1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Ik zou graag gelijk willen aflossen, ik heb alleen een contract van 20 uur waar ik nog maar net mijn maandelijkse kosten mee kan betalen.

Het lenen tijdens mijn studie was helaas noodzakelijk, van mijn ouders kon ik niet op een bijdrage rekenen. Na mijn MBO opleiding ben ik bewust door gaan studeren, dat leek mij op dat moment een juiste investering. Helaas is het nu echt pure armoede op de banenmarkt, ik moet zeggen dat dit vooruitzicht best een rotgevoel geeft.

2. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.022
    Ik denk ook niet dat het gaat veranderen.
    Dat er opeens meer banen komen omdat de 'oude garde' dan met pensioen gaat. We hebben ook gewoon een shitload aan afgestudeerde mensen en deze tijd draait allemaal om individualisering, wat wil zeggen dat jij echt om moet vallen bijde bedrijven om een mooie starterfunctie te krijgen. Dus je moet nevenactiviteiten naast je studie hebben gedaan, je moet ff naar het buitenland zijn geweest, je moet al een crapload aan werkervaring hebben, etc. etc. Dat bedrijven dat allemaal van je vragen en dat enkel een papiertje niet meer genoeg is vind ik pas een ontwikkeling en een vooruitzicht wat een rotgevoel geeft.

3. PePzi NL

PePzi NL Ōkami! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    203
    Precies, ik had nooit moeten beginnen aan m'n studie. Ik was van plan af te studeren zonder studieschuld, maar nu zit ik klem (als ik nu stop moet ik zo'n 5000 euro stufi terugbetalen, als ik doorga moet ik lenen om de komende 3 jaar school te betalen). Tegenwoordig is het belangrijker om jezelf op te laten vallen door allerlei nevenactiviteiten en werkervaring zoals Reckuuza al zegt dan om zo'n papiertje te hebben. Echter heb ik door die studie geen tijd voor al die nevenactiviteiten.

4 jaar (vrijwilligers)werk en stuff staat tegenwoordig een stuk beter op je CV dan een diploma. Als jij je puur uit jezelf inwerkt in het werkgebied waar je passie ligt heb je veel meer kans op een baan dan met zo'n papiertje, waar er elk jaar duizenden van de markt op stromen... Jammer dat ik daar net te laat achterkwam.

Trouwens over dat leenstelsel, dat gaat pas jaar voor jaar in toch? Meaning dat mensen die nu een studie doen nog met het 'oude' systeem door kunnen studeren? Als het volgend jaar namelijk al ingaat voor iedereen tegelijk stop ik direct, ik heb niet echt zin om straks met een schuld van 20.000 euro te zitten :{

Laatst bewerkt: 27 mei 2014
  4. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    2014/2015 geld dat nog niet, inderdaad. Ik begin daarom nu nog, in plaats van in 2015.

5. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    Volgens mij ben je inderdaad 'veilig' als je nu een studie hebt

6. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Ze zouden het eigenlijk met terugwerkende kracht in moeten voeren over een periode van 10 jaar terug. :cool:

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640

8. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.131
    Doe maar niet nee :+

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Waarom zou je dat doen? Zonde van de rente die je toch betaalt. Gewoon eerst sparen en dan pas op reis.

Jullie zeggen wel twee verschillende dingen:

Reckuuza: alleen een papiertje is niet genoeg.
    Pepsi: papiertje is uberhaupt niet nodig.

Het ligt er denk ik een beetje aan wat voor werk je wilt doen. De tijd dat je per se voor een baas moet werken, 40 uur aan de slag gaat en een vast contract voor onbepaalde tijd de heilige graal is is idd wel voorbij. Er zijn andere mogelijkheden zat om inkomen te genereren.

10. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Dat is absoluut waar maar je moet wel dapper zijn om nee te zeggen tegen een 40 uur per week voor onbepaalde tijd.

paar vrienden van me worstelen daar nu ook mee, beide willen ze eigenlijk uit de IT of in ieder geval iets voor zichzelf gaan doen,.. maar om in deze tijd een vaste goedbetaalde baan voor onbepaalde tijd op te zeggen... ga er maar aan staan

11. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Lijkt me goed. Wat Maddmonkey zegt wat betreft eerst ff werken is op zich ook niks mis mee, maar dan moet dat wel geaccepteerder worden in de samenleving op 1 of andere manier, ik heb toch vanuit mijn sociale kring, inc middelbare school wel een druk gevoeld om meteen door te gaan.

12. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.022
    Het hang idd af van het werk wat je wilt doen maar zo ervaar ik het tenminste met mijn studie en toekomstperspectieven. Rente is niet zoveel, daarnaast heb je 15 jaar om terug te betalen en hoef je pas over 5 jr na je studie terug te betalen. Weetje, dan zie ik het wel hoe het loopt. Mss ben ik over 10jr wel dood. Heb ik iig nog de reis van m'n leven gemaakt. Als je een fulltime starterfunctie begint komt het reizen er 9/10x niet meer van pas. Ik zie het lenen verder ook als een investering. Ik betaal er deels mijn studie mee, ik wil wellicht nog een opleiding na m'n bachelor doen (AALO of een andere cursus), daarnaast zie ik het reizen ook als een ontwikkeling in mezelf. Al deze dingen kunnen zich uitbuiten in een toch hopelijk beter toekomstperspectief wat betreft werk/baangarantie alwaar ik het geleende bedrag met een hopelijk prima inkomen gewoon maandelijks terug kan betalen.

Laatst bewerkt: 27 mei 2014
  13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Die 5 jaar loopt de rente wel door he? Sterker nog de rente loopt al vanaf dag 1 dat je geld leent. Daarnaast is de rente nu toevallig even laag maar die wordt elke 5 jaar na je eerste leningstermijn opnieuw vastgesteld. Ik betaalde tot 1 januari vorig jaar 4,17% rente. Lager dan bij een bank maar toch wel even een stuk hoger dan de 0,6% die ik nu betaal. Alles bij elkaar heb ik een behoorlijk bedrag aan rente afgedragen aan DUO ook relatief gezien. Daarnaast is er geen enkele garantie dat die rente niet weer richting de 6% gaat.

Ik had niet heel erg veel keuze, maar voor een reis zou ik persoonlijk altijd gewoon eerst een paar maanden sparen via een full time bijbaan. Dat is bijzonder snel verdiend :)

14. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Valt wel mee. Mijn vrouw en ik samen zitten net over de €6000 netto in de maand. Betaal de DUO net geen €400 in de maand.

Natuur- en Sterrenkunde.

15. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Ben je eigenlijk ook in die sector werkzaam, GForce?

16. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Nee. Ik ging altijd alleen naar de verplichte nummertjes en daardoor heb ik amper een netwerk opgebouwd. Heb er ook best veel bij moeten werken om alles te kunnen financieren. Heb vaker op de universiteit gesolliciteerd, maar nooit aangenomen helaas. En dat was echt niet door mijn resultaten. Aan anderen weten ze gewoon wat ze er aan hebben omdat ze daar veel vaker mee samen gewerkt hebben mij. Kans komt wel, moet gewoon een keer geluk hebben.

Werk nu als constructeur.

Laatst bewerkt: 28 mei 2014
  17. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
  18. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.022
    Die beb moet echt publiekelijk een nekschot krijgen gedurende de demonstraties.

19. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.777
    Wel erg extreem, maar kan me wel vinden op zich in de reacties. Inspiratieloos kut kabinet. Studeren weer voor de elite, doet me bijna denken aan bepaalde scene's uit Nederlandse films en series. De RVD mag het misschien ontkennen, maar je bent het wel Rutte en zal het blijven ook: Eeuwig vrijgezel! :F:

20. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Ik was dus niet de enige die zich gisteren kapot zat te ergeren aan dat takkewijf. Heb zo'n hekel aan politici die altijd een ''goed nieuws show'' proberen te houden. Iedereen gaat erop vooruit, rot lekker op.

Overigens was dat argument geen leenangst te moeten hebben en dat het zo veel anders is dan een hypotheeklening al helemaal diep droevig. Het blijft een lening en de student zal de financiële gevolgen daarvan voelen.

Deel Deze Pagina