1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852

Fixed.

Rampage vindt dit leuk.
  2. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Euh, ik heb uitgelegd waarom die simpele nee, remember. Omdat ik jouw reactie niet serieus kon nemen. Het verdere verloop heeft me zoals verwacht nog niet op andere gedachten kunnen brengen, dus tot nog toe beschouw ik die post toch maar als getroll.

3. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Fred kun je uitleggen wat jij allemaal racistisch vind aan de hedendaagse uitvoering van Sinterklaas en Zwarte Piet?

4. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Het is een karikatuur van een zwarte slaaf.

L.A. en ArtificialFaith vinden dit leuk.
  5. Kimi NL

Kimi NL It's the first page of the second chapter!

Leuk Bevonden:
    3.360
    En waarom vind jij de uitbeelding van zwarte slaaf niet passen bij de uitvoering van het hedendaagse sinterklaas feest, maar een blanke slaaf wel?

6. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.770
    Nee, wat dan zou die in een onderbroek lopen van katoen en zweepslagen op zijn rug hebben.

7. Santino

Santino Active Member

Leuk Bevonden:
    254

8. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik kan die vraag niet beantwoorden, omdat die er ten onrechte van uitgaat dat ik een witte slaaf wel bij het sinterklaasfeest vind passen.

9. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    En Sinterklaas een karikatuur van een ouwe blanke vent?

Rampage vindt dit leuk.
  10. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Slavernij bestond en bestaat ook buiten de katoenvelden. Zwarte piet gelijkt een zogenoemde huisneger.

L.A. en ArtificialFaith vinden dit leuk.
  11. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ja of specifieker van een heilige bisschop(?).

ArtificialFaith vindt dit leuk.
  12. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360
    Snap ik, ik formuleerde de zin zo omdat een veelgehoord argument is dat zwarte piet blank moet worden. (of roetvegen)
    Maar het feit blijft dat het dan een karikatuur van een slaaf zou verbeelden.

Dus we kunnen deze discussie beter omdopen tot wel/geen piet bij het sinterklaasfeest.
    Want het feit blijft dat het een slaaf verbeeld, ongeacht de kleur.

13. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Zoek even op wat karikatuur betekend ...

Nou, ben benieu... o;

Je kan die vraag heel makkelijk beantwoorden. Feit blijft dat je dat niet doet en het hedendaagse Sinterklaas feestje vergelijkt met wat historische rompslomp. Boeiend...

Lijkt,
    is het niet. Want zwarte hebben geen werk anno nu /s. Vergezochte onzin allemaal. We leven in 2017, niet 1500 jaar geleden.

Vergezochte rommel ...
    Als we zo gaan zoeken naar excuusjes om iets af te schaffen zeg ik;

- Stop met het leveren van gas in huishoudens, want Duitsers.
    - Stop met de NS, want Joden
    - Stop met boten bij elkaar leggen, want Japanners.

Als we zo gaan beredeneren is alles fascistisch/racistisch

Laatst bewerkt: 5 dec 2017
  14. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360
    Kunnen we heel het sinterklaasfeest niet omdopen tot Wintercarnaval?

Iedereen dronken, niemand een probleem.

ArtificialFaith vindt dit leuk.
  15. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.770
    https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/10669/omvang-christenslavernij-onderschat.html

En nu wil ik graag een mening Fred. Er zijn dus ook blanke slaven geweest, waardoor een blanke Piet in jouw definitie ook racistisch zou moeten zijn.

Kijk eens wat je Islamitische vrienden van het Ottomaanse rijk deden in o.a. Oekraïne. Tussen 1450 en 1700 tegen de 2,5 miljoen slaven uit de regio in en rond Oekraïne. Het staat in het artikel.

Zwarte Piet racistisch? Blanke Piet dan ook kerel, met of zonder kroes haar en oorbellen. O en die 2,5 miljoen van het Ottomaanse rijk? Dat zijn 2,5 miljoen, praktisch allemaal blanke slaven, tegen de ongeveer 500.000 die de VOC vervoerde.

Bovendien refereert het artikel ook naar Nederlandse slaven, van Nederlandse bodem, die ingezet werden door Piraten en verhandeld in plaatsen als Algiers o.a. Ik heb verschillende bronnen nagekeken, o.a. dit artikel. 6.000 en 7.000 worden genoemd, maar ben 12.000 ook al eens tegengekomen. Het is inderdaad niet zo veel als de VOC vervoerde richting de koloniën, maar met de blanke slaven van het Ottomaanse Rijk erbij doe jij met je posts de blanke juist te kort.

Nu duidelijk? Blanken net zo goed slaaf in die tijd en zeg nu niet dat dat alleen ligt aan ons verleden of het beeld wat jij denkt dat wij schetsen. Evenzogoed het verleden van de Islam en het Ottomaanse Rijk die meer slaven hadden in 250 jaar dan de VOC bijvoorbeeld in ruim 300.

Kort samengevat: Je hebt een vertekent en inaccuraat beeld van het slavernijverleden in het algemeen.

16. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360
    Maar Fred zegt nergens dat een blanke slaaf niet racistisch is.

Alexknl en L.A. vinden dit leuk.
  17. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.770
    Nee klopt, maar ik wou hem er even op wijzen dat het verleden niet alleen bestaat uit het beeld wat hij schetst.

18. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360
    In dat geval zit je juist!

19. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Welke uitingen vormen dan het karikatuur? Als ik je plaatje zie betreft dit alleen de zwarte huidskleur en de outfit die gelijkenissen toont.
    Veelvuldig voorkomende argumenten dat Zwarte Piet racistisch is, zijn de kroesharen, de oorbellen en de dikke rode lippen. Geen van alle zie ik terug in de huisslaaf (of de kantoenslaaf die Yellow aanhaalt).

Zou je wel tevreden zijn met een Roetveegpiet? Of welke uitingen zouden naar jouw mening nog meer dienen te verdwijnen?

20. ArtificialFaith

ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.540
    Haha damn wat een ignorance hier.

Cyndris en L.A. vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina