1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Boeken [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 28 jul 2013.

1. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.767
    Ja, maar eigenlijks ben ik toch een Die Hard boekenliefhebber. Ik heb er nu nog ruimte voor en lees eigenlijks nooit in de trein, dan ga ik nog liever het gesprek aan met mijn medereiziger. Ach, ieders zijn ding, voor mij is het ook een reserve en dat ding van jouw heeft wel een lange batterijduur. _O_

2. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Kindle systeem werkt gewoon met Calibre, en kan ook alles omzetten van Epub naar Mobi, dus je kan alle soorten boeken aanschaffen op het internet.

Trouwens ik zou echt niet zonder me reader kunnen, in Canada maar een paar keer in de boekenwinkel een boek aangeschaft en uiteindelijk weer allemaal weggeven omdat de kilo's gewoon teveel zijn. Daarnaast wel velen van het internet geplukt en laatst zo'n 10 boeken richting me ouders huis verstuurd dus dat zullen ze leuk vinden :)

Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  3. captain vimes

captain vimes upholding the law

Leuk Bevonden:
    40
    Oh ja? Hmm, vond dat nog wel meevallen. Haar latere boeken hebben daar wel erg last van, dat geef ik toe, maar de eerste series vond ik prima weglezen (al is het een tijdje terug).

De laatste delen van Song of Ice and Fire (aka game of thrones) vond ik trager.
    En zo erg als Robert freaking Jordan wordt het gelukkig nooit 8)

4. Killamonkey

Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.959
    Jordan heb ik na twee boeken aan de kant gelegd... Hoe lovend de recensies ook zijn (en één van mijn favoriete schrijvers Brandon Sanderson de serie heeft afgemaakt), ik kon er serieus niet doorheen komen...

Ik vond Hobb ook goed te doen hoor (vooral de Farseer trilogie) maar ik zou ze niet zo snel aanraden aan iemand die niet veel fantasy gelezen heeft. Vooral de Tawny Man Trilogy was op momenten echt niet doorheen te komen imo... Viel erop terugkijkend ook best wel tegen helaas. Begreep sowieso dat haar werk erna op weinig goede kritieken kan rekenen. Jammer, want ze wist briljant de wereld en karakters uit te diepen.

5. captain vimes

captain vimes upholding the law

Leuk Bevonden:
    40
    Klopt, ik heb het eerste deel van de Soldier Son Trilogy gelezen en daar was echt geen ene ruk aan. Zeer standaard 'opgroeien op een militaire- en/of kost-school' verhaal met bullies, oneerlijke leraren, hecht clubje underdogs etc etc etc. Dodelijk saai.
    Toen heb ik de hoop ook min of meer opgegeven ;)

6. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ah, geen Murakami. Zou leuk zijn geweest, maar ik heb geen idee waarop de keuze wordt gebaseerd. Als je in die lijst van winnaars kijk, ken ik ook maar bar weinig namen. ;)

7. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.729
    Wie the fuck is Alice Munro? 8)
    Volgens mij zitten er enkel hipsters in die jury.

8. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Nobelprijs voor literatuur. wtf is dat nou weer. :+ Ik altijd maar denken dat de nobelprijs echt iets waard is, stoppen ze er zo een ongelooflijk subjectieve categorie in.

'ja, dit boek vonden we wel aardig. NOBELPRIJS.'

9. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Subjectief? :+
    Ik vind die Nobelprijs vd Vrede dat juist, die wordt ook vaak aan een instantie toegekend (vorig jaar aan de Europese Unie 8))

Dit stond trouwens op wiki:
    Stel dat Murakami zou winnen, dan is dat natuurlijk om wat hij allemaal voor de Japanse literatuur heeft gedaan. Maar meestal zijn ze dan in de wereld niet echt heel bekend, of misschien in een bepaald genre ofzo.

Winnaars laatste 20 jaar:
    1993 Engels Toni Morrison
    1994 Japans Kenzaburo Oë
    1995 Engels Seamus Heaney .
    1996 Pools Wisława Szymborska
    1997 Italiaans Dario Fo
    1998 Portugees José Saramago
    1999 Duits Günter Grass
    2000 Chinees Gao Xingjian
    2001 Engels V.S. Naipaul
    2002 Hongaars Imre Kertész
    2003 Engels J.M. Coetzee
    2004 Duits Elfriede Jelinek
    2005 Engels Harold Pinter
    2006 Turks Orhan Pamuk
    2007 Engels Doris Lessing
    2008 Frans J.M.G. Le Clézio
    2009 Duits Herta Müller
    2010 Spaans Mario Vargas Llosa
    2011 Zweeds Tomas Tranströmer
    2012 Chinees Mo Yan
    2013 Canadees Alice Munro

Ik ken er hooguit 2 van de afgelopen 20 jaar. 8)

10. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.729
    In theorie zijn alle Nobelprijzen toch enigszins subjectief? :+

11. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    In de praktijk ook :+

12. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Laatst stond er hier een link met alle afgelopen winnaars en de beargumentatie. Leek gewoon net op een paar pretentieuze Goodreads reviews. :+
    Natuurlijk, maar voor mijn gevoel kun je andere prijzen iig wat beter objectief beoordelen dan literatuur. Ik denk dat ik het met de meeste nobelprijs winnaars eens kan zijn en kan zien waarom ze het hebben gekregen.
    Literatuur aan de andere kant...
    De meeste kun je gewoon directer aanwijzen wat ze hebben gedaan, wat hun waarde voor de wereld was. (in theorie... want ik volg die prijzen verder niet en heb geen idee wie heeft gewonnen en waarom. :p)

Harry Potter had gewoon de nobelprijs moeten winnen. Of ja, JK Rowling. :cool: Heeft de hele wereld opnieuw aan het lezen gekregen. Weet je wat, geef maar gelijk de nobelprijs van de vrede! :+
    Als er een boekenserie is wat veel heeft veranderd is die het wel.

Maar dat telt natuurlijk niet, want het is geen 'literatuur'. :D

Laatst bewerkt: 10 okt 2013
  13. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind literatuur er wel gewoon bij horen, toch een belangrijk aspect in iemands leven, taal. Nee, in de literatuur wordt er niet iets baanbrekends (uit)gevonden, maar het kan wel enorm veel invloed hebben op de mens. (op een manier waarop HP inderdaad voor staat) Ik zou het wel lastig vinden om te bepalen wie dan het meest belangrijke is op een bepaald moment, aangezien er meerdere schrijvers, in meerdere landen zijn die enorm belangrijk zijn voor de literatuur. Ik zou zeggen dat iemand als Tolkien hem dan ook wel zou verdienen aangezien hij praktisch de uitvinder is van de moderne fantasy.
    edit: Dit lees ik trouwens op internet:
    8)
    Ze doen er ook altijd zo mysterieus over, zo wordt pas over 50 jaar bekend gemaakt wie er nog meer genomineerd zijn. Maar goed, ik vond de Nobelprijs altijd veruit de grootste prijs, maar eigenlijk is het maar overrated. Alsof iemand over 5 jaar nog weet wie er in 2013 heeft gewonnen. :+
    Oh en trouwens, als Poetin morgen de Nobelprijs voor de Vrede wint kun je het al helemaal niet meer serieus nemen. :+

Laatst bewerkt: 10 okt 2013
  14. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Ik wist tot een paar dagen geleden niet eens dat er een nobelprijs voor literatuur was. :+ Vrede en wetenschap, daar staat die prijs in mijn ogen voor. Literatuur staat er dan maar een beetje tussen als een vijfde wiel aan een wagen. :p

Tolkien dacht ik inderdaad ook aan. Ze zullen het wel haten omdat het fantasy is. Overal fantasy haters. Domme jury :+

15. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.767
  16. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.729
    16/20 :cool:

Eentje sowieso fout omdat ik de Engelse titels maar weird vond.

17. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.767
    Norwegian Wood mag je uitstellen omdat je een 8 hebt op je Murakami toets. :+:cool:

18. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Huh, weet jij serieus al die vragen nog Modder? Ik ben alles alweer vergeten :+, ik lees teveel boeken denk ik.

19. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.729
    Bol.com:
    Modder kijkt, is het een heruitgave van Spoetnikliefde. :lol:

20. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.103

Boek 2 in de bestelling, straks maar even een eindsprint nemen met boek 1 :D

Deel Deze Pagina