Ik zeg niet dat het niks kost, maar het zou in principe nu goedkoper moeten zijn dan 10-15 jaar geleden.
Ze hadden een site waar iedereen gratis content voor maakte of op wilde plaatsen. Zij kiezen er vervolgens voor om dat te kapot te maken ten koste van de passieve gebruikers door het vol te gooien met ads, terwijl ze deze mogelijkheid (een wereldwijd platform) hadden kunnen gebruiken om juist (acceptabele) bedragen te vragen aan commerciële partijen om hun content te hosten.
Weet je nog die Nike commercials destijds uit ‘98 ofzo, met Ronaldo en andere voetbalsterren op dat vliegveld? Was redelijk populair, toch? IPV dat Nike in ieder land zo’n reclame voor veel geld op de TV-zenders gooit, kunnen ze Youtube betalen om het op YT te zetten, en omdat het een goede/leuke reclame is, bereikt het miljoenen/miljarden views, omdat mensen er voor kiezen dat ze dat willen kijken. Iedereen wint.
Zo’n systeem zou ieder bedrijf ook motiveren om (veel) meer moeite te steken in leuke, vermakelijke, goede commercials.
Momenteel worden de grootste bagger-reclames gewoon keihard door je strot geduwd. Eerlijk gezegd vind ik het content wat aantoonbaar de volksgezondheid schaadt en dus eigenlijk compleet verboden zou moeten worden, of waar we in ieder geval het recht hebben om ons tegen te beschermen of een opt-out te doen.
Als ze zo graag willen dat we hun ads zien, laat ze dan ads maken die we willen zien.
Wat betreft een eigen systeem opzetten, ala Youtube, dan zou je dus iedereen een private servertje of server-ruimte moeten geven die allemaal massaal connecten naar 1 centraal systeem, zodat je zelf opdraait voor hosting en content, maar het wereldwijd makkelijk te vinden is in een centraal systeem/centrale site, en dat centrale systeem moet er dus voor zorgen dat dat veilig is voor iedere tak, en vrij moet houden van alle vormen van ads. Dan zouden de kosten dus minimaal zijn (voor de centrale partij), en vrij van kosten en reclame voor alle gebruikers (behalve dan je eigen hosting natuurlijk). In dat systeem kun je kiezen voor een ‘deel’ systeem, zodat als ik een filmpje maak over croissants in Hong Kong, en 20 verschillende mensen vinden dat leuk, en die willen dat ‘delen’, dan worden dat dus mirrors doordat ze het filmpje downloaden naar hun hosting.
Als ik dan dus een toffe reclame zie van Nike, dan vind ik die ‘leuk’, en wil ik die ‘delen’ met anderen (vergelijk het met de retweet-functie op Twitter (RIP)), dus ik druk op ‘share, ik download automatisch de reclame naar MIJN hosting space, zodat niet al het internet-verkeer puur en alleen naar de Nike-hosting gaat (dan krijg je problems uiteraard), maar gewoon eerlijk verdeeld wordt over storage/hosting, oftewel een systeem van natuurlijke mirrors.
Al vind ik het nogal flauw en makkelijk om bij alles waar je kritiek op hebt dan maar als antwoord krijgt; “Oh, dan doe je het toch lekker zelf!?”
Mislukte hamburger bij de Mac!? Klagen? Dan bak je voortaan toch gewoon zelf je hamburger? Vrouw dood door mislukte hart-operatie!? Wat zeik je nou!? Dan had je het zelf moeten doen! Alle Joden uitgemoord in de Holocaust!? Tja, je had ook gewoon zelf Fuhrer kunnen worden en andere beslissingen kunnen nemen.
Volgens mij kun je prima iets aankaarten als problematisch zonder dat er dan verwacht wordt dat JIJ dan automatisch degene bent die hun shit dan zou moeten/kunnen fixen.
Klik om te vergroten...