1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Blu-ray Hardware/Software [deel I]

Discussie in 'PlayStation Hardware' gestart door Arjan, 10 mei 2008.

  1. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    [​IMG]

    Blu-ray
    De naam ‘Blu-ray’ is afgeleid van de blauwe lasertechnologie, en ontwikkeld door Sony/Philips. Een single layer Blu-ray Disc (BD) kan tot 25GB aan data bevatten, dat is ongeveer vijf keer zoveel als een single layer DVD van 4,7GB. Dual layer Blu-ray Discs kunnen maar liefst 50GB aan data bevatten, wat ongeveer zes keer zoveel is als een dual layer DVD van 8,5GB.


    Het einde van HD DVD


    Beeldkwaliteit
    Blu-ray biedt ondersteuning voor 1080i, 1080p en 1080/24p. Zie voor meer informatie over HDTV's de HDTV thread.


    Blu-ray profielen

    Binnen de Blu-ray specificatie zijn vier profielen opgenomen. Drie profielen voor videomateriaal, en één profiel voor geluidsmateriaal.

    Profiel 1.0

    • 64 KB of built in persistent memory required
    • no additional persistent memory capability required
    • no Virtual Package support for persistent memory required
    • no outlining support for text based subtitles required
    • no PiP decoding required
    • no secondary audio decoding required

    Profiel 1.1 (Bonus View)

    • 64 KB of built in persistent memory required
    • 256 MB of persistent memory capability required
    • Virtual Package support for persistent memory required
    • outlining support for text based subtitles required
    • PiP decoding required
    • secondary audio decoding required

    Profiel 2.0 (BD Live + Bonus View)

    • 64 KB of built in persistent memory required
    • 1 GB of persistent memory capability required
    • Virtual Package support for persistent memory required
    • outlining support for text based subtitles required
    • PiP decoding required
    • secondary audio decoding required
    • internet capability required


    Veel van de eerste standalone Blu-ray spelers (profiel 1.0) zijn hardwarematig niet in staat om na een firmware update te voldoen aan de 1.1 en 2.0 profielen. Van Blu-ray spelers die na 31 oktober 2007 worden geproduceerd, wordt minimaal vereist dat ze profiel 1.1 ondersteunen. Echter, veel winkels dumpen regelmatig oude voorraden, dus oude 1.0 spelers. Goed opletten dus!

    Op 24 maart 2008 is Sony's PlayStation 3 met firmware 2.20 bijgewerkt om overweg te kunnen gaan met BD-Live content. Hiermee was de PlayStation 3 de eerste volwaardige Blu-ray speler op de markt. Als kers op de slagroom kan de PlayStation 3 sinds 15 april 2008 met firmware 2.30 ook DTS-HD MA/HRA decoderen en uitsturen over HDMI als LPCM.

    Nieuwe geluidscodecs
    Bij HD beeldkwaliteit hoort ook HD geluidskwaliteit. Oude bekenden zoals Dolby Digital en DTS worden middels een ‘lossy’ compressiesysteem opgeslagen, met als gevolg dat de kwaliteit minder wordt.

    Zowel Dolby Laboratories als DTS Inc. hebben nieuwe geluidscodecs ontworpen.

    • Dolby Digital Plus
    • Dolby TrueHD
    • DTS-HD High Resolution Audio
    • DTS-HD Master Audio


    [​IMG]
    Dolby Digital Plus
    Dolby Digital Plus (DD+) is gebaseerd op het compressiesysteem van Dolby Digital (DD), met hier en daar wat verbeteringen. De maximale bitrate van het ‘oude’ DD is 0,640 Mbit/s terwijl dit bij DD+ 6,144 Mbit/s bedraagt. Ook worden er meer kanalen ondersteund; 14 in tegenstelling tot 6.
    Vanwege het nieuwe compressiesysteem is DD+ niet compatible met de huidige DD decoders. Om dit probleem op te vangen, moet apparatuur uitgerust met een DD+ decoder DD+ om kunnen zetten naar DD.


    [​IMG]
    Dolby TrueHD
    Dolby TrueHD is een ‘lossless’ geluidscodec. De maximale bitrate bedraagt 18 Mbit/s, en ondersteund ook maximaal 14 discrete kanalen. Zowel DD+ als Dolby TrueHD kan niet worden weergegeven via de SPDIF uitgang. Om de bitstream te kunnen transporteren is 't vereist dat de receiver over een HDMI 1.3 aansluiting beschikt, en vanzelfsprekend de decoders om de bitstream te decoderen. Wanneer de bitstream in de Blu-ray/HD DVD speler wordt gedecodeerd naar LPCM, kan in principe elke HDMI receiver met de juiste hardware aan boord er mee overweg (vanaf HDMI 1.1). In de handleiding staat veelal aangegeven met welke signalen de receiver overweg kan via HDMI. Een andere mogelijkheid is via de analoge multichannel uitgang/ingang.


    [​IMG]
    DTS-HD High Resolution Audio
    DTS-HD High Resolution Audio maakt net zoals DD+ ook gebruik van een lossy compressiesysteem. De maximale bitrate bedraagt 6 Mbit/s in tegenstelling tot 1,5 mbit/s van het ‘oude’ DTS codec. Er worden maximaal 8 kanalen ondersteund. Een DTS-HD HRA bistream kan via een HDMI 1.1/1.2 aansluiting worden getransporteerd. Als de bitstream in de speler wordt gedecodeerd, en als LPCM naar de receiver wordt uitgestuurd, is HDMI 1.1 of hoger afdoende.


    [​IMG]
    DTS-HD Master Audio
    DTS-HD Master Audio maakt net zoals Dolby TrueHD gebruik van een lossless compressiesysteem. De maximale bitrate ligt aanzienlijk hoger dan DTS-HD HRA, namelijk 24,5 Mbit/s. Er is een relatief oneindige ondersteuning aan kanalen. Ondanks dat de nieuwe formaten soms wel tot 14 kanalen ondersteunen, zijn ze door Blu-ray en HD DVD beperkt tot maximaal 8 kanalen.

    Alle huidige DTS decoders zijn compatible met DTS-HD signalen. DTS-HD is als het ware opgebouwd uit een core en extension. De core bevat het oorspronkelijke DTS, en de extension de rest. Huidige DTS decoders kunnen alleen de core lezen, en negeren de extension. Via de SPDIF uitgang wordt enkel de core uitgestuurd. DTS-HD MA kan als bitstream alleen via een HDMI 1.3 aansluiting worden getransporteerd. Als LPCM kan 't vanaf HDMI 1.1 of hoger worden getransporteerd naar de receiver, of via een analoge multichannel aansluiting.

    Principe core & extension

    [​IMG] [​IMG]


    Aansluitschema's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Voorgaande delen

     
  2. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Hitachi creates 100gb Blu-ray Disc for PS3.

    Hitachi ’s disc they have made required only the standard head and just a firmware update to either your current standalone player or your current PS3 and you would be good to go. Hitachi is also working on an eight-layer disc which can hold 200GB.
     
  3. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Is eigenlijk bekend of de Indiana Jones films ook op Blu-Ray gaan uitkomen?
    Ik heb ze nog nooit gezien, en als ik ze koop wil ik ze wel op Blu-Ray hebben.
    DVD is passé :cool:
     
  4. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Zal er niet raar van opkjken dat je bij de relaese van Indiana Jones 4 kunt kiezen uit dvd of Blu-ray.
     
  5. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik bedoel eigenlijk de eerste 3 films. :) (of bedoel jij dat ook?)
     
  6. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Zelf denk ik aan een Indiana Jones quatrologie op Blu-ray.
     
  7. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Dat zou wel mooi zijn. :9
    Ik denk dat ik dan maar eens afwacht of daar nog een officiële bevestiging van naar buiten komt.
     
  8. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Mocht dat gebeuren ben je sowieso wel een jaar verder denk ik.

    Zo komen volgens mij volgende week ook op tv :)
     
  9. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Is alweer uit maart 2007, maar volgens mij heeft meneer Lucas niet zo'n haast om z'n films op Blu-ray uit te brengen:

    Nieuwe films worden doorgaans wel uitgebracht op Blu-ray. Met Indiana Jones 4 zullen de vorige delen op DVD ook wel weer in een nieuw jasje worden gestoken om lekker mee te liften op de aandacht van de nieuwe film. Een boxset zou mij dus niet verbazen.

    Dat de verkopen van standalone Blu-ray spelers omlaag zijn gegaan (volgens NPD cijfers) t.o.v. de feestdagen is niet zo heel erg vreemd. Is ook met de spelcomputers gebeurd. Na alle feestdagen zijn de prijzen weer omhoog gegaan, afwachtende mensen op de eerste BD Live compatible spelers en de prijzen van de software.
     
  10. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66

    Ik ben niet zo'n George Lucas fan. Ik ben gek op sf zoals star trek, maar dat kinderachtige gedoe zoals in Star Wars vind ik niks.
     
  11. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Iemand trouwens wat sites waar goedkope Blu-ray films te koop zijn (liefst zonder cc)?
     
  12. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66


    www.hdmoviesource.com (zet de currency ff op euro)

    Vaak wel zonder ondertiteling, maar wel bijzonder snel in huis. Gewoon met paypal

    Ik heb daar bijvoorbeeld vandaan
    I am Legend €16
    Stargate €10,50
    Alexander the Great €14,50
    2001 a Space Odyssey €14,00

    Er was laatst een actie van Fox in Nederland, 3 blu-ray's voor €50.
    Dus daarvan heb ik The day after tomorrow, planet of the apes, the fantastic 4
     
  13. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Ik heb net I, Robot binnen via Play.com.
    Wat is deze film scherp zeg. Wauw. En dan heb ik nog niet eens een Full-HD TV.
     
  14. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Vanavond de Blu-ray SAWIII gekocht bij de MM voor € 5,00

    De HD-DVD versie koste maar € 3,00
     
  15. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Mja, je krijgt waarvoor je betaalt, heb ik begrepen.
    Niet veel. :)
     
  16. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
  17. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Kijk ook altijd eerst wie de film op de markt brengt , DFW laat ik dan ook altijd links liggen.
    Voor €5 kan ik wel een gokje proberen.
     
  18. sharkdawg

    sharkdawg yo m@mma

    Berichten:
    1.180
    Leuk Bevonden:
    3
    Vind het anders andersom want star trek is zo saai als ik weet niet wat.
    Zou het ook echt super vinden als SW op Blu-ray kwam een keer.

    Anyway heeft iemand Twister al op Blu-Ray?
    Zoja hoe is hij?

    Twijfel nog een beetje om hem te kopen.
     
  19. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    MM Hengelo? Daar heb ik hem gisteren ook voor €5 mee genomen en de kwaliteit is idd beroerd. Maar ja voor dat geld niet zo boeiend maar een nog een release van DFW zal ik niet snel kopen
     
  20. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Daar heb ik hem gisteren avond ook gekocht.

    Van de HD-DVD versie lagen er 3 verschillende prijzen € 10 , € 9,99 en € 3,00
     

Deel Deze Pagina