Dat zowieso. Als ik las hoeveel straling er op een gegeven moment was, zou het me ook niks verbazen dat ze zoveel straling hebben gekregen dat ze het hoogstens een paar jaar uithouden.
Het is nog niet zo erg als Tsjernobyl destijds met de brandweer die zonder het te weten aan idioot hoge straling werden blootgesteld, maar de levensverwachting van die mensen zal niet zo hoog mee zijn en met waarschijnlijk hele nare pijnlijke gevolgen voor je lichaam.
Denk dat als zoiets hier in NL zou voorkomen je niet zo snel 50 mensen zou vinden die dat zouden gaan doen, zichzelf opofferen om een grotere catastrofe te proberen te verhinderen wetend dat jezelf ten dode bent opgeschreven. Maar dat is misschien ook wat Japanse opofferings mentaliteit, het grotere doel dienen.
Wat ik begrepen heb (correct me if I'm wrong) zijn een aantal splijtstaven "droog" of gedeeltelijk droog komen te staan en neemt het kernsplitsen niet af omdat ze dit proces niet hebben weten te stoppen. Ze hebben het met zeewater wat kunnen beheersen, maar dit lukt nu dus steeds minder/niet. Las dat ze boorwater wilden toevoegen om dit splitsen tegen te gaan. Maar niet gelezen dat dit ook gelukt is, anders blijft het gewoon doorgaan. En als ze het niet meer kunnen koelen hebben ze een heel groot probleem en volgt er op den duur een meltdown. Oftewel de reactor smelt de grond in, naja Tsjernobyl. En dan misschien niet 1 reactor maar meerdere.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2011