1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Iran verneukt? Leg uit?

    Je vergeet nog Libië. En Afghanistan. En Jemen. En Joegoeslavië. En Somalië. En Pakistan. ;)
    Obama heeft trouwens de meeste landen gebombardeerd van alle US presidents. Toch een Nobelprijs voor Vrede gewonnen. Netjes.
     
  2. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Iran was weer een tijdje terug. Ik weet niet of ik complot theorieën mag gebruiken voor mijn argumentatie maar het schijnt dat de CIA achter de Ayatollah revolutie zat in Iran.
    https://www.theguardian.com/world/2013/aug/19/cia-admits-role-1953-iranian-coup

    De Amerikaanse haat tegen het communisme heeft vroeger ook nog een grote rol gespeeld in de islamisering van veel landen. Communisten waren niet gelovig en automatisch de vijand van de Islam. Amerikanen haten sowieso het communisme. Amerika heeft hierom veel islamitische partijen gesteund, partijen die het communisme bestreden met geweld en genocide.
     
  3. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Ja die 1953 coupe had weinig invloed. Het Iran van nu is uiteraard gevormd door de revolutie van '79, en daarvoor zijn de hoofdschuldigen toch de ayatollahs.
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  4. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    En toen was de VS zeker bondgenoot met Saddam Hoessein? :thumbs:

    Wat ik wil zeggen is dat investeren in relaties met islamitische landen letterlijk je eigen graf graven is. Cultuurverschillen zijn te groot om het maar netjes te verwoorden.
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Nou dat is natuurlijk niet waar. Saudi-Arabië is een geweldige bondgenoot :p.
    Het is juist zo dat alle moslim landen die naar de klote zijn geholpen niet naar de USA wilden luisteren. Oftewel het was juist beter geweest om wél een relatie aan te gaan. Als je als dictator je eigen koers wil varen kun je dus F16's verwachten.

    Wat bedoel je precies met Hussein dan?
     
  6. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Wel een interessante docu net geupload door VICE. Kijkt verder dan IS ook.

     
    Gyrrack vindt dit leuk.
  7. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Wat ik bedoel is dat iedere samenwerking uiteindelijk resulteert in een oorlog. De vijanden van je vijand(Rusland) steunen blijkt dus niet te werken. Ieder bondgenootschap dat op die manier is ontstaan is uiteindelijk ook een vijand geworden.
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558



    Hahahaha. Giuliani :lol:

    Serieus, ik was hard anti-Clinton en daarom wellicht beetje pro-Trump, maar ook hij is het spoor volledig bijster.
    Hij wil dat Irak gaat betalen voor de oorlog in hun land.


    Dit wordt zo'n hilarisch slechte president, wie het ook gaat worden.
     
  9. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Zeker een aanrader. Is eerder al uitgezonden binnen de Vice docu reeks op HBO, maar goede zaak dat iedereen er nu naar kan kijken.:thumbs:
    Het verband tussen de huidige leiding van het Iraakse leger en hun trouw aan Iran was nieuw voor me. Erg zorgwekkend, stabiliteit hoeven we van hen evenmin te verwachten ben ik bang.
     
  10. Gamersea

    Gamersea Going, Going, Gone

    Berichten:
    1.792
    Leuk Bevonden:
    22
    Wat kan ik verwachten van die docu? Is het de 46 minuten waard?
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Buurlanden met een goede relatie zijn zorgwekkend? Hoe dan? Wat is er mis met de Iraanse regering?
     
  12. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik kan echt niet bevatten wat er gebeurt in Amerika. Beide clowns zijn een lachertje. Als het niet zo treurig was dan had ik hard kunnen lachen om deze soap. Echter een groot en machtig land laten aansturen door een clown is vragen om hele grote problemen.
     
  13. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Ik vond de documentaire er in slagen om een betrekkelijk helder beeld neer te zetten van de omstandigheden die voor de diepe verdeeldheid hebben gezorgd in Irak.
    Nadat Hoessein en de Baath partij uit de macht zijn gezet in Irak werd geen regering van eenheid gevormd waarin zowel Soennieten, Sjiieten als andere minderheden vertegenwoordigd waren. Het leger, politie en de Baath partij bestond uit Soennieten die op straat zijn gezet en door de nieuwe regering (Sjiieten) zijn Soennieten vervolgens onderdrukt. Dit heeft er mede voor gezorgd dat IS zo heeft kunnen groeien, ontevredenheid en onderdrukking onder de Soennitische bevolking. Er is ook nog een segment over Peshmerga aan het front.
    Dit alles wordt visueel ondersteund door interviews hooggeplaatste beleidsmakers en diplomaten.
    Later wordt ook een link gelegd tussen de huidige financiële steun aan de regeringsmilitairen en hun trouw aan Irak. Dat deel was helemaal nieuw voor me.

    Vaak vind ik Vice documentaires een interessant thema hebben, maar door de lengte ontzettend kort door de bocht of alweer afgelopen op het moment dat het echt wat interessants doet. Ditmaal had ik die gedachte niet. Kijk de documentaire vooral zelf en trek je eigen conclusie, 46 minuten is te overzien, lijkt me.

    Waarom ik het niet als een positief gegeven zie is omdat steun en trouw aan Iran (een voornamelijk Sjiietisch land) de kans op een regering met daarin vertegenwoordiging van zowel Soennieten, Sjiieten en andere minderheden mogelijk in de weg zal staan.
    Ik wilde met mijn bericht niet de indruk geven dat Iran als land pure evil is en daarom zich niet zou mogen mengen in Iraakse aangelegenheden. Zeker nu het opener begint te worden en de sancties opgeheven zijn kan een goede relatie met Iran zeker goed uitpakken. Ik denk echter dat een militaire macht in Irak die trouw zweert aan Iraanse kopstukken niet per se in het belang van Irak zou kunnen uitpakken.

    Ik ben verre van een deskundige als het gaat over IS, Iran, Irak, Syrië, etc. en moet mijn info ook halen uit documentaires en kwaliteitsmedia. Dat ik verkeerde aannames doe of zaken niet helemaal juist heb is dus niet uitgesloten. Ik laat me graag corrigeren als dat zo is (met goede en genuanceerde bronnen, that is).
     
    Gamersea en L.A. vinden dit leuk.
  14. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    80.000 man ontslagen, 40.000 man vast gezet:

    http://www.nu.nl/onrust-turkije/4308706/turkije-zet-80000-mensen-functie-sinds-mislukte-coup.html

    Ondertussen zijn er aanwijzingen dat er mensen worden gemarteld (zie Amnesty) en zijn de gevangenissen overvol. Ongelooflijk wat deze dictator voor elkaar krijgt. Erdogan zuivert zijn land, zet onschuldigen vast onder andere in paardenstallen, martelt mensen en schuift daarna weer aan aan de onderhandelingstafel over toetreding tot de EU.
     
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    IS is soennitisch dus elke regering die meer neigt naar shia ipv sunni vind ik al een stap voorwaarts. Helemaal aangezien Sunni regeringen en legers er niet in slagen de sunni terroristen de kop in te drukken (hoe zou dat komen...) is het goed dat en ook logisch dat de tegenstand dus van de sjitische hoek moet komen.

    Daarnaast, Iran en Irak zijn bijna de enige landen waar het sjisme de overhand (al scheelt het weinig) heeft ook juist in de bevolking. Andere land is Bahrein, maar daar is het regime weer soennistisch. Irak heeft een sjitische regering nodig lijkt mij. Aangezien het land naar de klote is, is een democratisch gekozen regering met beide stromingen daar een utopie voorlopig.

    De samenwerking tussen Iran en Irak zie ik dus wel als positief. Helemaal nu Rohani er zit en Ahmedinejad weg is.

    Regeringen met een variatie daarin zijn zeldzaam ja, SyrIë altijd een mooi voorbeeld ervan (Assad was zelfs Alawite). Religie was in Syrië nooit echt een groot ding, land was redelijk modern en seculier.

    Ik denk trouwens dat sjieten en soennieten prima naast elkaar kunnen leven, maar dankzij westerse inmenging en wahabistische ideologiën lijkt dat tij te gaan keren. Dat is echt gevaarlijk voor de regio.

    PS, ik ben uiteraard ook geen expert hé ;)
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2016
  16. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    http://www.zamanvandaag.nl/nieuws/b...o-marteling-minister-geeft-toespraak-den-haag

    Ik denk dat het heel belangrijk is dat wij goed in gesprek blijven met Turkije. Ook hoop ik dat, als wij deze oktober het visumvrij reizen rond is, Turkije zo snel mogelijk toetreedt tot de EU.

    /Sarcasme-mode uit.
     
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
  18. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Altijd? Een hond die zomaar zonder enig aanleiding een mens herhaaldelijk bijt, is gewoon mesjokke. Ook al hebben ze van nature een jachtinstinct, is dit bij verre niet het gedrag wat je wil. Hebben. Je kan trainen wat je wil, maar je zult nooit zeker zijn dat het niet nogmaals gebeurt.

    Wellicht muilkorf? minder honden nemen? aan een lijntje?
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
    Gyrrack en L.A. vinden dit leuk.
  19. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Zou lekker zijn als we dat op mensen ook gaan uitvoeren. Oh, wacht.. volgens mij is dat vaak genoeg gebeurd
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Wie zegt dat dit zonder aanleiding geweest is? Honden en peuters is sowieso een slechte combi. Mijn hond wordt ook helemaal koekwaus van peuters/babies. Als ik die een uur alleen laat vreet ie dat kind ook op. Moet ie dan ook meteen dood?

    En anders drop je ze toch in t asiel ofzo? Of een ander baasje zonder kleine peutertjes? Nee hoor meteen de spuit erin.
     

Deel Deze Pagina