1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    9.040

fredfenster vindt dit leuk.
  2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.637
    Daarom zeg ik toch ook, 'de ZZP'er' bestaat niet. Maar het is nou eenmaal zo dat we in Nederland veel matige niets toevoegende ZZP'ers hebben die afbreuk doen aan de economie.
    Ik snap echt niet waarom je opeens roept dat ZZP'ers als consumenten net zoveel betalen als werknemers en ondernemers. Dat ontken ik niet en dat is helemaal niet van toepassing op mijn verhaal lol.

In Nederland zijn er teveel financiële prikkels om ZZP'er te worden, wat ook niet goed is voor de ware ZZP'ers zelf. Dat is mijn punt.

3. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dat was voor de discussie niet relevant, de stelling was dat ondernemers geholpen moeten worden, niet dat ondernemingen gered moeten worden. (Ik snap wel dat de politieke belangen daarnaar kijken, maar hier ging het niet om dat totaal.) Ik snap ook dat je het noemt, maar het roept ook andere vragen op die problemen van kapitalisme onderstrepen. Want nu blijft die fabriek voetballen maken waarvoor geen kopers zijn. Energie en grondstoffen worden verspild, en wanneer de crisis over is, is er een overvloed aan voetballen op de markt. Gesubsidieerd door de overheid. Voor wat? Zijn er ineens zo veel voetballen nodig? Nee. Resources verspild.

Wat doet dat ertoe? Je doet alsof marktwerking een gegeven is die in een gezonde gemeenschap een voorspelbare kan afleggen, maar dat is niet. Bijvoorbeeld in ons voorbeeld zal de fabrikant zijn concurrentiepositie verbeteren door te besparen op loonkosten. De productie gaat naar Turkije en daar wordt het werk gedaan door goedkope kinderen. Marktwerking is niet een of andere natuurkundige wetmatigheid met als enige variabelen vraag en aanbod. Punt blijft dat de relatie van de eigenaar tot kapitaal - en wat ermee wordt geproduceerd - totaal verschilt van die van de arbeider. Ik vind dat in een maatschappij die ondernemers hun voordelige positie in dezen gunt - want hoera voor kapitalisme en zij nemen het risico - het uit den boze dat ondernemers worden gered om de reden dat dat risico nu even zo vervelend is. Wanneer de fabrikant naar Turkije vertrekt, worden de arbeiders ook niet gered, die worden met een schraal vangnet half overeind gehouden.

Dat was voor de discussie niet relevant, de stelling was dat ondernemers geholpen moeten worden, niet dat ondernemingen gered moeten worden. Een economie die bij iedere crisis banken, het mkb of de zzp'ers moet redden is een falende economie. En juist degenen met invloed, met grotere verantwoordelijk voor een gezonde economie dan de arbeider, die profiteren van het inherent falende kapitalisme, worden bij zo'n crisis gepamperd, terwijl de arbeider werkloosheidswet en daarna dwangarbeid (bijstand) wacht.

Bourgeoisie is accuraat. De ongelijkheid die jij benoemt erken ik zonder meer, maar in de context van deze discussie was dat niet mijn punt. (Al is de relatie tot arbeid wel fundamenteel voor mijn analyse.) In het onderhavige geval, ik heb het geprobeerd te benaderen vanuit huidige maatschappelijke context, is het probleem eerder onrechtvaardigheid (inderdaad voortkomend uit ongelijkheid).

Ik hoop dat de schade zo veel mogelijk beperkt blijft. Ik denk niet dat een natuurramp de mensheid meer in balans kan brengen (in hun relatie tot kapitaal). Ik ben wel voor een wereld waarin alles "free" is (vrij, maar ook gratis). Maar ik denk dat die enkel met revolutionaire middelen te bereiken is, over verschillende generaties. Misschien dat de klimaatramp een en ander kan bespoedigen (maar ook bemoeilijken), al geldt ook hier dat ik liever had dat heel die problematiek fake news was.

Snap ik, maar daar ging het nu niet om. En volgens mij doet het niks af aan mijn opmerkingen. Als we ons zorgen maken om de arbeiders, zijn er ook andere mogelijkheden dan dit soort steun bieden. Leer ze bijvoorbeeld hun werk te organiseren, zodat ze bij het faillissement Voetbal b.v. overnemen en er een werkerscoöperatief van maken. Ik noem maar wat.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  4. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.637
    Mijn werk is georganiseerd? Ik heb helemaal geen zin om te gaan ondernemen voor het salaris wat ik nu krijg.

Ik vind het altijd zo mooi dat werken voor een baas zo'n slecht stigma heeft en dat ondernemen de shit is. Laatst weer een discussie met een paar vrouwen van mn middelbare. Die zweren dat ze niet meer voor een baas willen werken. Maar waarom? Het is fantastisch zeg ik je.

Daarnaast heeft dit neoliberale systeem onwijze welvaart gebracht.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  5. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.019
    Dat is de gemiddelde opinie van elke mbo mongool

6. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik bedoel daarmee niet dat de voorraadkast overzichtelijk is ingericht, maar dat er een meer egalitaire samenwerking in plaats dat mensen die geen echte arbeid verlenen er met de grootste taartpunt vandoor gaan.

Menselijke uitbuiting en slavernij, het leegzuigen van aardse bronnen, vernietigen van dieren etc. Heeft inderdaad een klein groepje aandeelhouders heel veel welvaart gebracht. Voor wat het waard is.

7. Jimmy J.

Jimmy J. Active Member

Leuk Bevonden:
    3.744
    Volgens mij weet je niet wat werktijdverkorting inhoud.

8. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.125
    Taab vindt dit leuk.
  9. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.125
    Posts verplaatst

10. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.019
    BRUINS KAPOT

HET LIJKT 24 WEL

/Mod Wil je je caps gebruik iets minderen aub

Laatst bewerkt door een moderator: 18 mrt 2020
    Alexknl vindt dit leuk.
  11. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    MINDER CAPS

Reckuuza vindt dit leuk.
  12. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.757
  13. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.869
    Flikker op met je standaard kwaliteit. KUNNEN AL NIET NAAR BUITEN NIET MIJN HD KWALITEIT OOK.

14. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.019
    CAPS GAST!

15. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.019

Wat slikt deze man tegenwoordig? Ik wil t ook.

16. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.869
    /Mod Kappen nu met alleen maar caps

Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2020
    Daz en Reckuuza vinden dit leuk.
  17. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.441

Leuk onderonsje met de journalisten.

EDIT: 19:00 u toespraak van de koning.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
  18. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Helemaal gelijk heeft die, stel bloedzuigers in die zaal.

19. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.441

Vond ik een mooie uitspraak: "Corona is niet te stoppen, het eenzaamheidsvirus wel". De stille doder is hier eenzaamheid. Dit wordt het meeste met ouderen geassocieerd, maar ik denk dat alle lagen en leeftijden in de bevolking hiermee geconfronteerd zullen worden in de komende periode. Belangrijk dus om naar elkaar toe een extra oogje in het zeil te houden, al zijn het maar de mensen waar je het meest om geeft.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
    Jorrie vindt dit leuk.
  20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.637
    Iemand videobellen?

Deel Deze Pagina