1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aardbeving / Tsunami in Japan

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lenny-t, 11 mrt 2011.

1. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Hoe zou het met Hardo Gay zijn? Ik geloof dat hij in Tokyo woont.

Voor degene die niet weten waar ik het over heb, kijk maar eens op youtube en zoek naar hard gay. Hij is een legende in Japan en de rest van de wereld.

2. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Waarschijnlijk vind ik dan iets anders ;)

3. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Nee hoor.

4. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Wie kan er, makkelijk begrijpbaar, uitleggen hoe dat nou zit met die kerncentrales.
    Reactor 1,2,3 koeling dit dat niet echt mijn ding maar ben nu toch wel benieuwd.

Wat kan er gebeuren, hoe groot is die kans dat dit gebeurt en wat zijn de directe gevolgen? Waarom ontploft er eentje dan weer en dan daar weer een brandje...

5. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    In een kernreactor vind een proces plaats, waarbij veel warmte vrij komt. Deze warmte wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. Toen de aardbeving gebeurde, zijn alle reactoren automatisch door beveiligingsmechanismen uitgezet. Echter de reactie die plaatsvind in zo'n reactor zet je niet zomaar stop, er blijft nog een hele tijd energie/warmte vrijkomen. Deze energie/warmte zal moeten worden afgevoerd/afgekoeld door het koelwater, omdat anders de reactorstaven (waarin de reactie plaatsvind) te heet worden. Het koelwater moet uit de zee worden gepompt naar de reactoren, waar het warmte van de reactor opneemt en wordt dan weer teruggeleid naar de zee.

Na de aardbeving was er nog niet zo veel aan de hand, de kerncentrale was uitgezet en alles verliep volgens protocol. Toen kwam de tsunami en die zorgde voor een ravage, waardoor de aanvoer van electriciteit naar de koelwaterpompen niet meer mogelijk was. Ook de back-up dieselgeneratoren gingen verloren.

Er kon dus geen koelwater meer naar de reactor worden gepompt, waardoor de reactor staven heel heet begonnen te worden. Het koelwater dat nog aanwezig was in het reactorvat begon te verdampen en de druk wordt daardoor heel hoog, dus moest er wat stoom worden afgeblazen, dat stoom is echter radioactief en er ontstond waterstof door de hoge druk.

Ik maak het verhaal vanmiddag nog wel af, moet nu weg.

6. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Als toevoeging daaraan is dat de reactie in de staven altijd door blijft gaan totdat het 'depleted' is. Je kunt het niet zomaar 'uit' zetten. Koeling zal dus altijd plaats moeten vinden.

7. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Als toevoeging:
    Er ontstond dus waterstof binnen in de reactor. Toen ze druk gingen verlichten door wat naar buiten te laten lopen was het waterstof+zuurstof = explosie

8. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Klinkt vrij angstaanjagend zo allemaal. Pff.

9. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Ik begin er zowaar wat van te begrijpen _O_

10. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    ik kan trouwens zelf een verhaal gaan typen, maar hier staat het heel duidelijk uitgelegd

11. Grave

Grave Gym Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    520
    Zelfs de head honcho van energie van Europa zegt al dat het nu totaal niet meer onder controle is bij de kerncentrale daar. Ook de berichtgevingen van de Japanse overheid en Tepco zijn niet meer gelijk, wat niet een goed teken is.

Zowieso erg voor de 48 man (waren er 50, 2 mensen vermist) die het nog een beetje moesten proberen te redden. Die mensen weten dat ze niet heel erg oud gaan worden zo niet erger. Met primitieve middelen proberen een meltdown te voorkomen.

Beelden deden me veel aan Tsjernobyl denken, ook al is het nu nog niet zo erg. Heli's die boven de kerncentrale hingen om te blussen die weg moesten omdat er teveel straling is.

Als er wel een meltdown volgt, zou het dan zo erg als Tsjernobyl kunnen worden? Weet niet hoeveel reactors daar toen een meltdown hadden, maar in japan kunnen het meerdere worden en zelfs de "oude" splijtstaven die als afval daar werd bewaard kunnen ze niet meer goed koelen. Grote shitzooi iedergeval daar. En die 50 man die proberen er daar nog wat van te redden zijn echt helden.

Laatst bewerkt: 16 mrt 2011
  12. Bassie

Bassie No lollygaggin'

Leuk Bevonden:
    33
    Tsja echt een opoffering is het eigenlijk wat die mensen rond die kerncentrale voor werk doen. Waarschijnlijk zullen die een paar tientallen jaren korter leven met zoveel straling opgenomen in hun lichaam.

13. AntraXxX

AntraXxX Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    214
    Maar de kernreactor is in Japan toch eigenlijk 'uitgevallen' door de aardbeving, en de regelstaven zijn in de splijtstofstaven gezakt waardoor de neutronenconcentratie en dus het aantal kernsplijtingen zal afnemen? Dus volgens mij komt het niet zo ver als bij Tsjernobyl, maar daar ging dan ook zo'n beetje alles fout dat fout kan gaan.

Maar de kettingreactie van kernsplijtingen (in het algemeen) zal nog enige tijd doorgaan door de steeds maar vrijkomende neutronen bij zo'n splijting. Am i right?

14. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Dat zowieso. Als ik las hoeveel straling er op een gegeven moment was, zou het me ook niks verbazen dat ze zoveel straling hebben gekregen dat ze het hoogstens een paar jaar uithouden.

Het is nog niet zo erg als Tsjernobyl destijds met de brandweer die zonder het te weten aan idioot hoge straling werden blootgesteld, maar de levensverwachting van die mensen zal niet zo hoog mee zijn en met waarschijnlijk hele nare pijnlijke gevolgen voor je lichaam.

Denk dat als zoiets hier in NL zou voorkomen je niet zo snel 50 mensen zou vinden die dat zouden gaan doen, zichzelf opofferen om een grotere catastrofe te proberen te verhinderen wetend dat jezelf ten dode bent opgeschreven. Maar dat is misschien ook wat Japanse opofferings mentaliteit, het grotere doel dienen.

Wat ik begrepen heb (correct me if I'm wrong) zijn een aantal splijtstaven "droog" of gedeeltelijk droog komen te staan en neemt het kernsplitsen niet af omdat ze dit proces niet hebben weten te stoppen. Ze hebben het met zeewater wat kunnen beheersen, maar dit lukt nu dus steeds minder/niet. Las dat ze boorwater wilden toevoegen om dit splitsen tegen te gaan. Maar niet gelezen dat dit ook gelukt is, anders blijft het gewoon doorgaan. En als ze het niet meer kunnen koelen hebben ze een heel groot probleem en volgt er op den duur een meltdown. Oftewel de reactor smelt de grond in, naja Tsjernobyl. En dan misschien niet 1 reactor maar meerdere.

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Wow ex-directeur van Petten was net bij Zembla.
    Doemdenker pur sang, maar klonk echt niet goed.

16. Heroic

Heroic Halo

Leuk Bevonden:
    0
    Heftige shit hoor in Japan. Mensen die nu nog durven te beweren dat er niks kan gebeuren zijn moeten verder kijken dan hun neus lang is. Ik denk niet dat dit een Chernobyl 2 wordt maar het heeft nu toch al wel een kritieke toestand bereikt.
    Heel erg allemaal voor de mensen daar, vind het zeer erg voor ze.

17. Grave

Leuk Bevonden:
    520

Vroeg me juist af waarom dat niet zou kunnen? Iemand een reden waarom het geen Tsjernobyl 2 kan worden?

Volgens mij is dat heel goed mogelijk. Als ze idd het niet meer goed kunnen koelen dan wordt het wel een Tsjernobyl 2 en misschien wel nog erger aangezien meerdere reactors niet goed gekoeld blijven. Enige wat een Tsjernobyl 2 nu nog voorkomt zijn 48 mensen die met primitieve middelen de reactors van water voorzien. Wat als de straling zo hoog wordt dat die mensen daar ook weg moeten, dan is er niemand die het kan voorkomen. Of zie ik hier iets over het hoofd? Zie het elke dag erger en erger worden en een Tsjernobyl 2 is helemaal niet ondenkbaar. Een meltdown is een meltdown en als het dak eraf vliegt zullen de gevolgen even erg zijn zo niet erger.

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Omdat Tsjernobyl in 1x compleet ontplofte en er in 1x onwijs hoge concentraties radioactieve straling in de lucht kwamen.

19. Willem

Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

Leuk Bevonden:
    686
    De Japanse kernreactoren kunnen toch sowieso niet meer ontploffen, als in, een nucleaire ontploffing? Het ergste scenario is dat de hele boel smelt en de grond in zakt, waardoor het grondwater vervuild raakt. Right? Dat is wat ik er nu van begrijp.

20. Heroic

Heroic Halo

Leuk Bevonden:
    0
    Een explosie is inderdaad niet mogelijk (althans niet Chernobyl stijl...) als ik het goed heb. Maar volgens mij kan het wel gewoon in de lucht komen, als er meer en meer blijft lekken. Dat gebeurt nu ook al, en steeds erger.

Deel Deze Pagina