Feit is dat in de verkiezingen van Janoekovitsj was gekozen.. Of dat democratisch was is de vraag.
Echter, ook Rusland snapt de belangen en zitten natuurlijk volkomen verkeerd. Janoekovitsj wilde in 2013 gesprekken starten om meer toenadering te zoeken bij de EU. Rusland dreeg daarmee weer om belangrijke handelsverdragen op te zeggen met Oekraïne.
Uiteindelijk besloot de president om geen overeenkomst te sluiten met de EU. Hij heeft dus onder druk moeten beslissen omdat dit blijkbaar niet levensvatbaar is. Tja, niet netjes van Rusland om zulke sancties op te leggen ook (saillant detail, nu is dus de EU sancties aan het opleggen bij Rusland... Ehh ok?).
In navolging van dit niet tekenen ging West-Oekraïne dus de straat op, aangezien zij steeds sterker neigen naar de EU. Onder leiding van Klitschko (en diverse louche Westerse partijen zoals Blackwater, en ook nog onder van Balen en Verhofstadt) werd dus de president het land uitgejaagd (die niet geheel verrassend in Rusland terecht kwam om daar te gaan bespreken met Putin om Oekraïne terug te veroveren). Kiev stelde een eigen regering (Toertsjinov) aan, en besloot direct om vrede te gaan zoeken met het Oosten, wat nogal een vreemde zaak is, aangezien het Oosten juist pro-Russisch is en voor meer dan de helft ook uit etnische Russen bestaat. Krim is zelfs voor 90% Russisch.
Op de Krim werd vervolgens een referendum ingericht wat zij wilde. 95% wilde liever bij Rusland horen. Putin besluit om het leger op de Krim te laten stationeren. Waar de Westerse media roept dat Rusland daadwerkelijk de Krim binnenvalt met een oorlogsmacht, wijst Rusland de VN er juist op dat er in 1997 al een overeenkomst is getekend dat Rusland 25.000 troepen op de Krim mag hebben. Deze troepen waren dus al gelange tijd aanwezig op de Krim volgens Rusland.
De waarheid zal in het midden liggen, maar in ieder geval was het geen millitaire inval. Wel besluit Putin om maar gewoon de Krim te annexeren (wel omdat de ruime bevolking hier om vraagt!), terwijl Kiev machteloos toekijkt. De VN besluit niks te doen, EU komt met wat economische sancties die beide partijen ook weer niet te hard treft.
Of dit terecht is.. De EU is ook al diverse landen binnengevallen onder het mom van 'humanitaire missie'. Je zou deze actie in principe onder hetzelfde kunnen laten vallen.
Eigenlijk stoor ik mij er vooral aan dat de EU exact hetzelfde doet als Rusland, maar dankzij goede propaganda het net lijkt alsof de Russen de badguys zijn en het Westen Oekraïne komt redden. Hoe ik het zie: Oekraïne is als land niet te redden... Het is verdeelt in 1991 na de val van de Sovjet Unie, maar is inmiddels zo erg verdeeld dat je voor de Joegoeslavië oplossing moet gaan: in tweeën splitsen lijkt het enige werkbare. Helaas lijken zowel Rusland als het Westen te azen om het complete land in te lijven.
En nu is dat dus tot een hoogtepunt gekomen. Kiev keek machteloos toe hoe Rusland de Krim innam en de hele wereld slechts toekeek... Totdat het vliegtuig dus crashte. In dit oogpunt komt het voor Kiev dus wel 'goed' uit... De Westerse maatschappij wijst direct (de dag erna) al Rusland als schuldige aan, exact wat Kiev wil. Je zou bijna denken dat ze het luchtruim expres hebben open gelaten? Helemaal als blijkt dat men wist dat de rebellen BUK's in handen hadden is dit gewoon zeer onverantwoordelijk.
Zelf vind ik daarnaast dat Oekraïne zich allesbehalve kwalificeerd voor de EU. Het is daar pure armoede en geen toevoeging voor de EU in mijn ogen. Zo hebben ze deze week zomaar even besloten de Communistische Partij te verbieden (dat gebeurde al eens eerder ergens in 193 en gaan ze elke week op de vuist met elkaar in het parlement
Laatst bewerkt: 24 jul 2014