1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dat is wel weer makkelijk, niet waar? Jij mag vaag zijn en hoeft shit niet te beargumenteren, omdat ik niet concreet genoeg ben? Nogmaals dan... Jij zegt:

Ik zeg: dit is een voorbeeld van de tunnelvisie waarover ik het heb.

Oké, ik vind dat je bewoordingen kiest die niet hetzelfde betekenen, om blijkbaar wel hetzelfde aan te duiden. Kun je vertellen wat je precies bedoelt met 'een typisch spirituele, of inzichtelijke ervaring, die uitstekend verklaarbaar is met de werking van de hersenen.'

Nee, niet de waarneming ervan, maar het feit dat ze er zijn. Maar door de waarneming ervan kennen wij hun bestaan, excuses voor de verwarring.

Maar goed, jij zegt dus: bij spirituele ervaringen vinden bepaalde hersenprocessen plaats die wij kunnen waarnemen en manipuleren, dus de spirituele ervaringen zijn een gevolg van hersenprocessen. Wat zegt dit volgens jou over de significantie van spirituele ervaringen? Ontkrachten het bestaan van deze hersenprocessen de 'waarachtigheid' van zulke ervaringen?

Maar in tegenstelling tot jou maakte Pythagoras geen ongefundeerde aannames als 'het bestaan van God is niet te falsificeren' en poogde hij juist God te verklaren.

Strassman zou geen onderzoek doen naar de inhoud van de gebeurtenissen die zijn proefkonijnen ervoeren, maar naar inderdaad waarneembare zaken in het brein, en simpele dingen als polsslag. Echter, die mensen begonnen te praten over hun ervaringen en Strassman maakte notities, hij bracht zo die dmt ervaringen in kaart. Aan de hand van die experimenten heeft hij een theorie ontwikkeld - die nu wetenschappelijk niet hard te maken is - over wat dmt doet. Op basis van die theorie kan verder onderzoek worden gedaan, om te kijken of het wel wetenschappelijk te onderbouwen is. Brede visie. Jij zoekt alle antwoorden in hersenprocessen: tunnelvisie.

Hoe dan? Bijvoorbeeld door wat Strassman heeft gedaan.

Pythagoras sloot niet zaken bij voorbaat uit, maar deed zijn best om ze te verklaren. Metempsychose, reïncarnatie, God.

Volgens mij ben ik wel concreet. Ik geef voorbeelden van tunnelvisie. Ik geef aan hoe het anders kan. Zo niet, dan heb ik dat in deze post gedaan. Als er nog iets onduidelijk is, zeg maar waarover je meer wilt weten, dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen. (Laten we onze posts vanaf nu beperken tot het noodzakelijke, ik heb geen zin om steeds lange teksten te plaatsen.)

Ik vind het lastig om dat soort dingen kort te verwoorden. Hij heeft dat gedaan door zijn dromen te bestuderen, door gesprekken met patiënten te voeren, door na te denken, door alchemie en symboliek en mythologie te bestuderen. De theorie die hieruit voortvloeide heeft veel opgeleverd, maar als je je dat werkelijk afvraagt, googel even zijn naam, want het lijkt alsof je totaal niet weet wie Jung is. Moet ik echt voorbeelden gaan geven van wat dit heeft opgeleverd?

Ik hoef niet precies te begrijpen hoe Pythagoras en Leibniz te werk zijn gegaan om in te zien dat het met een opener visie is dan tegenwoordig. Ik zeg er zelfs bij waarom de huidige aanpak volgens mij beperkter is dan die van hen. En dat gewhatthefuck gast mag je achterwege laten. Ik vraag je wat voor bronnen je precies wilt, wat is daar verkeerd aan? Ik leg zelfs uit waarom ik vraag wat voor bronnen je wilt, dus ik begrijp niet waarom je de noodzaak voelt om zo te reageren. Heb je dat echt nodig om je verhaal kracht bij te zetten?

Nee.

Je hebt allerlei standpunten gegeven, zonder onderbouwing. Onderbouw de causale verbanden maar eens, en vertel wat we daaruit kunnen concluderen volgens jou. Want met zeggen dat er met spirituele ervaringen hersenprocessen zijn gemoeid, 'counter' je eerlijk gezegd helemaal niets.

Heb ik al gedaan.

2. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Zeg, ga jij lekker even op de NOS of RTL forums lekker posten. Wat een gezever zeg ...

3. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Lijkt momenteel wel het "Algemene Hippie topic"

4. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Grappig hoe makkelijk mensen die niet zelf kunnen nadenken buigen voor een ander.

Lekker inhoudelijk, chapeau :thumbs:

Valt wel mee toch? Wat heeft het met hippie te maken?

5. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168

Nee deze opmerkingen zijn van een hoog niveau, gadverdamme.

6. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Eerste opmerking is een scherpe analyse en een mooie analogie. Tweede is terecht sarcasme. Derde is verbazing en een vraag om verheldering. Weinig mis mee. Je voelt je waarschijnlijk gekrenkt omdat ik het opmerkelijk vind dat jij iemand complimenteert terwijl jij hem niet begrijpt. Maar geloof me, dat is opmerkelijk, vandaar dat die analyse en analogie zo geslaagd zijn :)

7. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.967
  8. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Dit is echt tekenend voor hoe jij denkt. Als er iemand is die iets anders doet dan jij dan is diegene niet verlicht en als je iemand volgt (jij weet niet eens waarom ik Nerazzuri een baas vindt) dan ben je een dom kuddedier.

Ik ben het gewoon eens met Nerazzuri en als hij het dan goed verwoord mag ik dat toch gewoon laten zien?

9. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Oké, bedenk jij even een manier om te onderzoeken of God bestaat dan.

De wetenschap kan simpelweg niks met niet te falsiciferen hypotheses. Je kunt er geen kennis uit vergaren, en dat is wat wetenschappers willen. Ze laten dit soort vraagstukken simpelweg in het midden. Er zijn zat mensen die wel proberen om God te vinden, en als het ze lukt: top! Maar vooralsnog heeft niemand met een door jou aangehaalde 'bredere visie' God's bestaan (of niet bestaan) kunnen aantonen.

Een out of body experience, bijna dood ervaringen of het in contact komen met entiteiten zoals jij dat al eens eerder hebt beschreven. Nota bene kom je zelf met het voorbeeld van Strasser die door DMT toe te dienen dergelijke ervaringen kon induceren. Hoe CAUSAAL wil je het hebben?

Nee, ik hecht er verder helemaal geen waardeoordeel aan. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat er simpele, biologische verklaringen zijn voor dergelijke ervaringen, en dat dat indruist tegen de gedachte van een dualistisch wereldbeeld. Hoe indrukwekkend of hoe 'echt' dergelijke ervaringen ook kunnen zijn.

Prima. Is het 'm gelukt?

De wetenschap inmiddels wel. Althans, er zijn uitstekende theorieën over (religie is een adaptatie of bijproduct, gevormd door evolutie, oftewel God heeft ons niet gecreëerd; WIJ hebben God gecreëerd):

The origins of religion : evolved adaptation or by-product? Pyysiäinen, Ilkka ; Hauser, Marc. Trends in Cognitive Sciences, 2010, Vol.14(:cool:, p.104-109

Beliefs about God, the afterlife and morality support the role of supernatural policing in human cooperation. Quentin D. Atkinson & Pierrick Bourrat. Evolution and Human Behavior, 32 (2011) 41-49

Dit bedoel ik dus. Pythagoras probeerde hem te verklaren, maar de wetenschap zou dit niet doen? Zijn bestaan kun je simpelweg niet onderzoeken, maar je kunt wel proberen te verklaren waarom er een God idee is.

Je beschrijft hier PRECIES hoe wetenschap werkt. Je neemt iets waar (hoeft niet, je kunt ook iets bedenken), je stelt een theorie op, leidt daar hypotheses uit af en gaat toetsen. Dit heeft niks met 'brede visie' te maken.

En nee, ik zoek niet alles in hersenprocessen, ik heb steeds het hersenprocessen <=> spirituele ervaringen aangehaald als voorbeeld.

Wetenschap bedrijven dus...

Het is me nog steeds niet duidelijk wat deze manier van handelen heeft bijgedragen aan de wetenschappelijke dogma waar jij steeds over predikt, of wat er überhaupt anders aan is.

Wat sluit ik, of de wetenschap, uit?

Nee, je hebt nog steeds geen voorbeelden gegeven van een aanpak die daadwerkelijk iets toevoegt aan de huidige wetenschappelijke methoden. Sterker nog, je beschrijft juist de huidige wetenschappelijke methode, of je komt met manieren van aanpak (Pythagoras) die juist de huidige wetenschappelijke methoden hebben geïntieerd.

Het enige wat je doet is bevestigen dat onze huidige wetenschappelijke maatstaven prima werken, en al jouw voorbeelden laten dat zien.

Ik wil nog steeds graag bronnen zien van de werkwijze van Pythagoras, Leibniz en wat hun visie breder maakte dan de huidige wetenschappelijke aanpak. Wat maakt hun aanpak een meerwaarde?

Hallo, jij was degene die pretendeerde Carl Jung te kennen, niet ik. Jij probeert mij te overtuigen en dan moet je niet aannemen dat ik al je aangehaalde argumenten van binnen en buiten ken. Jij neemt een stelling in, dus ben jij degene die de argumenten moet onderbouwen.

Maargoed, Carl Jung was een psycholoog, zoals ik al zei. Een van de grondleggers van de psychologie. Hij deed dat in een tijd dat dit nog onontgonnen gebied was. Ik snap niet echt wat dit verder te maken heeft met een bredere visie ten opzichte van de wetenschap eigenlijk.

In de tijd van Carl Jung was er nog helemaal geen wetenschappelijke aanpak van de menselijke psyche, dus je kunt sowieso niet stellen dat zijn aanpak een bredere visie was dan de huidige visie op de psyche, aangezien er geen vergelijkingsmateriaal was. Hij is een van de grondleggers van de klinische psychologie, en that's it.

Sowieso is de klinische psychologie een ontzettend lastig te behappen gebied.

Toch grappig dat hun 'aanpak' heeft geleid tot onze huidige manier van werken dan, niet? Zij leefden in een tijd dat onze huidige aanpak nog helemaal niet bestond, en zij zijn JUIST personen die hebben bijgedragen aan onze huidige manier van werken. Je stelling en argumenten zijn zo ontzettend paradoxaal dat ik echt niet snap waar je nou heen wil. het enige wat je maar blijft herhalen is dat je een bredere visie zou willen zien dan de huidige methoden.

Wat denk je dat Pythagoras, Leibniz en Jung NU nog zouden toevoegen aan de wetenschap? Hun visie was toen revolutionair, en daar is de huidige wetenschap ze dankbaar voor. Zie je niet in hoe raar je redeneert? Je haalt argumenten aan die juist onderbouwing zijn voor waar je tegen ageert. Je probeert met de grondleggers van de huidige wetenschappelijke manier van werken te duiden dat de huidige wetenschappelijke manier van werken te bekrompen is.

Allerlei standpunten? Welke dan allemaal? Dan zal ik die (desnoods nogmaals) onderbouwen.

Over die causale verbanden: je neemt drugs, je hebt een spirituele ervaring. Het is waarneembaar welke neurotransmitters er te werk gaan in welke hersengebieden, en als we die neurotransmitters toedienen, komen telkens diezelfde sprituele ervaringen weer bovendrijven, en zonder die neurotransmitters in die hersengebieden niet.

Ik weet niet hoe causaal jij het wil hebben hoor... Je dient iets toe => er gebeurt steeds hetzelfde. Door deze experimentele manipulatie kun je dus dit causale verband aantonen.

Als ik op de 'k'-toets tik, komt er steeds een 'k' in beeld.

Laatst bewerkt: 21 feb 2012
  10. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Never go full ....

11. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Nice, mooi verwoord Nerazzurri!

*disclaimer: omdat ik het met hem eens ben betekend nog niet dat ik een kuddedier ben die niet voor zichzelf kan denken.

12. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.967
    Lekker hoor Nerazzurri.

p.s.: ben wel een kuddedier.

13. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    @Nera: Beetje lang weer, weinig zin om te reageren, aangezien we allebei alleen maar in herhaling treden en ik niet het idee heb dat het ons iets oplevert. Misschien dat ik er nog een paar puntjes uithaal, mocht ik daar nog zin in krijgen.

14. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ik zie het eventueel wel verschijnen.

Mocht je hier alleen een kern uit willen halen en dat bespreken, vind ik dat ook best. Aan jou de eer.

15. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Hoe is het met Friso eigenlijk? :+

16. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Die zit nu lekker te slapen op een bed betaald door onze belastingcentjes.

17. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Onze belastingcentjes?! :+

18. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    De RVD zou het goed doen in Rusland.

19. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    haha, wel lekker makkelijk om dat over je eigen opmerkingen te zeggen :+

Inhoudelijk boeit deze discussie me helemaal niks, maar ik heb wel het idee dat fred zich inderdaad op het verkeerde forum verkeert. Hij heeft een paar interessante en filosofische puntjes, maar hij kan imo zijn meningen beter kwijt op een ander plek, een plek waar hij er iets mee kan bereiken.

Dit is overigens niet als aanval op jou bedoelt fred ;)

20. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Hier bereikt hij op een filosofieforum ook niks mee hoor :+

Deel Deze Pagina