1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Boeken [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 5 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.706
    Toch is er een enorm kwaliteitsverschil tussen een zogenaamde 'literaire' schrijver en bijvoorbeeld een van die dertien-in-een-dozijn conspiracyboekenschrijvers. Dat valt niet te ontkennen, ondanks dat die laatste af en toe ook wel leuk zijn om te lezen.

2. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Hoezo kwaliteitsverschil? Omdat jij ze minder leuk vindt? Leg eens uit dan.
    Is het niet gewoon een andere schrijfstijl ipv een kwaliteitsverschil.

Het woord literatuur is gewoon iets wat mensen gebruiken om lekker slim te lijken. Gewone boeken zijn te min, alleen 'af en toe' is het leuk, maar verder wil men er niet mee gezien worden... ;)

3. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is ook hypocriet om te zeggen zeg. Jij maakt er nu iets denigrerends van. :+

Ik denk dat dit literatuur het beste omschrijft. Bij literaire boeken denk je ook na over het motief/boodschap van het verhaal, terwijl boeken zoals het fantasygenre echt puur als vermaakt worden gelezen. Het is dus gewoon een genre, waar helemaal niet denigrerend over (moet) worden gedaan. Ieder zijn eigen smaak toch? Dus wat Modder zegt over kwaliteitsverschil is misschien niet echt geplaatst, hoewel het door veel mensen wel zo wordt gezien. Literatuur wordt wel gezien als het belangrijkste genre in de taal en boekenwereld. :)

Oh, en ik ken niemand die literatuur leest om 'slim' te lijken. Ja, ik lees voornamelijk dat genre, maar dat vind ik gewoon leuk om te doen. Ik zou nooit zomaar andere genres afkraken (hooguit als grapje ;)) omdat het niet mijn smaak is (ik lees ook gewoon fantasy, soms een thriller)

Laatst bewerkt: 16 okt 2011
  4. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.706
    Dat kwaliteitsverschil was niet als omschrijving van literatuur, maar puur als reactie op Dulle's 'het is allemaal lettertjes die woorden vormen...', wat dus ook niet helemaal klopt. Niet iedereen die redelijk een balletje kan trappen is zomaar een profvoetballer.

En natuurlijk zeg ik ook vaak voor de grap dat Dulle's boeken slecht zijn, maar dat is ook puur voor de fun. :cool:

5. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    @Lizza:
    Ik maak er niks denigrerends van. Dat is hoe het altijd op mij overkomt als mensen melden dat ze literatuur lezen. Waarom dat er uberhaupt bij zeggen? Het is een boek. Klaar.
    Ik snap het niet. Alleen literatuur heeft een motief/boodschap en de rest dus per definitie niet? Want daar komt het op neer wat je zegt.
    Vind ik erg kortzichtig.

Die vergelijking vind ik niet helemaal op gaan. Literatuur is altijd/vaak hetzelfde soort boeken. Fantasy en sci fi bv zul je daar niet vinden. Vooral niet volgens jullie mening hier. :p Dat is imo hetzelfde als zeggen dat een keeper geen profvoetballer is en kan zijn, alleen als spits ben je wat waard.

Dat mag ook wel, en dat ben ik van je gewend. :+ Maar het gaat me dus over het woord in het algemeen.

6. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    So true.

Maar, als reactie op jouw boek, ik heb het ook vaak hoor. Dat ik na wat 'literaire' boeken ook wel iets 'simpels' (:+) lees als fantasy of iets dergelijks. In de zomer was het echt een verademing om na 'De Avonden' en 'De Ontdekking van de Hemel' (aardig hoogstaande, moeilijke boeken) de serie van Lord of the Rings te lezen. Moeilijk uit te leggen eigenlijk. ;)

Dat is toch meer als aanduiding van genre?

Ik zeg niks, ik quote alleen een zin uit het stukje van wiki. Hoe zou jij fantasy bijvoorbeeld het beste omschrijven dan? Dat literatuur een motief/boodschap heeft is meer als iets herkenbaar voor het genre, dat betekent niet dat het in andere genres niet voorkomt. Ik vind het sowieso moeilijk te omschrijven wat literatuur precies inhoudt, soms zie ik een boek wat dan onder literatuur valt en dan vraag ik me ook echt af wat het daar in vredesnaam doet.

7. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    DAAR HEB JE HET WEER! :+
    Wat maakt die boeken zo hoogstaand op een manier dat fantasy dat niet kan?

8. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, dat is toeval. Ik had ook een ander boek (dus ander genre) kunnen noemen dat ik als 'simpel' zou omschrijven. Deze 2 boeken zijn gewoon heel 'moeilijk', daar staan ze om bekend en je moet echt heel geconcentreerd lezen om er doorheen te komen. Ongeacht het genre, maar deze 2 vielen daar toevallig in. :)

9. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    HOE DAN OOK (om hier maar niet eeuwig over door te zeuren); ik vind het jammer dat het woord literatuur vaak op een denigrerende manier wordt gebruikt (niet perse alleen hier hoor). Het zijn allemaal boeken, die verder geen onderscheid tussen lectuur en literatuur nodig hebben imo. Onderscheid tussen genres is verder natuurlijk niet meer dan normaal.

Bij deze is dat denigrerende, racistische woord verbannen uit dit topic! Is niet goed voor mijn ego!

:+

En stiekem zie ik het gewoon als een compliment voor fantasy dat je het als een opluchting ervoer toen je dat even kon lezen. :cool: (het is imo niet een goed teken dat je ooit zoiets ervaart na een boek te hebben gelezen. Kan het nooit erg goed zijn geweest als je opgelucht ben iets anders te kunnen lezen :p)

10. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Komende half uur is Sluipschutter van Lee Child gratis te downloaden.
    http://www.ebook.nl/store/ebook_pages.php?id=185&utm_campaign=leec&utm_source=epub&utm_medium=eiguit

Ze geven op die site vaker gratis boeken weg, maar dit is de eerste keer dat ik er op tijd bij ben. :+

11. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.706
    Je merkt wel dat het gratis is, de site is meteen onbereikbaar. :+

12. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.764
    Ik heb een ander boek van hem gelezen. Menora, zelfde serie als ik het goed heb, en die is niet bijster goed hoor.

Er is ook wel het een en ander aan kritiek op deze schrijver. Een enkel gruwelijk spannende scene in het boek Menora, maar daarna word het echt snel minder.

Hoop voor je dat dit boek beter is, maar ik lees niets meer van hem.

13. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0

Awesome! :cool:
    Ik vroeg me deze zomer nog af of ik mijn challenge wel zou halen, maar het is de afgelopen weken zo snel gegaan dat ik hem waarschijnlijk ga updaten, met 4 of 5.
    Vanmiddag dus 'Na de Aardbeving' uitgelezen van Haruki Murakami. Leuk boekje met korte verhalen, die allemaal hooguit 2/3 zinnen over de aardbeving in Kobe (1995) gemeen hebben. Het nawoord van Murakami was ook leuk om te lezen, dit boekje heeft toch zijn schrijfstijl beïnvloed.
    Nu maar weer bedenken wat ik ga lezen, waarschijnlijk toch maar 'Het Verdriet van België' alhoewel ik ook nog 'Max Havelaar' heb liggen.

14. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.764
    Misschien is Dr. Zhivago ook wel wat voor je Lizza11. ;)
    Heb het boek voor mijn moeder gekocht, vrij nieuwe druk, en ik las dat het in 1958 de Nobelprijs voor de Literatuur heeft gewonnen.

15. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Oeh, een firmware update voor mijn ereader met oa:
    Spannend. :+ Krijg ik nu een andere interface? Ik houd van ui veranderingen. 8)
    edit: Was de vorige keer ook al. Die domme site geeft me maar 10 mb van de 110. :mad: Dus hier een mirror. Ik weet dat jullie niet dezelfde reader als mij hebben, maar ik weet wel dat ik de vorige keer heel blij was toen ik via google een mirror tegenkwam. Dus deze keer help ik.

Oh, wacht, boeken... Decipher blijft awesome. Gelukkig. Nog zo een honderd pagina's te gaan, maar dit is voor mij toch wel een onverwachts toppertje geworden. (natuurlijk had ik het niet gekocht als ik niet dacht dat het een goed boek zou zijn, maar toch... Blijft altijd even afwachten.)

Laatst bewerkt: 18 okt 2011
  16. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.764
  17. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @ Yellow, ik denk niet dat zulke Russische boeken aan mij besteed zijn. Hoewel ik wel heel graag nog de Russische KLASSIEKERS (Ik durf het woord literatuur niet meer te gebruiken :+) zoals Anna Karanina en Oorlog en Vrede van Tolstoj zou willen lezen, maar ik denk dat de tijd daar nog niet rijp voor is. ;)

Vandaag trouwens begonnen in Het Diner van Herman Koch. Lijkt me een bijzonder boek, het beschrijft maar 1 avond.

Ooh, en de winnaar van de NS Publieksprijs is bekend: Esther Verhoef met Deja-vu. Er zaten dit jaar niet echt goede titels tussen (behalve Vaslav van Arthur Japin) maar ik vind het toch behoorlijk tegenvallen dat een 'simpele' thriller er met zo'n prijs vandoor kan gaan. :mad:

18. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.706
    Laat Dulle het maar niet lezen. :+

19. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Haha oohja! Zo op zitten letten dat ik geen literatuur zei, maar dan alsnog iets negatiefs zeggen over thrillers. :p
    Ik bedoel er verder niks mee hoor, het is alleen best een grote prijs in NL, en dan is het gewoon teleurstellend dat zo'n boek die prijs wint (hetzelfde geldt voor Saskia Noort hoor)

20. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Had het gelezen. Besloten er niet op in te gaan. Mooi dat je er toch over begint. :+

@ Lizza ik mag aannemen dat je teleurgesteld bent omdat het een niet zo goed boek is en niet omdat het een thriller is? ;) :cool:

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina