De te lezen feiten:
- Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) pleit in zijn strijd tegen drugscriminaliteit voor minder festivals in Nederland, waar vooral XTC rijkelijk wordt geconsumeerd.
- Hij wil dit niet bereiken door het moeilijker te maken om drugs naar binnen te krijgen, want het is blijkbaar lastig om de politie hiervoor op de been te brengen (begrijp ik wel, vraagt behoorlijk wat capaciteit, zeker met >1000 festivals)
- Er staat niets over 'intensivering aanpak drugslabs', buiten de aanbeveling van de Festival-man.
Hoe wil je 1 bereiken zonder 2 of 3 te doen? Tussen de regels door is het enige wat ik kan concluderen: 'hij wil minder festivals (met drugsgebruik)' > lees: moeilijker vergunningen verstrekken.
Als het niet meer is dan een wens (minder festivals met drugsgebruik) zonder maatregelen, dan is het gewoon slappe hap wensdenken.
Ik wil trouwens geen armoede, geen criminaliteit en geen oorlog meer.
En hoe ik dit voor me zie: 'Als je geen drugs op festivals wilt, moet je fatsoenlijke toegangscontrole instellen'
Put your money where your mouth is, als minister. Als je dit als minister belangrijk vindt, dan moetje wat mij betreft denken aan een combinatie van:
> capaciteit hiervoor vrijmaken (ten koste van andere taken). Aanpakken van drugslabs enerzijds, en/of het moelijker maken om drugs het festival op te krijgen anderzijds.
> festivals verbieden (al lijkt me dat in beginsel niet heel wenselijk, (middel erger dan beoogd doel imho, en dan kunnen we nog wel meer gaan verbieden).
EDIT:
Nee ik heb niet het wetsvoorstel gelezen, alleen het AD-artikel
EDIT2:
Ik heb je tweede post gelezen @Tyrant en er lijkt gelukkig dus wel degelijk een plan achter te zitten in lijn met mijn 'put your money where your mouth is'. Het doel is niet zozeer 'drugscriminelen fucken door hun (indirecte) inkomstenbron festivals te verbieden', maar 'drugrscriminelen aanpakken met als doel om festivals weer leuk en drugsvrij te krijgen'.
Had hij wel iets slimmer mogen verwoorden bij het afgegeven interview, hij had kunnen weten hoe woorden worden uitgelegd en uitgelicht in de kranten(koppen).
Laatst bewerkt: 11 jul 2019