's weg te krijgen, of ze door hun onkunnen weer de baan op slepen (zoals bij een DTM race een keer). En dan nog die vrachtwagen met oplegger die vlak langs de baan geparkert staat, op het volgas gedeelte naar het scheivlak, daar wil je in een single-seater ook niet onder schuiven...
    Dat zijn dingen die eigenlijk niet moeten kunnen, ik schaam me dan kapot dat dit gebeurt op het meest 'proffessionele' autocircuit in Nederland.

    Dus Zandvoort op de A1 kalender is wel leuk, maar zeker niet veilig.

    Maar gevaar hoor wel bij de autosport, dus mij hoor je daar niet over zeuren, en ik zou zeker komen kijken (ik weet toch waar je wel veilig kan staan). Dat het in de A1 een beetje xtra gevaarlijk is, tja het is een nieuwe klasse met spektakel en dus ook crashes. We moeten maar gewoon hopen dat het goed gaat, geluk is mooi, pech kan fataal zijn. De coureurs doen dan tenminste alle moeite om op de baan te blijven, net als vroeger.}:]

    maar toch, een ongeluk zit in een klein hoekje zeker in de A1GP.
     
  14. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    over een half uurtje de race, jos heeft de sprint als 6de geindigd:)
     
  15. Stifke

    Stifke Frikandel Specialist

    Berichten:
    1.289
    Leuk Bevonden:
    3
    Deze race is inmiddels al afgelopen hoor...
    Door het tijdsverschil is deze race al gedaan met de volgende uitslag:

    1 FRANCE 30 1:00:06.495 -
    2 SWITZERLAND 30 1:00:11.051 +4.556
    3 CZECH REP. 30 1:00:22.184 +15.689
    4 ITALY 30 1:00:30.233 +23.738
    5 MALAYSIA 30 1:00:38.136 +31.641
    6 NEW ZEALAND 30 1:00:39.192 +32.697
    7 USA 30 1:00:39.832 +33.337
    8 GERMANY 30 1:00:41.876 +35.381
    9 IRELAND 30 1:00:42.240 +35.745
    10 BRAZIL 30 1:00:45.883 +39.388
    11 AUSTRALIA 30 1:00:56.978 +50.483
    12 SOUTH AFR. 30 1:00:58.334 +51.839
    13 JAPAN 30 1:01:04.243 +57.748
    14 INDONESIA 30 1:01:11.734 +1'05.239
    15 MEXICO 30 1:01:28.935 +1'22.440
    16 NETHERLANDS 30 1:01:53.803 +1'47.308
    17 LEBANON 29 1:00:25.415 1 Lap
    18 PORTUGAL 29 1:01:11.172 1 Lap
    19 CANADA 21 42:33.401 9 Laps
    20 GREAT BRIT. 20 42:46.699 10 Laps
    21 AUSTRIA 17 34:13.424 13 Laps
    22 INDIA 11 25:14.695 19 Laps
    23 PAKISTAN 4 8:12.600 26 Laps
    24 CHINA 1 2:17.142 29 Laps



    Frankrijk wint Sepang, Jos pech en 16e
    (20/11/2005) Het is onmogelijk om te zeggen dat er in Maleisië geen mooie race gereden is. Pech voor Jos Verstappen, voornamelijk doordat er geen enkele safety-car situatie kwam, waarmee hij het stilvallen bij de start kon goedmaken. Verder een zinderende race met tal van pracht gevechten, wiel aan wiel en soms daar even overheen. Maleisië heeft laten zien wat Tilke in zijn hoofd gehad moet hebben toen hij dit circuit ontwierp.

    Jos had daar geen boodschap aan: "Balen! Anders kan ik niets zeggen. Hetzelfde probleem als Estoril. Je probeert met zo weinig mogelijk wielspin te vertrekken, maar ook wil je dat de motor niet afslaat en dan ga je dus met de koppeling slippen. Precies tegen de toerenbegrenzer aan. Die is nu net heel gevoelig en bij het geringste zorgt die begrenzer ervoor dat de auto afslaat. We gaan nu goed kijken wat we hier aan kunnen doen voor de toekomst. Een schrale troost is nog dat we de snelste ronde reden." Dat was de reactie uit Sepang van Jos die uiteraard geen goed gevoel aan deze race overhield.

    Zeer zeker geen goed resultaat voor Jos Verstappen die met een 16e plaats genoegen moest nemen. Pech bij de start en ook geen vlekkeloze pitstop. Zonder race-onderbrekingen is het dan niet meer mogelijk om naar een goede plaats te rijden. Maar voor iedereen die door die teleurstelling heen kon kijken was deze race zonder meer een reklame voor de autosport in het algemeen en voor A1GP in het bijzonder.
     
  16. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vond het idd 2 prachtige races! :D

    Lekker veel gevechten, soms wel wat simpel, maar dat kan ook leuk zijn. :+

    Wel stom van Josje, hierdoor verpest hij gewoon heel veel punten. |:-
     
  17. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    was weer een super mooie race, jammer dat er weinig tot geen crashes waren en geen enkele safety car situatie wat enorme pech voor jos was, doordat hij zijn motor bij de start liet afslaan:mad:
    als hij dat niet gedaan had had hij grote kans op een podiumplek gehad...
    volgende keer racen we in dubai, hopen dat verstappen dan wel een keer het podium kan halen:)
     
  18. Gunther

    Gunther ///M Power

    Berichten:
    226
    Leuk Bevonden:
    0
    Eindelijk tijd om te reageren op de post van Spirit :).

    Ik denk dat Zandvoort een redelijk veilig circuit is, er kan wat aan worden verbeterd maar de basis is goed. De grindbakken zijn zo groot dat ze veilig zijn. Je motor slaat er alleen van af, maar ergens vind ik dat ook weer leuk. De snelle stukken waar de auto het meeste kans heeft op een ongeluk zijn de Tarzanbocht en de Audi S bocht. Zeker de Audi S bocht is en lijpe omdat er flink uitgeremt wordt. Maar ik zie relatief weinig crashes daar, want ook daar hebben ze een flinke grindbak en de banden zijn niet alles.
    Ik geef toe dat Zandvoort als een GT circuit onveilig is. Alle echt heftige crashes gebeuren daar met auto's met body. Over het algemeen komt dat omdat ze elkaar min of meer van de baan drukken. Bij formule races gaat het wat veiliger eraan toe. Daarom denk ik dat Zandvoort een goed A1 circuit is.

    Had helaas weinig tot niets van die crash mee gekregen, ik stond bij de Audi S bocht en moest een uur wachten. Later had ik de crash op een videoband gekeken en wat me bij is gebleven is dat het een geval van bad luck was. Zelfs op een circuit als Paul Ricard kan een auto rollen.

    Dat is me nog nooit opgevallen. Wat ik wel zie is dat er genoeg materieel langs de kant staat om de bolides snel weg te halen, iets wat ik bij diverse A1 races miste. Bij elke vlaggenpost bevind zich wel een witte jeep en op gevaarlijke punten een shovel of een vrachtwagen.

    Helemaal mee eens. Mooi gezegt.
     
  19. Meneer Stefan

    Meneer Stefan Active Member

    Berichten:
    3.061
    Leuk Bevonden:
    0
    Tarzan en Audi-S gevaarlijk? :confused: Dat zijn juist de 2 langzaamste bochten van het circuit, daar schiet niemand er HARD af hoor. ;)
    De gevaarlijke punten van Zandvoort zijn vooral de Slotenmaker-bocht, waar niet of nauwlijks een uitloopstrook is en de snelheden redelijk hoog liggen, en de 2e en 3e bocht (namen kwijt :p ) waar ook geen uitloopstroken zijn en auto's zó de baan terug op kunnen schieten. Zandvoort is in dat opzicht best onveilig...

    Maarja, onveilig of niet, het blijft een hartstikke leuk circuit om op te rijden en zou goed zijn voor de A1 }:]


    PS: Je sig... Ik zie dat je al iets beter aan het worden bent. :cool:
     
  20. Gunther

    Gunther ///M Power

    Berichten:
    226
    Leuk Bevonden:
    0
    De Tarzan heeft een grote grindbak nodig voor de starts. Bij de Audi S bocht komen ze hard aan hoor. Ik durf te wedden dat als Sato een mislukte uitrem actie plaatst dat hij het bij OF de Tarzan OF de Ausi S probeert. Maatstaf om te meten of een circuit veilig is: Sato laten racen }:] .

    En m'n sig? Misschien gaat er over een paar maandjes weer een miliseconde af. Ik heb nu progressie geboekt en ik wil die positieve spiraal erin blijven houden :+ .
     

Deel Deze Pagina