Ik mag morgen voor m'n T.T.T.. Wat kan ik er van verwachten, iemand enig idee?
Het is eigelijk gewoon hetzelfde als een Examen. Ik ging eerst een uur normale les, toen door naar het CBR. Toen het tijd was gingen we naar binnen, maak je even kennis met je examinator en gaat hij je vertellen wat hij wil gaan doen. Dan ga je naar de auto en vraagt hij je waarschijnlijk om een kenteken op te lezen om je ogen te testen. Daarna stelt hij wat vragen over de auto zelf. Bijvoorbeeld waar bepaalde knoppen voor zijn of waar de lampjes op het dashboard voor dienen. Dan ga je rijden en zal hij je op gegeven moment vragen om een speciale verrichting te doen. Voor de rest moet je gewoon goed rijden en vooral goed kijken. Als je terug ben op het CBR ga je weer naar binnen en zal hij je vertellen wat hij er van vond en zal hij je vertellen of je geslaagd zou zijn als het een echt examen was geweest, en welke dingen je nog moet/kan verbeteren. Daar kan je dan in je rijlessen extra tijd aan besteden.
Met andere woorden is het gewoon weg gegooid geld
Dat vindt jij.. Volgens mij is het vrij nuttig.. We zullen het zien natuurlijk, maar goed, 't zat in m'n pakket, dus mij hoor je neit
Tja..als het in een pakket zit is het misschien een ander verhaal. In de tijd dat ik mijn rijbewijs aan het halen was begonnen ze volgens mij met de TTT en ik zag er toen het nut er niet van in. Voor hetzelfde geld heb ik liever 3 extra rijlessen
Het zal wel handig zijn voor mensen met examenvrees. Ik heb nu denk ik wel genoeg lessen gehad dat ik de TTT kan overslaan, het zou hooguit mooi zijn voor de vrijstelling, maar dat kan ik net zo goed op m'n examen gewoon goed doen
Ik vind het het geld meer dan waard. Je kan vrijstelling voor speciale verrichtingen krijgen als je ze op je TTT goed heb. Ook krijg je ervaring met het examen gevoel. Als je TTT heb gedaan weet je precies wat je kan verwachten op je examen en je kan je je er helemaal op voorbereiden. Vaak krijg je ook dezelfde examinator op je echte examen als die je op je TTT heb. Dus weet je wat voor iemand het is, houd hij van een praatje of heeft ie liever dat je je bek dicht houd. Dat soort dingen, kan echt enorm helpen. Ook gebruiken de examinators je TTT bij je examen. Stel nou dat je een foutje maakt op je examen, maar die examinator heeft ook jou TTT gedaan en daar deed je dat wel goed, dan kan het zijn dat hij je dan alsnog laat slagen. Omdat hij weet dat je het kan en dat het waarschijnlijk examenstress was waardoor je die specifieke fout maakt. Het is het geld zeker waard in mijn ogen, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Je moet gewoon geen foutje maken op je examen
Zit toch echt een grote portie geluk aan je examen hoor. Het is maar net wat voor situaties je tegen komt. Natuurlijk moet je altijd goed kunnen rijden. En zoveel duurder is TTT niet als een normale les. Maar zoals ik al zei, voor de een kan het handig zijn voor de ander niet. Het zat bij mij ook in me pakket en ik vond het wel handig.
Een TTT niet duur?! Ik zou er 150 euro voor moeten lappen!
Heb ik dus écht niet gedaan!
Die bijzondere verichting maak ik wel mooi op mijn examen. Daar zal ik niet op zakken, ga ik vanuit...
Mocht het dus misgaan, jammer! Volgende examen weer beter. Maar zoveel geld uitgeven aan een TTT vind ik een beetje zonde.
Tenzij je faalangst ofzo hebt, vind ik het wel een logische keuze. Dan maak je inderdaad eens mee hoe het zit met zo'n examen.
Ook zonder faalangst vind ik het handig. Los kostte het ook 150 euro bij mijn rijschool. Maar dan heb je wel 1.5 uur les van te voren dan je TTT en dan naar de volgende persoon rijden wat ook 20-30 minuten rijden is. Dus uiteindelijk rij je bijna 3 uur. Dus zoveel duurder is het inderdaad niet, want 1 les van 1 uur kostte bij mij 40 euro. Dus TTT is maar iets van 30 euro duurder als 3 rijlessen.
Jij noemt nu wel alleen de voordelen. Maar het hele verhaal met je examinator kennen enzo kan net zo goed een nadeel zijn als je TTT kut gaat en je examen ook niet overweldigend. Dan neemt de examinator je prestaties op je TTT mee en boem gezakt. Ook dient een goede rijinstructeur je gewoon voor te bereiden op het examen. Je weet als het goed is prima wat je kan verwachten en de bijzondere verichtingen op je examen doen hoeft ook geen nadeel te zijn. Een rondje keren, ergens parkeren of 3x steken kost alleen maar weer tijd en hoeft nou niet echt moeilijk te zijn, beheersen moet je het zoiezo ook voor je TTT. Ik ben het met Mystery X eens, een TTT is leuk als je erg onzeker bent over jezelf, je rijkunsten, je faalangst hebt of snel heel zenuwachtig bent waardoor je minder presteert maar anders is het niet echt nodig.
Nodig en handig zijn zijn 2 verschillende dingen. Je heb geen TTT nodig om te slagen maar het heeft wel veel voordelen.
Mee eens Voordelen heeft hij...
Echter moet je kijken of deze voordelen op wegen tegen over de na delen. En daardoor heb ik de keuze gemaakt, Maandag mijn praktijk examen te rijden zonder een TTT te hebben gedaan.
Mja, het is maar net of je dat als persoon als voordelen of als nadeel ziet. Ik doe liever geen tussentijdse toets, ten eerste kost het veel geld, ten tweede weet ik al aardig hoe het examen eruitziet door mijn rijinstructeur, ten derde kan het ook je examen beinvloeden in positieve of negatieve manier, ten vierde moet ik meer tijd rondrijden terwijl je met een simpele parkeeropdracht 1. tijd kwijt bent, 2. indruk kan maken. Voor mij als persoon is een TTT dan ook niet nodig. Voor mensen die het examen toch wat duidelijker voor ogen willen hebben en onzeker zijn over de bijzondere verichtingen kan het inderdaad handig zijn.
Voor mij als persoon wegen de enkele voordelen niet op tegen de nadelen. Dit verschilt per persoon en dat lijkt me ook een mooie conclusie. Het is mooi dat de mogelijkheid bestaat, laat het van jou als persoon en je eigen ervaringen afhangen of jij een TTT als handigheid beschouwd of dat je liever geld bespaart voor meer lessen (of het totale kostenplaatje van je rijbewijs).
Bij mij zat het in me pakket, als dat niet zo was geweest had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan.
Je hebt lang niet altijd dezelfde examinator voor TTT en examen hoor..
Discussie vorige rijles topic, nog steeds actueel check post #1177 t/m #1194 voor de originele discussie in dit topic.