IS is soennitisch dus elke regering die meer neigt naar shia ipv sunni vind ik al een stap voorwaarts. Helemaal aangezien Sunni regeringen en legers er niet in slagen de sunni terroristen de kop in te drukken (hoe zou dat komen...) is het goed dat en ook logisch dat de tegenstand dus van de sjitische hoek moet komen.
Daarnaast, Iran en Irak zijn bijna de enige landen waar het sjisme de overhand (al scheelt het weinig) heeft ook juist in de bevolking. Andere land is Bahrein, maar daar is het regime weer soennistisch. Irak heeft een sjitische regering nodig lijkt mij. Aangezien het land naar de klote is, is een democratisch gekozen regering met beide stromingen daar een utopie voorlopig.
De samenwerking tussen Iran en Irak zie ik dus wel als positief. Helemaal nu Rohani er zit en Ahmedinejad weg is.
Regeringen met een variatie daarin zijn zeldzaam ja, SyrIë altijd een mooi voorbeeld ervan (Assad was zelfs Alawite). Religie was in Syrië nooit echt een groot ding, land was redelijk modern en seculier.
Ik denk trouwens dat sjieten en soennieten prima naast elkaar kunnen leven, maar dankzij westerse inmenging en wahabistische ideologiën lijkt dat tij te gaan keren. Dat is echt gevaarlijk voor de regio.
PS, ik ben uiteraard ook geen expert hé
Laatst bewerkt: 18 aug 2016