1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Ja graag!

Kimi NL vindt dit leuk.
  2. SHiZ NL

SHiZ NL Active Assassin

Leuk Bevonden:
    1.092
    Rampage en Kimi NL vinden dit leuk.
  3. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    betrokken partijen bij elkaar brengen, probleemstelling formuleren en in overleg treden om tot een oplossing te komen waarin de belangen eerlijk behartigd worden. denk zoiets.

4. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Kan iets specifieker... wat wil je graag zelf zien? Ongeacht of het reëel is ja of nee.

5. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    ik leg toch uit dat ik een rechtvaardige oplossing wil, maar dat ik die niet in mn eentje kan bedenken? en dat ik daarom de betrokkenen bij elkaar zou willen zien komen, zodat die in overleg kunnen treden, de verschillende belangen afwegen...

ik heb heus niet de illusie dat ik dat hele proces in mijn hoofd kan simuleren. ik ben immers niet alle belanghebbende partijen. sterker nog, ik heb nauwelijks enig belang hierin, omdat ik maling heb aan religieuze feestdagen.

6. Rampage

Leuk Bevonden:
    3.329
    Wat is dan het probleem?
    Het oneerlijk vinden dat sommige van die religieuze dagen zijn opgenomen in het hedendaagse leven t.o.v de rest?

7. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    het probleem heb ik meermaals aangewezen, namelijk dat niet christelijke gelovigen worden gediscrimineerd, omdat die minder in de gelegenheid zijn om hun feestdagen te vieren.

8. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Meermaals is er ook aangegeven dat dit onzin is, omdat mensen snipperdag kunnen nemen

9. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    en meermaals is uitgelegd waarom dat niet zo eenvoudig ligt, ik heb alles voor je voorgekauwd, ik ga niet ook nog eens herkauwen.

10. Rampage

Leuk Bevonden:
    3.329
    Wat verwacht je dan van een land met een eigen identiteit? Wat jij wil is echt klinkklare onzin. Zo werkt het niet en zo zal het nooit gaan werken.

Denk je dat er in Turkije een christelijke dag gevierd word? Of andere landen waar het Christendom niet het nummer 1 geloof is? Tuurlijk niet.

Wat jij graag ziet is dat elk geloof hier evenredig word behandeld. Dat zal nooit gebeuren. Geloof is overigens ook de nummer 1 oorzaak van alle ellende in de wereld. Zolang mensen elkaar niet in hun waarde laten zal er nooit een gelijkheid komen.

11. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Ik ben het deels met je eens dat het iets is om over na te denken, maar dat je als niet christelijk gelovige gediscrimineerd wordt omdat je feestdag geen officiele dag is vind ik ook wat overtrokken. Dat mag toch geen discriminatie genoemd worden..iets dat van oudsher een culturele vrije dag is? Discriminatie impliceert bewust of onbewust onderscheid maken. Deze dagen bestonden al voordat er niet christelijk gelovigen in Nederland waren.

Voor veel Nederlanders hebben die dagen nu geen religieuze betekenis meer, maar zijn nog wel onderdeel van de cultuur. Het is zeker een idee om erover na te denken Suikerfeest als officiele dag te nemen. Maar dan moet eerst onderzocht worden of daar voldoende draagvlak voor is. Zowel de nederlanders die Suikerfeest vieren als nederlanders die nog wel een religieuze betekenis geven aan de huidige feestdagen zijn beide, relatief gezien, kleine groepen. Ik denk dat er tijd overheen zal moeten gaan voor ook dat onderdeel is van de cultuur; maar meer en diverse feestdagen is wel een mooi streven. Ik zie daarin echter geen discriminatie nu dat nog niet zo is.

12. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Drogredenen aangezien zoveel mensen in Nederland last hebben van het feit dat ze niet altijd op ieder gewenst moment een vrije dag kan nemen. Toch zal (aanname) zo'n 90% van de vrije dagen geaccordeerd worden.

13. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    de identiteit van een land wordt bepaald door de inwoners, en nederland is de afgelopen decennia nu eenmaal een stuk diverser geworden. ik verwacht ruimte voor die diversiteit.

alleen zeggen dat iets klinkklare onzin is, daar laat jij mij ook niet mee wegkomen. doe eens een poging om het te ontkrachten, ben daar erg benieuwd naar.

het gaat er niet om hoe het er in andere landen aan toegaat. ik snap niet waarom mensen dat er steeds bij halen. alsof eventuele misstanden daar een excuus zijn om hier ook zaken niet op orde te hebben.

14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Realiseer je wel dat Nederland eigenlijk helemaal niet zo veel diverser is geworden. De Randstad en de grote steden zijn vooral diverser geworden. Maar daarbuiten? Veel van de mensen met wie je hier discussieert wonen in de nog steeds vrij homogene provincies. Veel Nederlanders herkennen ze zich niet in het debat, omdat het ver afstaat van hun realiteit op straat.

Terechte opmerking, maar mensen halen dat argument erbij omdat ze juist van mening zijn dat het geen misstand is dat het er in andere landen ook zo gaat.

Reson en RaouLioo vinden dit leuk.
  15. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    maar de tijden zijn veranderd. nu zijn er veel diversere religies in het land. als daar geen rekening mee wordt gehouden, is gewoon sprake van discriminatie. zie ook mijn reactie aan crazy hieronder.

mij gaat het nu om degenen voor wie het wel betekenis heeft. en je denkt nu in oplossingen, maar zo ver ben ik nog niet. waar het mij om gaat is dat het onjuist is dat mensen die de ene religie volgen veel meer mogelijkheden hebben hun feestdagen te vieren dan mensen die een andere religie volgen. en ja ik zeg het nog een keer, dat is gewoon de definitie van discriminatie.

welke drogreden dan? kun je me dat vertellen? ben erg benieuwd namelijk.

wat jij zegt klopt niet, je maakt je schuldig aan de drogreden van de valse vergelijking. de discussie gaat namelijk over het recht om vrij te hebben op je religieuze feestdag, in de context van de nederlandse samenleving.

jij vergelijkt dat met het recht om vrij te hebben. door de toevoeging van de religieuze feestdag weg te laten, creëer je dus die valse vergelijking. een juiste vergelijking zou zijn tussen het recht van christenen en het recht van niet-christelijke gelovigen om vrij te hebben. en als je die vergelijking maakt, kun je niet anders dan concluderen dat voor christelijke feestdagen veel meer ruimte is dan voor niet-christelijke feestdagen (schoolvakanties, bedrijven die sluiten, opgenomen in cao, etc). discriminatie dus.

Laatst bewerkt: 17 mei 2017
    L.A. vindt dit leuk.
  16. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    ja weet ik. wel raar dat ze zo'n uitgesproken mening over hebben over iets waar ze niks van snappen.

1 iemand noemde uruguay, dan gaat jouw stelling op. de anderen halen bewust islamitische landen erbij, en ik geloof niet dat ik jou hoef uit te leggen waarom ze dat doen.

17. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Decennia is in de geschiedenis nog steeds wel een vrij korte periode, ook in vergelijking met andere culturen die al eerder naar Nederland kwamen. We zouden ook chinees nieuwjaar of keti koti als officiele vrije dag kunnen nemen. Ik vind de diversiteit in Nederland iets waar we trots op mogen zijn en we moeten leren meer rekening met elkaar te houden. Pas dan zal het makkelijker worden ook andere feestdagen in onze cultuur op te gaan nemen. Dat heeft tijd nodig.

Wat betreft het laatste.. ik denk dat veel mensen bang zijn om teveel concessies te moeten doen; althans blijibaar voelt dat zo. Een ander land word erbij gehaald omdat ze graag zien dat de ander zich eerst aanpast. Het is puur angst voor het onbekende. Als mensen komen uit een land met misstanden..wil de nieuwkomer die dan hier ook. Terwijl de nieuwkomer misschien juist hier komt voor de tolerantie en vrijheid.
    We moeten elkaar eerst zien te begrijpen. Pas daarna kun je het echt gaan hebben over officiele vrije dagen.

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Nogmaals, Nederland is seculier en christenen hebben anno 2017 geen extra rechten tov atheïsten en anders gelovigen. Ze hebben alleen het geluk dat onze maatschappij is gebouwd op christelijke waarde omdat slechts 2 generaties geleden Nederland nog zeer christelijke bevolking had. Dat christelijke draagvlak neemt al steeds verder af (winkels op zondag, abortus, homohuwelijk, euthanasie etcetera.) dat is een ontwikkeling die voortkomt uit de meerderheid van de maatschappij die zich comfortabel voelt met deze veranderingen.
    Jij bent nu boos dat we allemaal Nederlandse feestdagen vieren die anno 2017 niets meer met religie hebben te maken met andere religieuze feestdagen. Dat is geen eerlijke vergelijking aangezien Nederland dus seculier is.

Daarnaast blinkt Nederland uit in tolerantie richting anders gelovigen, zie het voorbeeld van mensen die vrij krijgen (niet nemen) voor suikerfeest.

Jij verwart deze vrijheid van godsdienst nu met recht op speciale behandeling. Een speciale behandeling die niemand krijgt dus. Die vrijheid krijgt men absoluut wel en wordt hier zelfs wettelijk mee beschermd.

Maar anyway, mijn laatste zegje. We kunnen wel verder discussiëren over het bestaande situatie maar aan gezien je toch niet met een oplossing komt is het gedoemd tot een vrij onvruchtbaar debat. In mijn ogen mogen we langzaam beginnen met alle christelijke feesten zonder algemeen karakter langzaam te schrappen voor variabele vaste dagen. Shit zoals Hemelvaart ofzo.

Laatst bewerkt: 17 mei 2017
    Cyndris, Matrix, Rampage en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik denk eerlijk gezegd dat dat heel lang gaat duren. Nederland heeft al gemiddeld gezien een vrij kort werkweek ivt andere Europese landen terwijl Nederland wel qua efficienty ook vrij hoog staat in de world-rankings. Dit heeft voornamelijk te maken met het groot aantal part-timers die werken. Ik zie mede daarom dat de kans vrij klein is dat Nederland nog meer vrije-dagen zal invoeren in de toekomst.

http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2015-2016/competitiveness-rankings/

20. Kimi NL

Kimi NL It's the first page of the second chapter!

Leuk Bevonden:
    3.360
    Fred, dus omdat ik uit een gebied kom waar in de regel een minder diverse samenstelling van de samenleving is(Twente, Overijssel), mag ik geen uitgesproken mening hebben over deze kwestie waar jullie over discussiëren?

Door dit soort uitspraken declasseer jij een vrij grote groep Nederlanders uit dit debat, iets waar jij toch persistent tegen bent.

Kun je dit uitleggen, met argument a.u.b?

Deel Deze Pagina