1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Medewerkers politie maken zwartboek discriminatie
    Politiecultuur

Zesentwintig politiemedewerkers klagen de intolerante cultuur bij de politie aan. ‘Een leidinggevende kwam ooit de koffiekamer in met de vraag: ‘Waar is die neger?’

• Thomas Rueb
    24 november 2017
    Het is donderdag 2 november, een twintigtal politiemedewerkers verdringt zich in het kantoor van korpschef Erik Akerboom. Ze komen hem iets aanbieden: een knalgeel boekje, door henzelf samengesteld, met op het omslag een citaat van zanger John Lennon. ‘You may say I’m a dreamer…’

De inhoud is grimmiger.

Het boekje is een soort zwartboek, waarin 26 politiemedewerkers hun persoonlijke ervaringen binnen de Nederlandse politie beschrijven. Er staan passages in als: „Hij riep: ‘Rot op met je zwarte kankersmoel!’. Dat ik ook politieman was, maakte de betreffende collega niet uit.” Of: „Een toenmalige brigadier zei (…) in mijn aanwezigheid: ‘wie is die zwarte, die hoort in het arrestantenhok’.”

De meeste aanbieders, maar niet allemaal, zijn politieagenten met een niet-westerse achtergrond. Ze voelen zich soms onveilig binnen het korps, schrijven ze. Door collega’s worden ze gediscrimineerd en geïntimideerd, en bovenal: ze voelen zich door hun leidinggevenden niet gehoord. Op deze manier, door hun persoonlijke verhalen te delen – de meesten onder hun volledige naam – hopen ze Akerboom, de hoogste baas van de politie, te doordringen van de ernst van hun situatie.

Ik zie de politie als een incestueus systeem, het lijkt wel een sekte op een eiland.

„Je kunt niet 26 keer volhouden dat iets een uniek, persoonlijk geval is”, zegt één van de aanbieders telefonisch – hij wil niet met zijn naam in de krant. „Daarom hebben we deze verhalen gebundeld. Dit zegt iets over de cultuur bij de politie.”

De korpschef heeft het boekje verspreid onder de chefs van de verschillende politie-eenheden, zegt zijn woordvoerder. „Erik Akerboom heeft de collega’s in het boekje gegarandeerd dat ze binnen de organisatie veilig met hun verhaal terecht kunnen.”

‘Monkey in a cage’
    Het zwartboek, in bezit van NRC, biedt een inkijk in de doorgaans gesloten cultuur van de Nederlandse politie. Het zijn zesentwintig verhalen, lang en kort, van zesentwintig (oud-)medewerkers, afkomstig uit regio’s in het hele land. Er zitten ervaren agenten tussen („Ik werk al meer dan dertig jaar bij de politie. Kort na mijn indiensttreding werd ik trots voorgesteld als ‘de eerste zwarte’”) en nieuwelingen vers van de academie („Ik was de enige moslim in de klas”).

Dit is wat je moet weten over etnisch profileren
    Nieuwe aanwas
    De politie kampt al langer met problemen op het gebied van diversiteit. Vorig jaar kwam de politie herhaaldelijk onder vuur te liggen wegens etnisch profileren. In 2015 werd via toenmalig minister Asscher een intern blog bekend van toenmalig korpschef Gerard Bouman, die het intern kleineren, uitsluiten en respectloos behandelen van agenten met een migratieachtergrond aan de kaak stelde.

Zeven procent van de politiemedewerkers heeft een migratieachtergrond. In de hele samenleving is dat 22 procent.

Chef Erik Akerboom kondigde vorig jaar een nieuwe aanpak aan. Zo benoemde hij een speciale ‘portefeuillehouder diversiteit’, Peter Slort – ook hij was aanwezig bij het aanbieden van het zwartboek. Er werden nieuwe doelen gesteld, onder meer in de werving. Dit jaar heeft een kwart van de zevenhonderd aspirant-agenten op de Politieacademie een migratieachtergrond – dat is twee keer zoveel als in 2015.

Lees ook: Kwart nieuwe agenten heeft migratieachtergrond
    Een belangrijke stap, maar niet genoeg, menen de opstellers van het boekje. Waar zij zich zorgen om maken: de cultuur binnen de politie. Als die niet verandert, schrijven ze, dan blijven de problemen in stand. Voor nieuwkomers is het dan, net als voor hen, aanpassen of vertrekken. In de woorden van een agent:

Voorbeeld 2: Gebrandmerkt
    ‘Het was in de begintijd bij de politie dat ik erachter kwam dat ik ‘anders’ was, terwijl ik me zo helemaal niet voelde. Daar voor was er dan ook niets aan de hand. Als vrouw van Surinaamse afkomst in Nederland ging het mij prima en was kleur voor mij absoluut geen issue. Maar dat werd het dus wel toen ik bij het korps kwam. Sterker nog, mijn kleur werd niet alleen uitgebreid becommentarieerd, ik werd erdoor gestigmatiseerd, simpel gezegd: ik werd gebrandmerkt.’
    „Ik zie de politie als een incestueus systeem, het lijkt wel een sekte op een eiland. Bij binnenkomst wordt de nieuwe lichting eerst ontdaan van de eigentijdse visie en moderne tradities, om daarna te worden ‘heropgevoed’ met de oude normen en waarden. (…) Mensen die anders denken of een andere uitstraling hebben, worden weggepest.”

Er zijn voorbeelden van ongemak over een poster van PVV-leider Geert Wilders in kleedkamer, en een chef die aanvankelijk weigert zijn ondergeschikten daarop aan te spreken. Ze memoreren een medewerker die trots aan een zwarte collega meldt dat hij „iets had gestort voor Afrika”. Een agente merkt op dat ze in een computersysteem als ‘Turks’ geregistreerd staat – ze kent inderdaad Turks, schrijft ze, maar haar nationaliteit is Nederlands.

Het gaat om situaties tussen gelijken in rang en soms over bejegening door leidinggevenden:

„Soms is het een gevoel, maar het zijn ook de concrete situaties geweest. Bijvoorbeeld een leidinggevende kwam ooit de koffiekamer in, ik zat in de werkkamer ernaast, met de vraag: ‘Waar is die neger?’ Ik hoorde gelach van anderen en voelde me klein worden van binnen.”

Agenten beschrijven de argwaan die ze ontmoeten wanneer ze promotie maken: „Hoe vaak ik niet van collega’s te horen heb gekregen dat ik een bepaalde functie heb gekregen louter op basis van mijn kleur….” Anderen vermoeden dat ze juist géén promotie maken terwijl even hoog of zelfs minder gekwalificeerde collega’s hen voorbij streven:

„Ik merk dat ik door veel collega’s word onderschat. Soms zie ik ze letterlijk schrikken als ik een mooie prestatie neerzet. Ik vind ook dat ik overgekwalificeerd ben voor mijn huidige functie. Het valt me op dat er in selectieprocedures nog altijd veel kandidaten worden gekozen die op de selecteurs lijken. En aangezien dat vaak blanke mannen zijn….”

Blote dames
    Het gaat in het zwartboek niet alleen om discriminatie op etniciteit. Aan de orde komt intolerantie tegen alles dat afwijkt van de heersende norm bij de politie, schrijft een medewerker:

Voorbeeld 3: Wat moet je hier?
    ‘Er is een coördinator die tijdens briefings telkens de etniciteit van een dader of verdachte noemde als het geen Nederlander of Westerse betrof, en dat met een behoorlijke lading in de stem. (…) Als ik in burger een ander bureau binnenkom waar men mij niet kent, word ik steevast op onvriendelijke toon gevraagd: ‘Wat moet je hier?’, terwijl mijn blanke collega’s gewoon door kunnen lopen. Ik word verhoudingsgewijs vaak staande gehouden, zonder dat ik de wet heb overtreden en zonder dat ik uitleg krijg over de reden.’
    „Ik heb collega’s zien komen en gaan. Een Hollandse jongen die zich net wat anders kleedde dan de rest: leren broek, bloesje met de mouwtjes omhoog, haren netjes. Die werd subtiel weggewerkt. Een mooie vrouw werd gestigmatiseerd als een modepopje. Er was een gelovige boekhouder die een jas over een poster van blote dames in de garage hing. Ook zijn contract werd niet verlengd.”

De opstellers van het boekje schrijven herhaaldelijk dat hun zorgen bij leidinggevenden tegen dovemansoren gericht lijken. Bij een agent die zelfs aangifte deed tegen een collega wegens discriminatie, werd aangedrongen op „een kopje koffie drinken” en het „met elkaar op te lossen”.

„Wat aan de orde is, zijn collega’s die te maken krijgen met racistische opmerkingen en gedragingen van collega’s en hierover een klacht indienen. Vanaf dat moment wordt degene die dit ter sprake bracht door collega’s gezien als matennaaier omdat zijn/haar gedrag niet past in de groep.”

Geschokt
    Het boekje is voor de politietop „geen eye-opener” geweest, zegt woordvoerder Joop Kemperman. „Veel van de problemen waren ons al bekend. Die oplossen kost tijd. Het is een illusie te denken dat je een organisatie van 65.000 man in één klap verandert.”

Maar het zwartboek zou wel al effect hebben, zegt portefeuillehouder Peter Slort. „Naar een aantal individuele gevallen in het boekje wordt nu onderzoek gedaan. Er zijn collega’s die in het boekje staan en in gesprek zijn met hun eenheidsleiding. Dat is goed, dat je die verhalen bespreekbaar kunt maken.”

„We zijn niet naïef”, zegt een van de aanbieders, „dit is pas een eerste stapje. Het begin van een poging een grote verandering teweeg te brengen – dan zijn we pas tevreden.”

In de woorden van één agent in het zwartboek:

„Laten we erkennen dat opmerkingen zoals: ‘Oh, dan mogen die zwarte pieten weer het bureau in!’ gemaakt worden binnen het korps. En dat aan het maken van discriminerende of racistische opmerkingen consequenties hangen. Mijn eis is om dit als korpsleiding zichtbaar op te pakken en daarmee dus ook een belangrijk signaal af te geven.”

Interessant stuk over het racismeprobleem binnen politie.

L.A. vindt dit leuk.
  2. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.767
    tldr.

Zit je wel erg diep Fred. 8)

3. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Lol wat een onzinstuk.

Maar ik weet wel weer wat er gaat gebeuren. Er reageert iemand inhoudelijk op de post, Fred citeert enkele regels waar hij op ingaat, daar wordt weer op gereageerd, en als we de mening van Fred vragen heeft hij die niet :+

Dyonko, Tim, Reckuuza en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Daar heb je geen glazenbol voor nodig idd.. :+

Dus @Rampage kom er maar in..
    Aangezien jij het meest discussieert met Fredje, mag jij het spits afbijten!

5. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Waarom onzin?

6. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Mogen we jou dan ook weer gewoon gaan uitlachen om je situatie?

En als je huilie gaat doen zeggen we gewoon: Zit je wel erg diep he 8)

Alexknl en Jorrie vinden dit leuk.
  7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Omdat 0,03% van het werknemersbestand niet even kan aantonen dat er een structureel probleem heerst bij de politie?
    Daarnaast lees ik geen 1 voorbeeld van institutioneel racisme binnen het korps.
    Om eea uit te lichten:
    Hier is duidelijk ruzie tussen 2 personen. Lijkt mij zeer sterk dat diegene uit het niet begon te schelden omdat betreffende persoon zwart is. Hij gebruikte die kenmerk van de persoon om zijn woede te uiten. Uiteraard zeer fout, maar niet pure racisme en al helemaal niet institutioneel racisme. Dit komt uiteraard bij zeer veel bedrijven voor.

Is dat racisme?

Dus als ze promotie maken is het racisme vanuit hun directe collega's, en als ze geen promotie maken is het racisme vanuit het korps?
    Dat is natuurlijk helemaal mooi geredeneerd. Ik maak ook niet promotie die ik wil, maar ik ben een autochtoon en kan het dus nooit op racisme gooien.

En tot slot het hele: Zeven procent van de politiemedewerkers heeft een migratieachtergrond. In de hele samenleving is dat 22 procent.

Beetje kip en ei verhaal, maar ik ben er stellig van overtuigd dat dat meer aan de aanbod kant ligt dan aan de vraagkant. Politie is gewoon niet zo populaire werkgever onder allochtonen.

En zo is het. Gewoon de individuele gevallen onderzoeken.
    Want dit komt bij zeer veel bedrijven voor, en is uiteraard niet goed te praten. Maar de hele strekking van een complottheorie om het korps vrij van allochtonen te houden is gewoon echt lachwekkend.

doe ik t toch 8)

Laatst bewerkt: 27 nov 2017
  8. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dus niet zo zeer het artikel is onzin, maar de klacht die daarin aan bod komt.

9. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    En wat is jouw mening hierover?

10. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Nee de klacht is ook geen onzin als 26 mensen klagen en de politie top aangeeft: ja, het was niet echt een eye-opener want de problemen zijn al lang bekend.

Problemen bagatelliseren omdat er geen hard bewijs is voor institutioneel racisme binnen het gehele korps vind ik een beetje een pauper argument.

fredfenster vindt dit leuk.
  11. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Lol dat maak jij er van, maar dat zegt men helemaal niet.

12. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Hoewel geenszins verrassend vind ik het zeer problematisch dat onderling racisme binnen het politieapparaat zo aanwezig is. De geloofwaardigheid van het instituut wordt er ernstig door ondermijnd, maar zolang de uitstraling maar neutraal en uniform is zullen we maar zeggen :rolleyes:

13. Tim

Tim Active Member

Leuk Bevonden:
    1.944
    Het gaat nu om 26 man op 65000 medewerkers dus dat is eigenlijk nihil. Het zou goed zijn om een onderzoek te doen en dan komen er vast (veel) meer gevallen boven het water maar ik vind het op basis van dit artikel wel wat vroeg te stellen dat het onderliggende racisme zo aanwezig is

MightyMikeDX vindt dit leuk.
  14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Vraag is of er meer racisme is dan in 't normale bedrijfsleven.

15. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Staat letterlijk in het artikel toch?
    Dit zegt imo al genoeg dat er wel degelijk problemen zijn? Niet dat het institutioneel is wellicht..maar dat maakt elk probleem niet minder erg. Politie heeft toch een voorbeeldfunctie.

Gaat trouwens niet alleen maar om racisme.

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Dat iets geen eye-opener is bagatalliseert helemaal niks. En hij zegt al helemaal niet dat het onzin is :') Hij erkent de problemen en wil er wat aan doen. Precies het stukje wat je uit jouw citaat knipt.

:)

Sowieso wel interessant dat men bij zo;n kleine groep over problemen spreekt. Niet onterecht, maar als er onderzoek wordt gedaan dan 5% van de moslims radicaliseert doen we een massale 'niet-mijn-islam' en steken we onze kop in t zand. (heb het niet specifiek over dit forum btw).

Laatst bewerkt: 27 nov 2017
  17. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Nee klopt, dat was jij :).
    Ik zie niet in waarom het onzin is of waarom het relevant zou zijn dat het niet institutioneel is.

Elk "probleem" is er een teveel en daar gaan ze (hopelijk ook) mee aan de slag. Daarmee is het wat mij betreft klaar. Het bij voorbaat al onzin noemen is me iets te kort door de bocht.

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Lol, ik vind de redenering en conclusie lachwekkend. Jij doet nu alsof ik de houding van de politie onzinnig vind.
    Maar wederom sterk stukje framing aangezien ik dit zeg:

Oftewel, eens dat racisme gevallen moeten worden aangepakt, oneens met de strekking dat er een racisme cultuur heerst bij de politie. Dat vind ik onzin.
    Maar goed, ga vooral door met je selectief quoten.

Meanwhile:
    https://nos.nl/artikel/2204852-duit...-we-laten-ons-niet-wegjagen-door-terreur.html

19. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dat in ik me voorstellen.

Waarom wil je dat vergelijken?

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Wellicht scoren ze onder het gemiddelde en doen ze het heel goed?

Deel Deze Pagina