Volgens mij snap je niet helemaal waar ik op doel. Laat ik maar de originele studie citeren (
https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekening-van-roken)
Met andere woorden: Ná het meenemen van alle economische factoren zoals accijns, het verlies in productiviteit en arbeidsjaren etc. blijft er onder aan de streep min of meer een neutraal saldo over. Vanuit puur economisch oogpunt maakt het dus niet zo veel uit of je roken wel of niet ontmoedigt. Waar die 33 miljard euro vandaan komt is het uitdrukken van de lengte en kwaliteit van leven (de zogenaamde QALYs en DALYs) in een bedrag. Dat bedrag is arbitrair. In het artikel bepalen de onderzoekers dat een extra jaar leven in goede gezondheid 60,000 euro waard is. Dit bedrag baseren ze op een andere studie (
https://www.ntvg.nl/artikelen/hoeveel-mag-een-gewonnen-levensjaar-kosten) waarin ze expliciet stellen dat
Laten we zeggen dat we als samenleving besluiten dat een extra jaar leven in goede gezondheid 60,000 euro waard is. Als een roker stopt met roken en een jaar langer leeft, betekent dat niet opeens dat we als samenleving 60,000 euro bespaard hebben. Het langer leven van de roker heeft een puur intrinsieke waarde, en daar zetten wij een prijs op. Dat is dus een ethische, en minder een economische kwestie. Hoeveel we besparen is voornamelijk afhankelijk van wat we als samenleving vinden dan een extra levensjaar ons mag kosten. Uit die studie:
Met andere woorden, het zetten van een bedrag op een gewonnen levensjaar heeft niets met harde euro's te maken, en alles met wat mensen bereid zijn om te betalen voor het verlengen van een levensjaar (Willingness to Pay, WTP).
Om dit weer terug te koppelen naar de originele studie: Stel dat we het voor elkaar krijgen om iedereen te laten stoppen met roken. In dat geval is de financiële balans onveranderd, maar hebben we wel een gezondheidswinst geboekt waarvan we als maatschappij vinden dat hij 33 miljard euro waard is (WTP). Vanuit dat opzicht is het ontmoedigen van roken dus een supergoed idee. Maar het is niet zo dat jij opeens minder zorgpremie gaat betalen omdat mensen stoppen met roken.
Klik om te vergroten...