[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.329
    Die woorden ga je denk ik wel opeten tijdens je eerste les. Neem deo mee, je gaat namelijk zweten. Ik kan het weten hahaha!



    Netjes! Gefeliciteerd! Ik heb 2 keer over mijn theorie gedaan en m'n praktijk in 1 keer gehaald, mag ik best trots op zijn.

    Meestal vraagt je instructeur het examen aan als hij "denkt" dat je er klaar voor bent. Vaak persen ze je dan nog af ook, omdat je vaak nog 5 extra lessen moet gaan doen zodat hij echt het "gevoel" heeft dat je er klaar voor bent. Laat je echter niks wijsmaken, als je al een aantal lessen gehad hebt waarin hij je niet hoeft te corrigeren of wat dan ook, ben je klaar voor het echte werk!
     
  2. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    @Maluku-Ak: Gratz, heb theorie zelf gistermiddag gehaald met 4 fout.

    @Rampy: Bij ons vragen ze examen ook pas aan als je er echt klaar voor bent. Niet omdat ze bij ons extra willen cashen, maar omdat velen zenuwachtig zijn tijdens het examen en daardoor iets minder rijden. Slagingspercentage bij mijn rijschool was iig wel hoogste uit de regio (70% slaagt in 1x dacht ik, en dan zonder dat ieder extreem veel lessen heeft).
     
  3. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.329
    Netjes, ik had nog 1 uurtje les voor mijn praktijk examen. Genoeg zitten zweten natuurlijk maar toen het eenmaal begon waren alle zenuwen weg.

    Ging bij die vent zitten na het rijden en hij zei : "Ja aarzelde daar nog eventjes, wat best jammer is... *10 seconde pauze* ... maar je kon ook niet anders want het zicht was slecht. *10 seconde pauze en hij mompelt wat* Gefeliciteerd, je bent geslaagd!"

    Mijn reactie was : "Ga weg man, zout op. Meen je niet?" _o/
     
  4. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb wel een bovengemiddeld aantal lessen gehad, maar ik zat bij een rijschool die een percentage heeft van 80 of 90% ofzo dat in 1x slaagt. Althans, dat was zo toen ik begon..

    Bij mij was het zo, na het examen: Ik ga zitten, hij volgt, en steekt z'n hand uit met de tekst "Gefeliciteerd, je bent geslaagd" Waarna hij vertelde dat ik eigenlijk helemaal niks fout deed, en goed mee kon met het verkeer.
    Mijn reactie was meer opluchting, dat het volgens verwachting was gegaan :cool:
     
  5. Remco

    Remco Guest

    Ben inmiddels 18½, moet echt eens beginnen8) Het gebrek aan zin weerhoudt mij :cool:.
     
  6. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Je zal echt niet minder zenuwachtig zijn als je 5 lessen meer hebt gehad. Het blijft erg spannend. Aanvragen als je er echt klaar voor bent is heel subjectief. De ene is er na 20 lessen klaar voor en de ander na 40 lessen. Daar haalt de rijschool zijn voordeel uit. Ze weten dat er huge wachtlijsten bestaan en stellen het aanvragen ook vaak nog een les of 2 uit. Blijf kritisch en op je aantal lessen letten, rijscholen hebben vaak mooie woorden!
     
  7. Inferius

    Inferius Baller.

    Berichten:
    3.843
    Leuk Bevonden:
    45
    Inc intest heb ik er nu 6 uur erop zitten. :)
     
  8. Spartan B028

    Spartan B028 Kamerikaan

    Berichten:
    86
    Leuk Bevonden:
    0
    Yeah, morgen om 16.00 eerste rijles :D
    Heb d'r zin in!
     
  9. SR20DET

    SR20DET Active Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    ik had gewacht met theorie.. ik had het nog simpel (situatie vragen waren nog een test.. nu zit ie al in het examen dacht ik.. ). mensen die pas beginnen met lessen raad ik zowiezo aan om nog even te wachten met theorie

    1. tijdens je rijlessen let je dan beter op, en je leert de situaties tijdens het rijden
    2. situatiebepalingen kun je nog niet allemaal weten (of je moet vaak met je ouders, broer of zus meerijden) (of wie dan ook)
    3. theorie is maar 1 jaar geldig. mensen die een volle les nemen en geen 10dagen cursus nemen (wat ik sterk afraad, want dan leer je nooit in verschillende weertypes rijden...) hoeven niet altijd in 1 keer te slagen. komt ook weinig voor. Rekening houdend met mezelf was ik van maart tot september bezig (eerste paar maanden 2 uur per week, dan 1 uur per week en vlak voor mn examen 2 uurtjes). 1 uur per week, zomervakantie enz enz.. duurt langer dan je lief is :p
     
  10. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik werd op 18 januari 2008 18 jaar. Heb s'ochtends op 18 januari 2008, op mijn 18'de verjaardag mijn theorie gehaald. Vervolgens in de middag mijn eerste rijles gehad en heb binnen 3 maanden op 17-04-08 mijn rijbewijs gehaald. Als je niet verwacht je rijbewijs binnen een jaar te halen kan je het halen van je theorie-examen inderdaad beter uitstellen. Verwacht je dit niet dan kan ik iedereen aanraden om het zo snel mogelijk te doen. Je hebt er elke les baat bij en als je een foutje maakt in een situatie word je er ook gelijk mee geconfronteerd door je examinator. Als je je theorie hebt is het van "dit had je niet mogen doen, maargoed je hebt je theorie natuurlijk ook niet, dat leer je dan wel". Als je de theorie al wel hebt dan heb je dat excuus niet meer. Ik zou in ieder geval tegelijk met je rijlessen met de theorie bezig zijn. Als je na 20 lessen nog steeds geen theorie hebt dan word je examendatum ook weer zover uitgesteld. Ben het niet met je eens SR20DET. Situatiebepalingen leer je juist door de theorie te leren, niet door in de praktijk mee te kijken of te lessen (hierdoor kan je ze alleen beter voorstellen). Bewuste toepassing van theorie en praktijk, daar leer je van, het onbewust een situatie zien vrij weinig (Ik heb al tig keer op de fiets een situatie gezien, maar dat geeft me vrij weinig voorsprong in de auto, bewuste toepassing, daar gaat het om). Daarnaast let je naast de "wegsituaties" ook nog op de verkeersregels/borden en de toepassing daarvan. Dat is in het begin voor je gevoel "veel" naast het schakelen, op de weg letten, in je spiegels kijken maar word opgegeven moment een automatisme. Ik denk dat wanneer je dat automatisme je zo snel mogelijk aanleert je ook het snelst klaar ben voor je examen :).
     
  11. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Even flinke lap zo zonder enters. ^^

    Heb zelf onlangs mijn theorie gehaald. Zal wel een uitzondering zijn dat ik niet anders rijd na het leren of halen van mijn theorie. De belangrijkste regels wist ik ervoor ook wel. Is puur mijn inzicht dat nog wat beter moet, het op tijd alles inzien en vooral op tijd handelen, maar dat veranderd bij mij niet door het wel/niet leren of hebben van de theorie.
    Bij de meesten zal dat wel anders zijn.

    Anyway, als het kan, zou ik theorie nog wel voor 1 maart halen. Die 5 inzichtsvragen tellen nog niet mee (50 meetellende vragen waarvan je er 6 fout mag hebben). Vanaf 1 maart krijg je als het goed is 45 normale / oude stijl vragen (ipv 50), waarvan je er 5 fout mag hebben. Van de 25 inzichtsvragen moet je er dacht ik 13 goed van hebben. Als je die inzichtsvragen goed kan, is het niet moeilijker.
     
  12. SR20DET

    SR20DET Active Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    nu ik af en toe rij let ik eignelijk vooral op de weg, hier mag je toch op de meeste stukken 60 :p wordt altijd wel getild naar 70 :emo:
     
  13. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Situatiebepalingen komt er in maart bij, daarom doe ik nu mijn theorie zodat ik die er niet bij krijg. Verder ga ik elke week dubbele lessen nemen en hoop ik toch echt wel dat ik mijn rijbewijs binnen een jaartje binnen heb.

    Vandaag de eerste les gehad in een Mercedes. Ging op zich wel goed. Het schakelen had ik wel snel onder de knie en het normale rijden ging ook allemaal wel goed. Het enige wat ik slecht vond gaan was de snelheid :+ Verrekte 30 km/h zones.

    EDIT: Voor diegene die tegen me zei dat ik mijn woorden wel terug zou nemen na mijn eerste les: Ik heb alweer zin in maandag mijn tweede les dus het valt nog mee.
     
  14. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    De eerste lessen zijn juist ontzettend leuk. Het begint pas vervelend/ een last te worden wanneer je (bijna) klaar bent voor je examen. Althans dat is mijn ervaring :).
     
  15. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Zelfs dan stapte ik nog met plezier in de auto, ik denk dat het belangrijkste is een goede instructeur waar jij je bij op je gemak voelt.

    Die van mij was heel nonchalant, maar als je iets fout deed wat je 10 keer goed deed werd je ook wel flink afgebrand.
    Toch heb ik een enorm goede band gehad, ik mocht zelfs naar Utrecht heen en weer rijden om zijn nieuwe auto op te halen. Hij rekende 1 uurtje voor een complete middag.
    Enorm veel gelachen :)
     
  16. Inferius

    Inferius Baller.

    Berichten:
    3.843
    Leuk Bevonden:
    45
    Ik vond er in het begin niks aan, nu nog steeds niet. :+ (Komt deels door de instructeur, hij is goed maar vervelend)
     
  17. Majin

    Majin Bye bye~~

    Berichten:
    1.415
    Leuk Bevonden:
    0
    vraagje :

    tussentijdse toets wel doen of niet?
     
  18. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik mag morgen voor m'n T.T.T.. Wat kan ik er van verwachten, iemand enig idee?

    Het is eigelijk gewoon hetzelfde als een Examen. Ik ging eerst een uur normale les, toen door naar het CBR. Toen het tijd was gingen we naar binnen, maak je even kennis met je examinator en gaat hij je vertellen wat hij wil gaan doen. Dan ga je naar de auto en vraagt hij je waarschijnlijk om een kenteken op te lezen om je ogen te testen. Daarna stelt hij wat vragen over de auto zelf. Bijvoorbeeld waar bepaalde knoppen voor zijn of waar de lampjes op het dashboard voor dienen. Dan ga je rijden en zal hij je op gegeven moment vragen om een speciale verrichting te doen. Voor de rest moet je gewoon goed rijden en vooral goed kijken. Als je terug ben op het CBR ga je weer naar binnen en zal hij je vertellen wat hij er van vond en zal hij je vertellen of je geslaagd zou zijn als het een echt examen was geweest, en welke dingen je nog moet/kan verbeteren. Daar kan je dan in je rijlessen extra tijd aan besteden.

    Met andere woorden is het gewoon weg gegooid geld

    Dat vindt jij.. Volgens mij is het vrij nuttig.. We zullen het zien natuurlijk, maar goed, 't zat in m'n pakket, dus mij hoor je neit

    Tja..als het in een pakket zit is het misschien een ander verhaal. In de tijd dat ik mijn rijbewijs aan het halen was begonnen ze volgens mij met de TTT en ik zag er toen het nut er niet van in. Voor hetzelfde geld heb ik liever 3 extra rijlessen

    Het zal wel handig zijn voor mensen met examenvrees. Ik heb nu denk ik wel genoeg lessen gehad dat ik de TTT kan overslaan, het zou hooguit mooi zijn voor de vrijstelling, maar dat kan ik net zo goed op m'n examen gewoon goed doen

    Ik vind het het geld meer dan waard. Je kan vrijstelling voor speciale verrichtingen krijgen als je ze op je TTT goed heb. Ook krijg je ervaring met het examen gevoel. Als je TTT heb gedaan weet je precies wat je kan verwachten op je examen en je kan je je er helemaal op voorbereiden. Vaak krijg je ook dezelfde examinator op je echte examen als die je op je TTT heb. Dus weet je wat voor iemand het is, houd hij van een praatje of heeft ie liever dat je je bek dicht houd. Dat soort dingen, kan echt enorm helpen. Ook gebruiken de examinators je TTT bij je examen. Stel nou dat je een foutje maakt op je examen, maar die examinator heeft ook jou TTT gedaan en daar deed je dat wel goed, dan kan het zijn dat hij je dan alsnog laat slagen. Omdat hij weet dat je het kan en dat het waarschijnlijk examenstress was waardoor je die specifieke fout maakt. Het is het geld zeker waard in mijn ogen, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

    Je moet gewoon geen foutje maken op je examen

    Zit toch echt een grote portie geluk aan je examen hoor. Het is maar net wat voor situaties je tegen komt. Natuurlijk moet je altijd goed kunnen rijden. En zoveel duurder is TTT niet als een normale les. Maar zoals ik al zei, voor de een kan het handig zijn voor de ander niet. Het zat bij mij ook in me pakket en ik vond het wel handig.

    Een TTT niet duur?! Ik zou er 150 euro voor moeten lappen!
    Heb ik dus écht niet gedaan!
    Die bijzondere verichting maak ik wel mooi op mijn examen. Daar zal ik niet op zakken, ga ik vanuit...
    Mocht het dus misgaan, jammer! Volgende examen weer beter. Maar zoveel geld uitgeven aan een TTT vind ik een beetje zonde.
    Tenzij je faalangst ofzo hebt, vind ik het wel een logische keuze. Dan maak je inderdaad eens mee hoe het zit met zo'n examen.

    Ook zonder faalangst vind ik het handig. Los kostte het ook 150 euro bij mijn rijschool. Maar dan heb je wel 1.5 uur les van te voren dan je TTT en dan naar de volgende persoon rijden wat ook 20-30 minuten rijden is. Dus uiteindelijk rij je bijna 3 uur. Dus zoveel duurder is het inderdaad niet, want 1 les van 1 uur kostte bij mij 40 euro. Dus TTT is maar iets van 30 euro duurder als 3 rijlessen.

    Jij noemt nu wel alleen de voordelen. Maar het hele verhaal met je examinator kennen enzo kan net zo goed een nadeel zijn als je TTT kut gaat en je examen ook niet overweldigend. Dan neemt de examinator je prestaties op je TTT mee en boem gezakt. Ook dient een goede rijinstructeur je gewoon voor te bereiden op het examen. Je weet als het goed is prima wat je kan verwachten en de bijzondere verichtingen op je examen doen hoeft ook geen nadeel te zijn. Een rondje keren, ergens parkeren of 3x steken kost alleen maar weer tijd en hoeft nou niet echt moeilijk te zijn, beheersen moet je het zoiezo ook voor je TTT. Ik ben het met Mystery X eens, een TTT is leuk als je erg onzeker bent over jezelf, je rijkunsten, je faalangst hebt of snel heel zenuwachtig bent waardoor je minder presteert maar anders is het niet echt nodig.

    Nodig en handig zijn zijn 2 verschillende dingen. Je heb geen TTT nodig om te slagen maar het heeft wel veel voordelen.

    Mee eens Voordelen heeft hij...
    Echter moet je kijken of deze voordelen op wegen tegen over de na delen. En daardoor heb ik de keuze gemaakt, Maandag mijn praktijk examen te rijden zonder een TTT te hebben gedaan.

    Mja, het is maar net of je dat als persoon als voordelen of als nadeel ziet. Ik doe liever geen tussentijdse toets, ten eerste kost het veel geld, ten tweede weet ik al aardig hoe het examen eruitziet door mijn rijinstructeur, ten derde kan het ook je examen beinvloeden in positieve of negatieve manier, ten vierde moet ik meer tijd rondrijden terwijl je met een simpele parkeeropdracht 1. tijd kwijt bent, 2. indruk kan maken. Voor mij als persoon is een TTT dan ook niet nodig. Voor mensen die het examen toch wat duidelijker voor ogen willen hebben en onzeker zijn over de bijzondere verichtingen kan het inderdaad handig zijn.

    Voor mij als persoon wegen de enkele voordelen niet op tegen de nadelen. Dit verschilt per persoon en dat lijkt me ook een mooie conclusie. Het is mooi dat de mogelijkheid bestaat, laat het van jou als persoon en je eigen ervaringen afhangen of jij een TTT als handigheid beschouwd of dat je liever geld bespaart voor meer lessen (of het totale kostenplaatje van je rijbewijs).

    Bij mij zat het in me pakket, als dat niet zo was geweest had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan.

    Je hebt lang niet altijd dezelfde examinator voor TTT en examen hoor..
    Discussie vorige rijles topic, nog steeds actueel check post #1177 t/m #1194 voor de originele discussie in dit topic.
     
  19. Gallardo

    Gallardo De vrolijke strijder

    Berichten:
    704
    Leuk Bevonden:
    0
    Theoriecertificaat vandaag gehaald. Het viel me toch een beetje tegen. Er zaten vreemde vragen tussen vond ik, maar met 4 fout is het nog wel goed gegaan. Ik had zelf gehoopt op minder fouten, maar ach ik heb het binnen.
     
  20. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Ongelukkig met slechts 4 fouten? Is toch zeer redelijk hoor.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina