https://nos.nl/artikel/2333206-middelbare-school-amersfoort-krikte-eindexamencijfers-op.html
Waarschijnlijk niet de wenselijke mening... maar ik vind dit uitstekend verdedigbaar! Er zijn, zo is mijn beeld althans, genoeg middelbare scholen waarbij de (normering van) schoolexamens toch wel wat lastiger zijn dan de centrale examens, en scholieren hun eindcijfer gemiddeld flink opkrikken met de centrale examens (waaronder mijn middelbare school destijds). Was algemeen bekend op m'n school, dat je je nog niet persé zorgen moest maken als je een 5je stond omdat je het met de 'makkelijkere' centrale examens vermoedelijk nog wel kon opkrikken. Met gegevens uit het verleden is dat ook prima aan te tonen door scholen.
Wat ik kwalijker vind persoonlijk, is dat er niet wordt gekeken dat eindcijfers dit jaar niet
neerwaarts worden bijgesteld op twijfelachtige scholen die, binnen de normen en regels, de
schoolexamens zo makkelijk mogelijk maken/normeren en waar de resultaten van schoolexamens in het verleden dus structureel hoger liggen dan die van de centrale examens.
NB: Ik vermoed dat de afgelopen jaren door scherper toezicht en meer inzicht van inspectie het verschil tussen schoolexamens en centrale examens wel steeds kleiner is geworden, dat het 'vroeger' erger was.
Die zijn dus
niet gelijk, wat de school ook aantoont. Vandaar de correctie.
Klik om te vergroten...