1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Ik heb Rijles

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    Je voelt toch wanneer de koppeling aangrijpt? Dan begint je auto te rollen en dan moet je gewoon gas bij gaan geven. Misschien iets meer dan bij een diesel, maar je moet gewoon op je gevoel af gaan.

Althans, dat lijkt mij logisch, op je gevoel af gaan, heb er zelf nooit problemen mee gehad om over te schakelen naar een benzine auto..

2. hayabusa halo

hayabusa halo Half-shark, half-man, skin like alligator

Leuk Bevonden:
    253
    Zo ik ging laatst zonder schoenen rijden, wat een drama was dat. Nooit meer :D

En wij hebben ook een benzine auto en ik had mij zelf aangeleerd om op de koppeling te gaan rijden, zonder gas te geven! Pas bij de ttt zei de instructeur om er gas bij te geven.
    Toen was benzine rijden wel wat lastiger.

3. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Vind dat eigenlijk heerlijk rijden, zonder schoenen. Best veel controle heb je dan. (Doe dat soms i.v.m. slippers)

4. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Iemand enig idee hoe het zit met wachttijden voor het rijexamen?
    Op de site van het CBR staat 7-8 weken, alleen dat weiger ik te geloven!

Dinsdag bij m'n volgende rijles gaat er een datum geprikt worden. Rijinstructeur zei 2 weken geleden dat zodra ik m'n theorie binnen heb, we het traject maar moeten gaan starten.
    Zit nu op 22 lessen dus ben tevreden met mijn progressie.:)

5. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Ik had ook les in een diesel en mijn eigen auto is een benzine auto. Ook nog eens eentje die pas heel hoog de koppeling pakt, dat was helemaal wennen. Liet ik de koppeling opkomen, maar er gebeurde niets :+ In die diesel waar ik les in had, hoefde ik alleen maar naar de koppeling te kijken en dan ging ie al.

Ik heb hem eigenlijk zelden af laten slaan, alleen de 1ste twee dagen een keertje, maar dat was meer de spanning van het alleen rijden en graag op tijd willen optrekken.

Gewoon op je gevoel afgaan, je moet het echt voelen wanneer je gas moet bij geven, maar zoals ik het lees geef je of veel te snel te veel gas (naar voren schieten) of juist niet. Gewoon rustig de koppeling op laten komen en een beetje gas bijgeven en heel even vasthouden.

Je kunt ook prima op de koppeling rijden in een benzineauto trouwens. Je hoeft echt niet altijd gas bij te geven als je bijvoorbeeld in de file staat en een klein stukje naar voren wil. Gewoon oefenen en dan komt het goed, rijd gewoon lekker vaak in verschillende auto's. Uiteindelijk is het gewoon een auto dus het gaat vast wel lukken.

@Flix,

Vroeger kocht je instructeur gewoon examens, dus er was niet echt een wachttijd. Ik kon kiezen uit een hele hoop data. Kan dat nu niet meer of doet jouw instructeur dat niet?

Laatst bewerkt: 10 jun 2010
  6. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Instructeur heeft er nog niets over gezegd. Alleen dat we ermee gaan beginnen zodra ik m'n theorie binnen heb. Dat is nu dus het geval.
    Dinsdag heb ik weer les dus zal dan wel het één en ander te horen krijgen.

Schat m'n kansen dat ik slaag ook wel hoog in. Laatste 2/3 lessen waren gewoon een random locatie in de tom tom invoeren, er zelfstandig heen rijden terwijl m'n instructeur met z'n voeten op het dashboard zit(zal denk ik wel psychologisch zijn om duidelijk de boodschap door te geven van kijk; jij bent nu echt de enigste die rijdt) en als je aankomt op die locatie zegt ie oke, parkeer 'm hier maar ff of keer 'm hier maar ff etc.
    Gaat allemaal vrij vlekkenloos.

Enigste waar ik nog wat op door moet ontwikkelen is m'n zicht. Als ik op een heel druk kruispunt kom zie ik nog lang niet alles. Maar dat zal denk ik later wel komen als je zelf heel veel aan het rijden bent.

7. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Dat klinkt idd alsof je er wel klaar voor bent :). Echt alles zien leer je imo pas als je je rijbewijs hebt, maar er zijn ook mensen die al 20 jaar hun rijbewijs hebben en nog steeds niets zien 8). Die zijn zo fokking gevaarlijk.

Gewoon lekker ouwehoeren met die examinator en veel kijken. Bij een druk kruispunt gewoon wat langzamer aan komen rijden dan bij een rustiger kruispunt, hoe meer tijd je hebt hoe meer je ziet.

Het grote verschil tussen in een lesauto rijden en zelf rijden is dat je nu je eigen rijstijl niet hebt. Ik had zelf behoorlijk wat moeite met al die klote regeltjes waar ik het niet mee eens was :D dat ik het mezelf onnodig moeilijk had gemaakt. Ik heb het wel in een keer gehaald, maar dat was echt omdat ik tijdens het examen alles losliet (neen, niet mijn stuur ;)) en ging rijden zoals het CBR dat graag ziet. Truttig dus.

Ik heb tijdens al mijn lessen nog nooit alles gedaan zoals het CBR het wil en was constant in gevecht met mijn instructeur haha. Alles was een discussiepunt en hij moest constant uitleggen waarom dat zo moest. En dan zei hij "als je zelf je rijbewijs hebt, dan hoeft dat niet meer zo" waarop ik dan weer zei "waarom moet het dan zo?" Ik weet nog dat ik eens een les had gedaan van 3 uur waarin ik mocht rijden zoals ik dat wilde, hij zou niets doen (behalve als er echt iets fout zou gaan) en niets zeggen. Ik reed heerlijk en hij zei na afloop dat hij mij nog nooit zo relaxed had zien rijden en had er alle vertrouwen in dat ik een prima bestuurder zou zijn.

Toen ik mijn rijbewijs kreeg was ik direct een stuk zekerder, niemand kon meer wat zeggen over in welke versnelling ik op een rotonde moest afrijden (god, wat was dat erg en traag allemaal) en ik mocht inhalen wanneer ik vond dat het kon. Heerlijk.

Laatst bewerkt: 10 jun 2010
  8. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb nooit gevechten met m'n instructeur.

Als ik iets fouts doe, dan laat ie me dat gewoon doen en als ik dan klaar ben met die actie, dan zegt ie heel rustig: Waarom doe je dat nou?

Dan ga je denken wat je verkeerd deed, en waarom je dat deed en dan kom je zelf al tot de conclusie ja crap... was idd niet helemaal goed zo.

Daarnaast kan ik het ook heel goed vinden met m'n instructeur. Is echt een chille gast. Eerste afspraak die we maakten was ook degene die als eerste een rode string ziet, wint een kratje bier8)

9. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Die van mij was een opgefokt schreeuwerdje die je echt het gevoel gaf dat je die auto nog niet eens een simpele bocht door kon sturen. Hij zei nooit achteraf iets, maar begon tijdens de "fout" te schreeuwen, dat wil je niet weten. Bij mij viel het nog wel mee, sommige leerlingen scholdt hij ook gewoon uit. Dat heeft hij bij mij 1 keer geprobeerd, maar dat was geen succes. Wel respectvol naar elkaar toeblijven is mijn devies.

Als hij vond dat alles goed ging dan was het echt lachen met hem, alleen jammer dat hij zo opgefokt kon reageren. Ik dacht steeds, tja, als ik kon rijden had ik hier niet gezeten natuurlijk. Maar goed, ik had wel door dat hij goed les kon geven, hij leerde me echt heel veel foefjes die ik kon gebruiken. Anders was ik wel weggegaan.

Iemand die mij niet hard aanpakt neem ik niet serieus, dus hij was achteraf gezien wel de juiste keuze. Aan een watje had ik zelf niets. Hij had aan mij ook wel wat haha.. Ik heb hem eens uitgelegd dat het echt niet kon, zo met onzekere leerlingen omgaan. Bij mij hielp het wel door me constant op fouten te wijzen en hard te zijn, maar er zijn ook mensen die een zachte hand nodig hebben om te kunnen presteren. Dat kon hij niet, behalve als je een lekker wijf was. Dan vond hij alles goed, ouwe geile Surinamer haha.

Ik was echt blij dat ik van hem af was, ik denk ook wel dat dat wederzijds was haha.....

10. MonkeyXXL

MonkeyXXL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tnx hier kan ik wel wat mee :)
    Ja ik zal gewoon veel rijden, dan zal het vast vanzelf komen. Ik vind het wel echt kut dat de auto van mijn moeder eigenlijk een klein klote autootje is. Ik zit gewoon met het stuur tussen mijn benen en de stoel kan niet verder naar achter8) Ik heb ook het gevoel dat het koppelingspunt veel korter is dan de lesauto. Dat is denk ook heel erg wennen. Ik zou wel zelf een auto willen kopen(waar ik wel meer ruimte heb:+), maar ik heb het geld er nog niet voor.

11. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    uhm Niels wanneer kom je hier eens langs met de auto?:+

12. Jan WoWter

Jan WoWter Jungie!!

Leuk Bevonden:
    0
    Zit 'm denk ik ook voor een groot deel in het koppelingspunt inderdaad. Zou korter kunnen zijn. Als je eenmaal weet waar die zit, bijvoorbeeld ver weg (dus dat je aardig ver moet laten opkomen) kan dat gewoon snel. Zodra je weet dat je er bijna bent, gewoon rustig wat gas geven, en dan rustig verder laten opkomen. Dan kom je in ieder geval weg, en dan went het vanzelf. Denk dat je in eerste instantie moet zorgen dat je fatsoenlijk wegkomt. Waardoor je er minder zenuwachtig van wordt, na een tijdje denk je er niet meer aan, en dan gaat het steeds soepeler, sneller en gemakkelijker..

Sterkte! Haha.

13. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    Geslaagd voor rijexamen!!! :D

14. Kiss of Fire

Kiss of Fire Kiss of Fire

Leuk Bevonden:
    40
    Gefeliciteerd!

15. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Gefeliciteerd man!

Ik heb net m'n 2de theorieexamen gereserveerd, volgende week maandag om 10;30. Deze keer wél slagen.

16. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    Thnx beide! :)

En succes met je theorie :b:

17. Ralluff

Ralluff Vedette

Leuk Bevonden:
    13
    Gefeliciteerd!:b:

18. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Zometeen tijdens m'n rijles gaan we ff naar het CBR kantoor hier in de buurt, beetje kennis maken met de omgeving, en daarna moet ik een "proef examen" gaan rijden. Achteraf verteld m'n instructeur of het goed genoeg was om te slagen of niet.
    Ben benieuwd.
    ?

Laatst bewerkt: 29 jun 2010
  19. WinterBase

WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    654
    Andere browser geprobeerd? :)

20. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2