Hm maar dat zegt toch nog niks over de ernst van de daad? Of deze gebeurtenissen een overweging moeten zijn bij overheidsbeleid staat daar los van.
Je zegt dit gekscherend, maar het is natuurlijk tekenend dat mannen in al het slechte oververtegenwoordigd zijn. En dat de mannen die hard roepen dat die en die minderheid in iets slechts zijn oververtegenwoordigd nooit kijken naar statistieken gebaseerd op gender.
Ik denk niet dat 'gewone' slachtoffers minder aandacht krijgen dan voorheen, maar als ik de reacties hier zie, lijkt het wel alsof men de slachtoffers van dit soort massamisbruik op meer medeleven mogen rekenen.
Of de grote schaal maatschappelijk erger vind ik discutabel. Het is spraakmakender, en dat het vluchtelingen zijn maakt de verontwaardiging groter. Maar de structurele sociale, economische, psychische en fysieke (en seksuele) onderdrukking van vrouwen die in het westen plaatsvindt, doet in mijn ogen niet per se onder voor deze excessen. Ik durf zelfs het tegenovergestelde te beweren, namelijk dat de maatschappelijke impact van de gebeurtenissen nu verbleken bij de impact van de misogynie die in het westen (en over hele wereld) de norm voert en waarvan in feite zowel deze groepen vrouwen als een individu het slachtoffer zijn. Heel leuk dat degenen die behoefte hebben te kankeren op vluchtelingen nu weer een extra reden vinden, en prachtig dat er een discussie wordt aangezwengeld, maar het zijn niet vluchtelingen die vrouwen misbruiken, het zijn mannen die dat doen.
Goede onderbouwing.
Oneens overigens dat religie geen impact heeft op hoe mensen te categoriseren. Wie zich toeschrijft aan een overtuiging die hem ongefundeerde haat en geweld oplegt, moet met enige behoedzaamheid worden benaderd. En dan heb ik het uiteraard niet alleen over de islam, want dat christenen zich nu een paar decennia relatief kalm houden in de occidentale wereld, betekent niet dat hun gedachtegoed minder diabolisch is dan dat van moslims.
Laatst bewerkt: 11 jan 2016