1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Acteren in Games

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Trancilian, 16 feb 2011.

1. Samwise

Samwise Kaas komt van melk

Leuk Bevonden:
    0
    klinkt als een leuke afstudeeropdracht! succes ermee in ieder geval :thumbs:
    en
    _O__O_

2. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    1. Erg belangrijk, anders wordt het suf.
    2. voegt veel realiteit toe.
    3. Assasins Creed 2

3. Vinelli

Vinelli Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet nog wel dat ik halo reach weer in de kast heb gepleurd door die verschrikkelijke voice acting. Heel de sfeer van de game werd verziekt door dat monotone gebrabbel.

Erg belangrijk dus.

ps: ondanks veel kritiek op het spel zelf, vond ik de voice acting van final fantasy 13 ontzettend goed!

Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  4. Testoronius

Testoronius De 1e aanmaak Hero

Leuk Bevonden:
    0
    1. Hoe belangrijk vind jij de kwaliteit van het acteerwerk in een game?

Minder belangrijk dan kwaliteit van geluid (dus inderdaad ook voice-acting).
    Ik geniet veel meer van de soepele stealthy moves van Snake (Metal Gear Solid) en Sam (Splinter Cell), dan bij soortgelijke games als Prince of Persia of Assasins Creed. En ik vergeef al snel schoonheidsfoutjes in games als Hitman en lelijke physics in games als The Darkness, vanwege de overtuigende - en vaak grappige - voice-acting. Er is geen spel wat ik vaker heb gespeeld (en blijf spelen) dan Black, terwijl het gewoon Rambo-stijl knallen is. Maar dat spel heeft dan ook een superieure, onovertroffen geluidskwaliteit van wapens, inslageffecten en brekend glas. Verslavend lekker en bruut over je koptelefoon. Ook veel oudere games zoals de Medal of Honour serie, blijf ik in de console gooien, iets wat ik ongetwijfeld niet had gedaan als de muziek niet zo verschrikkelijk goed was geweest.

Het verschil zit 'm dus in de uitzonderlijke kwaliteit van en aandacht voor het geluid. Iets wat door veel spelontwikkelaars ernstig wordt onderschat, maar door 'guru's' in de gameindustrie (Craig Hubbard, Peter Molyneux, to name a few) als key-ingredient wordt gezien. Meer nog dan superrealistische physics, filmische plaatjes of een originele verhaallijn. Een spel kan nog zo mooi ogen, als het geluid zuigt, zuigt de hele game. Dat is misschien een erg persoonlijke beleving, maar ik vrees dat veel games daardoor niet de impact hebben als dat de kaft of een review doet geloven.

Iets filosofischer is de vraag wat je onder acteerwerk van gamepersonages kan verstaan. Jaja, we kunnen diep gaan :p

Laat ik het er maar op houden dat ik het 'acteerwerk' van Master Chief (Halo dûh) overtuigender vindt dan dat van Steven Seagal... en dan hebben ze allebei een masker op.

2. Wat voegt goed acteerwerk voor jou toe aan een game?

Dat hangt af van het type game. Als het spel zich concentreert rondom een of enkele personages, dan kan goed acteerwerk alleen maar bijdragen aan de kwaliteit van de hele game. Het gaat er tenslotte om dat de gamer in het verhaal wordt gezogen. Overtuigend acteerwerk (of voiceacting) helpt daarbij.
    Een briljante game zoals Red Faction zou daardoor nóg beter worden. Aan de andere kant kan het de spelbeleving juist tegenwerken, omdat het teveel afleidt van het doel (spanning vasthouden). Ik denk niet dat Killzone of Half-Life beter (lees: enger) zouden worden als de hoofdpersonages meer zouden 'acteren'. De kracht van deze games zit juist in het first-person-shooter perspectief, van waaruit je de Stasi-achtige omgeving ervaart, zonder te weten hoe die wereld jou ervaart. Zou de game het perspectief veranderen, dan valt meteen een groot stuk van die spanning weg. Alfred Hitchcock bewaarde niet voor niets zijn first-person viewpoint voor de meest zenuwslopende scenes. Lessons to be learned...

Er zijn al games die een ander perspectief als extra spelelement hebben. Zo kent de third-person shooter Army of Two een zogenaamde "Back-to-Back' modus, waarbij je met je rug tegen je AI partner staat en vanuit first-person perspectief de toestromende vijanden uitschakelt. Bijzonder hiervan is dat dit perspectief ook eigen regels kent, zoals slow-motion en onbeperkte munitie.
    Dat gezegd, denk ik wel dat de nieuwe generatie games meer zouden kunnen spelen met het wisselen van perspectief, juist om de spanningsboog goed op te kunnen bouwen. Dus meer met het oog van een filmregisseur gekeken. Wat dat betreft volg jij nu echt de perfecte studie!

3. In welke games die je gespeeld hebt vond je dat er goed geacteerd werd?

Met de opmerkingen van hierboven:
    The Darkness, Fable, Overlord, GTA San Andreas, Zone of The Enders, Hitman, Metal Gear Solid, Assasin's Creed, Mirror's Edge, Army of Two, Zone of The Enders, Monkey Island series (aaah...), Day of the Tentacle (hiiiii...)

5. Sliv

Sliv The One and Only

Leuk Bevonden:
    230
    1. Hoe belangrijk vind jij de kwaliteit van het acteerwerk in een game?
    Dat ligt er helemaal aan of voor de game het verhaal belangrijk is of niet, en hoe vaak je de stemmen hoort. In een MMO of RPG is het van gigantisch belang voor de kwaliteit van het spel, maar in een game als Call of Duty kan ik wel een oogje dichtknijpen omdat het van secundair belang is.

2. Wat voegt goed acteerwerk voor jou toe aan een game?

Realisme van het verhaal

3. In welke games die je gespeeld hebt vond je dat er goed geacteerd werd?

Resident Evil 5, Red Dead Redemption, Oblivion

Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens, maar goed ieder zijn ding.

Deel Deze Pagina