1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    En hij is vergeten uit te checken :eek: 4 euro!

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Ik bedoel vooral dat de meerwaarde van de straf niet opweegt tegen de extra kosten.
    Ik bedoel, wat is het verschil tussen 18 jaar en 25 jaar? Het is allebei verrekte lang (maar dan ook echt verrekte lang), en qua perceptie voelt het exact hetzelfde denk ik.

3. Bassie

Bassie No lollygaggin'

Leuk Bevonden:
    33
    Inderdaad. Je leven is ook echt gewoon spontaan naar de klote als je 18 jaar in de bajes moet zitten. Zeker als je nog relatief jong bent. Veel mensen beseffen niet hoe lang 18 jaar is.

Nou is het wel zo dat de gevangenissen in Nederland redelijk luxe zijn, maar ik kan me best voorstellen dat je snel gek wordt in zo'n tehuis. Kortom, 18 jaar is een goede straf. :+

4. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.131
    12 jaar he, want er gaat 1/3e van af :+

5. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    12 jaar is nog steeds heel erg lang.

Shit he, 12 jaar geleden zat ik nog op de basisschool joh.

6. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Ja het is lang, maar vind jij het te lang Tripl? Laten we moorden aub niet te verleidelijk maken..

7. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Hij zegt nergens dat het te lang is?

Zwaardere straffen werkt ook niet altijd heh. Als je mensen wilt afschrikken kan je beter kijken naar de pakkans. Volgens mij is die niet eens zo heel hoog.

8. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Ik denk alleen dat mensen vaak onderschatten hoe zwaar zo'n straf is.

9. Bram87

Bram87 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Tja ik had hem die zowiezo niet teruggeven. Daar kon die naar fluiten! Maar mij lijkt dat het met deze beelden toch ook een kweste van tijd zal zijn tot die gepakt wordt.

10. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.026
  11. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Weet ik , daarom vroeg ik het.

12. AntraXxX

AntraXxX Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    214
    Politie zal binnen met de verdachte gewoon hebben afgesproken dat ze hem op een ander tijdstip komen ophalen ('s avonds ofzo) als er geen camera's bij zijn. Ze zijn alle 8 opgepakt nu, dus ze hebben hem heus niet laten gaan hoor :9.

13. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Eens, ook met Triplethththt trouwens

qua perceptie wordt het strafgevoel juist minder naarmate de straf langer duurt. Heb het al vaker gezegd, maar ben volgens mij nooit opgemerkt :+

Grootste 'deel' van de straf ligt in de eerste, hele korte periode (meeste zelfmoordpogingen in strafinrichtingen zijn in de eerste week van detentie). Hoe langer een opsluiting duurt, hoe meer je de straf relativeert, en je de eerste periode 'vergeet'. Hierdoor zal iemand na 25 jaar straf eerder geneigd zijn te denken 'het viel wel mee', in vergelijking met iemand die 15 jaar opgesloten is geweest. Op deze manier kan een langere straf dus averechts werken (voor een visuele voorstelling, denk aan een rechtsscheve verdeling [positively skewed distribution], met op de Y as de 'strafperceptie')

In deze psychologie zoekt ons rechtssysteem een balans, en als we naar internationale statistieken te kijken slaagt ons rechtssysteem daar heel erg goed in (betere rehabilitatie, minder recidive, kostenefficient).

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    We moeten allemaal beter naar meester Jingga luisteren jongens!

15. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Toen ik een half uur in een celletje zat was ik opeens 5 jaar ouder geworden.

16. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Dat vind jij, of dat kun je staven met cijfers?

Adolescenten zijn nou eenmaal geneigd om zich risicovoller te gedragen. Ze kunnen de consequenties van hun acties nog minder goed inschatten. Als je straffen verhoogt gaan ze dat echt niet ineens wel inzien.

De hele reden van een afwijkende strafmaat voor minderjarigen is hier op gebouwd, en terecht.

Dat 'luilekkerland' is ook maar een beeld wat ons wordt opgedrongen door de media en wat wordt versterkt door verontwaardigde reacties en geschreeuw om harder aanpakken. Het is hier helemaal geen luilekkerland voor criminelen. De criminaliteit is hier relatief laag.

17. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Nederland is zeker wel een luilekkerland, cellen met alles erop en eraan. Het zijn eerder hotels. Nee, je kan als crimineel je hier beter laten pakken dan in de rest van de wereld. Daar sluiten ze je met z'n tienen op in een klein hok zonder bed.

En wat de media schetst, hoeft niet altijd een onrealistisch beeld te zijn.

Laatst bewerkt: 25 jan 2013
  18. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Dus jij sluit onze gevangenen liever inhumaan op?

Jij wil de beschaving die we hier in eeuwen hebben opgebouwd gewoon weer keihard afbouwen? En bovendien: denk je dat het ook maar enigzins nut heeft, of beroep je je vooral op je eigen wraakgevoelens?

En over de media: wat is onrealistisch? Ik lees de Volkskrant, en mijn beeld van Nederland is niet zo'n funeste teringbende als sommige figuren hier het land zien hoor. Het is ook maar net waar je je informatie vandaan haalt. Als je constant je nieuws haalt van tendentieuze media als De Telegraaf, Geenstijl en Powned, dan kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt dat we hier in een crimineel broeinest leven ja. Zeker als je (jij niet, maar de lezer in het algemeen) niet over enorm veel kritisch vermogen beschikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bastøy

Daar is de gevangenis nog veel meer een 'luilekkerland', en kijk eens wat het klaarblijkelijk doet met de recidive.

Wat overigens ook prima te beredeneren is, want als je in een gevangenis komt met een keiharde cultuur, en waar je aan je lot wordt overgelaten, lijkt het me niet onlogisch dat je er als een keiharde, gedrillde en gestresste vent (weer) uit komt.

Laatst bewerkt: 25 jan 2013
  19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Aan de andere kant, Nederland draait compleet om papiertjes. Als je een strafblad hebt kom je amper meer ergens aan de bak. Dus het is niet zo dat je er goed vanaf komt.
    Helemaal niet als je met naam + foto op GeenStijl rondzwerft.

20. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Media als Geenstijl zouden helemaal de macht niet moeten/mogen hebben om mensen openbaar te fileren. Dat is echt een walgelijke, middeleeuwse manier, en bovendien loop je nog de kans dat je mensen onterecht te kakken zet ook. Met alle gevolgen van dien.

Hoop dat ze het te grabbel gooien van mensen hun privacy (want ja, in een beschaafd land hebben óók misdadigers daar recht op) snel een halt toe gaan roepen.

Deel Deze Pagina