1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Waarom dan een lichtere straf bij een "schuldgevoel"?

2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Het is altijd deels subjectief ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jurisprudentie

3. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Scherp, point taken.

Wat ik daar nog wel op aan te merken heb is dat een strafzaak betrekking heeft op de dader. Er wordt beoordeeld of zijn gedraging strafbaar is naar objectieve maatstaven. Vervolgens wordt de strafmaat bepaalt door o.a naar zijn persoonlijke omstandigheden te kijken zoals zijn strafblad, psychische toestand, schuldgevoel, enz. Dit kan inderdaad subjectief zijn ja, toegegeven. Ik blijf echter bij mijn punt dat een strafproces gericht is tot de dader en zijn misdrijf. Buitenstaanders, waaronder nabestaanden, horen daar geen onderdeel van te zijn.

Interpretatie van de wet heeft hier niks mee te maken.

4. Peter OtH

Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

Leuk Bevonden:
    217
    Dat vind ik een wel hele vreemde redenering. Natuurlijk is een nabestaande ook het slachtoffer van een misdrijf. Zonder dat misdrijf zou hij/zij ook niet de 'nabestaande' zijn.
    En er is een verschil tussen het recht inzetten om wraakgevoelens van een slachtoffer te bevredigen (waar ik het ook met je eens ben dat dat niet het doel van het recht is) en tussen het gevoel van rechtvaardigheid van een slachtoffer, en dat is wel een doel van het recht imo. En juist daaraan schort het nogal door veelal veels te lage straffen. Wat dat betreft ben ik het ook met Kevf eens.

5. mattiejj

Leuk Bevonden:
    15
    Laten we de juwelierzaak pakken:

- Het was alleen voor geld.
    - Het is van te voren gepland.
    - Hij had een pistool bij zich.

Wil jij een persoon die een leven neemt voor geld terug zien keren in de maatschappij? Zo'n persoon is gewoon rot van binnen. 18 jaar is meer dan terecht.

6. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    Nabestaanden zijn inderdaad geen slachtoffer van een misdrijf nee, in ieder geval niet in een strafproces.
    Als er iets van je gestolen wordt ben je het slachtoffer van de diefstal. Jij bent je eigendom kwijt als gevolg.
    Als je op je neus geslagen wordt ben je het slachtoffer van mishandeling. Jij bent degene met een gebroken neus als gevolg van de klap.
    Als je vader wordt neergestoken ben je geen slachtoffer van moord. Jij bent niet degene met een steekwond in je borstkas, jij bent niet degene die 6 meter onder de grond ligt. Het enige wat de dader jou aangedaan heeft is verdriet, en zover ik weet is er geen wet die verbiedt iemand verdriet aan te doen. Er is simpelweg geen misdrijf tegen je gepleegd dus ben je niet aan te merken als slachtoffer in een strafzaak. In die zin heb je daar dus ook niks te zoeken.

7. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    Ja, een beginsel van het strafrecht is dat iedereen een tweede kans verdient, ongeacht wat je gedaan hebt. Wat ik van zo'n persoon vindt is irrelevant. Dit zijn beginselen waar onze staat op is gefundeerd, net als het recht op een eerlijk proces, het recht op humanitaire behandeling en het recht op verdediging en ga zo maar door. Klaar.

8. mattiejj

Leuk Bevonden:
    15
    Zijn 2de kans krijgt ie dan over 18 jaar.

9. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    Van mijn part, daar heb ik niks over te zeggen.

10. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Emoties spelen altijd een rol. De 'zwaarte' van de zaak speelt gewoon mee, dat is altijd al zo geweest. En of iemand spijt heeft speelt ook mee in de strafmaat. Als een rechter het idee heeft dat Jantje geen berouw laat zien voor een uit de hand gelopen overval, dan kun je er donder op zeggen dat dat zal worden meegenomen in de bepaling voor de strafmaat. Ik zeg niet dat het jaren verschil zal gaan uitmaken, maar er wordt wel degelijk rekening mee gehouden. Elke rechter heeft gevoelens en die tellen mee op het moment dat de straf moet worden bepaald. It's that simple.

Daarbij, 18 jaar voor een moord is toch niet zo gek? Laten we nu niet doen alsof dat ontzettend lang is voor een roofmoord. Ik vind het nog aan de korte kant.

Laatst bewerkt: 24 jan 2013
  11. Bram87

Bram87 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Nog veel en veel te kort.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Veel en veel te duur!

13. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Wel grappig heb binnenkort weer een marktonderzoek over precies deze discussie.
    Hier in Amersfoort heb je zo bureau waar je discussieert in een groep over onderwerpen en je krijgt er nog een vergoeding voor ook. Al doe ik het daar niet per se voor. :)

14. Bram87

Bram87 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Laatst bewerkt: 24 jan 2013
  15. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Op de een of andere manier vind ik dat nou echt een non-argument. Ook een beetje tactloos eigenlijk. Als het mijn vader was die om 2 dubbeltjes kapot was geschoten had ik die opmerking behoorlijk pijnlijk gevonden.

Ik betaal daar overigens graag voor, ik betaal voor genoeg zaken mee waar ik minder graag voor betaal.

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Als het je vader is had je sowieso niet objectief kunnen oordelen over een strafmaat...

17. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Ohow, wat zijn we weer gevat. Gelukkig was het mijn vader niet en kan ik dus wel objectief oordelen. Je argument blijft een beetje onzinnig zoals het er nu staat, kun je het anders even toelichten of riep je gewoon weer wat om aandacht te krijgen?

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Zo wat is er met jou aan de hand joh? 8)

19. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Ik heb slecht geslapen :+ Ik ben ook echt een open boek voor jou he :D

Laten we zeggen dat er iemand in mijn leven zwaar is beschadigd en de celstraf die daarvoor is gegeven aan de dader nogal laag was, daarom ben ik misschien wat minder objectief en kan ik ietwat gevoelig worden als iemand zegt dat zwaardere straffen te duur zijn.

20. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798

Deel Deze Pagina