1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Boeken [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 5 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het gewoon raar dat ze sommige namen helemaal hebben veranderd. Marcel of Neville, het laatste had prima gekund in de vertalingen. Dat ze dan achternamen als Weasley, Granger, of zelfs inderdaad Madeye, makkelijker maken, prima. Maar hou het dan wel een beetje in de buurt van de originele namen.

2. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.735
    Maar ik blijf er gewoon bij dat je boeken in hun originele taal moet lezen als je die taal goed genoeg beheerst. Als ik Japans zou kunnen lezen op het niveau dat ik Engels lees zou ik alle Murakami's gewoon in het Japans hebben gekocht.

Er gaat gewoon altijd wel iets verloren bij een vertaling.

3. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, nah dat is dan jouw mening. :+
    Dan ben ik wel benieuwd of jij een boek dan ook altijd beter vind dan de filmversie daarvan?

4. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    Precies, in elke vertaling. Het is gewoon altijd het beste om een boek te lezen in de taal waarin het geschreven is omdat dat de enige manier is om het boek te lezen zoals de schrijver het bedoeld heeft. Maar jammer dan, dat de Engelse versie iets minder is.

5. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.735
    Nee, want dat is een andere discussie. Je kunt namelijk geen boek verfilmen zonder details te verliezen.

Maar tussen boeken onderling is de oorspronkelijke versie gewoon de beste, en dat is een feit. Natuurlijk mag je een andere versie lekkerder vinden, maar de oorspronkelijke versie is de enige die de oorspronkelijke intentie voor de volle 100% waarborgt.

Tussen vertalingen kiezen is een andere zaak, aangezien ze allebei wat van de oorspronkelijke intentie van de schrijver zullen inleveren.

6. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is inderdaad een andere discussie, maar ik was er gewoon benieuwd naar. :)

7. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.771
    Nevermind. Is zo standaard geworden in veel van mijn posts, vergeet die knipoog dus maar. ;)

8. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Okee ;). Dankjewel man.;)

9. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.771
    Als ik trouwens de foldertjes van de uitgevers lees, dan word 2012 ook wel een top boekenjaar. :9

Luitingh heeft het nodige in de planning, een van mijn favo uitgevers.

Natuurlijk wacht ik meer op een groen licht van De Fontein als...
    we weer een nieuwe Steve Berry vertaling krijgen. :+

10. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Over 2012 gesproken...

Mooi dat ie eindelijk weer eens met een non sigma boek komt. Jammer dat het waarschijnlijk weer niet De Godengebieder 3 zal zijn. :emo: (hoewel de titel best zou passen bij die serie: "Blood Gospel", bloed en andere ehm... lichaamssappen spelen een grote rol in die serie)

11. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.735
    Bij Meulenhoff staat er voor het voorjaar in ieder geval niks interessants in de brochure. :mad:

Bij Boekerij spreekt Het wonderkabinet me wel aan, vooral door de speciale tweedeling van het verhaal in woord en beeld. Dat kan misschien wel iets heel tofs opleveren.

12. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.771
    Hier begin al van warm te lopen, tenzij het wel een fantasy boek is, want daar heb ik al genoeg van atm.

13. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.771

Dat boek op de achtergrond is mijn volgende slachtoffer in het Nederlands. Vermoedelijk dus in Mei, rond mijn verjaardag.

Berry is trouwens wel een doorzetter als je goed luistert naar het interview.

Ik kon die twee filmpjes van hem met Rollins in dezelfde boekwinkel als Dulle zijn filmpje niet vinden. Dit moet dan maar even.

Als er een Rollins filmpje word gepost, dan moet er een Berry bij. Het zijn goede vrienden van elkaar en Hof van Eden heeft Rollins deels aan Berry geweid.

Edit: Hier een filmpje in het huis van Berry. MTV Cribs voor schrijvers:

En deze: http://www.visualnews.com/2011/12/22/mountains-of-books-become-mountains/#more-29787
    :eek:

Laatst bewerkt: 28 dec 2011
  14. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Raad eens wat ik heb gekocht? ;)

Tot nu toe staat de teller dus op 8. Komt sowieso nog 1q84 deel 3 bij, en misschien nog Dans, dans, dans als ik Jacht.. leuk vind.

Dan mag ik weleens ruimte gaan maken in mijn kast:

Nu alweer halverwege het laatste boek van de Amberkleurige Kijker (#:cool:, echt een heerlijke serie. Dat bewijst maar weer dat het loont om naar andermans tips te luisteren. ;)
    Alvast maar bedenken wat ik hierna wil lezen, ik zit wel lekker in de fantasy op dit moment. Ik zat te denken aan die boeken van Nicholas Flamel, maar ik denk niet dat deze in de bibliotheek staan. Weet iemand toevallig nog een bekende (in het NL) fantasy serie, mag wel een beetje a la Lord of the Rings zijn. (ja Dulle, ik ken je lijstje, maar zijn er niet nog meer bekende series? :+)

edit: Oh, ik zie dat ze de Alchemist wel hebben hier, vanmiddag maar even meenemen, hij staat wel bij de jeugdboeken. :+

Laatst bewerkt: 29 dec 2011
  15. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.735
    Game Of Thrones? :p

Ga je na De Amberkleurige kijker beginnen aan De jacht op het verloren schaap? :cool:

Ik heb overigens Atlas gemaild over Hard-Boiled Wonderland, maar nog steeds geen reactie gehad. Het zou toch waardeloos zijn als de huidige versie niet meer geleverd zal worden. :mad:

16. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    @LIzza: Er zijn er meer, maar die zijn lang niet zo goed. :cool:

:+

17. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, oohja dat is waar. :p

@Modder Nee die Murakami's bewaar ik voor volgend jaar. Wel raar als hij niet meer leverbaar zou zijn. Die 'nieuwe' edite is er trouwens ook van andere Murakami's, toen ik namelijk De Opwindvogelkronieken uit de bibliotheek had, was het precies zo'n soort editie. Ik weet niet precies waarom ze dat zouden doen, en dan alleen bij Hard-Boiled Wonderland, want zo bijzonder lijkt mij dat boek niet. ;)

edit: Oh trouwens, die Eragon serie lijkt me ook wel wat. :cool: Die reviews over dat eerste boek zijn trouwens niet echt best. Heel veel geven het 1 ster, terwijl anderen het weer 5 sterren geven. Lekker duidelijk.

18. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Eragon is awesome. Niet luisteren naar de haters. :p (en niet kijken naar de film!)

Toevoeging op mijn vaste lijstje. :cool: Laatste 2 heb ik zelf nog niet eens gelezen, maar ik heb ze wel al in de kast staan. Hoor er goede dingen over.

Zijn er toch weer 4 meer. :+ Wel de 2e keus, maar ik vond ze nog steeds erg goed.

En misschien kun je hier wat mee? :D

19. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Haha awesome, bedankt. ;)
    Welke serie is leuker om in te beginnen op dit moment? Eragon of Nicolas Flamel? En ik heb trouwens de film van Eragon ook nooit gezien, dus het kan alleen maar positief uitvallen toch?
    Eergisteren trouwens ook weer The Golden Compass gekeken, was er wel weer benieuwd na het lezen van het boek. De film laat echt maar heel weinig zien van het oorspronkelijke verhaal en heel veel dingen waren anders/dramatischer gemaakt. Suf. :mad:

20. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Misschien Flamel dan. Kun je samen met Modder de boeken lezen. :p Er zijn er een hoop die op dit moment bezig zijn met de serie, dus dat is wel geinig. :+ Leesclubje.

Vind het moeilijk om ze verder te vergelijken. Eragon is wat meer klassieke fantasy terwijl Flamel fantasie is. Jaja, ik ben de enige die dat onderscheid maakt. :cool: Maar de Engelse term is voor mij dus klassieke fantasy en de Nederlandse is voor Flamel, Harry Potter, Noorderlicht etc. Boeken die afwijken van het orcs thema en zich vaak meer in deze tijd afspelen dan in de middeleeuwen.

De vraag is dus waar je meer zin in hebt? :9

edit: Kijk eens aan:

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina