Syke haalt wel degelijk een goed punt aan vind ik. Jammer dat sommigen er zo lacherig over doen. Wat Syke probeert te benadrukken (althans dat is mijn interpretatie) is dat er wel degelijk racisme bestaat, maar dat er is ook een groep mensen is die zich wel heel gemakkelijk bij de pakken neergooit. Of zich "entitled" of achtergesteld voelt. En dat is een zeer geëmailleerde groep qua afkomst. Het lijkt wel of er tegenwoordig steeds meer mensen met een minderwaardigheidscomplex rondlopen. Dit merk ik als consultant ook tijdens mijn interim opdrachten. Dit zijn mensen die continue ontevreden zijn en zich buitenproportioneel vaak achtergesteld voelen. Zij wijzen naar de overheid, naar links of rechts in de politiek, naar de rijke elite, de armen, naar Poolse arbeiders, naar gekleurden, naar (anders) gelovigen, naar biseksuelen en ga zo maar verder. Dan vraag je naar de eigen verantwoording, "wat heb JIJ dan gedaan om jouw leven te verbeteren?"
…
Stilte, waarna het wijzen opnieuw begint. Externe factoren (zoals racisme) hebben zeker invloed op ons leven. Maar het is naïef om te geloven dat de successen en falen op ons levenspad alleen kunnen worden toegeschreven aan deze externe factoren. Jijzelf als individu hebt namelijk ook veel invloed op je leven. Deze invloed is zeker niet absoluut; je bent in welke maatschappij dan ook ten dele afhankelijk van anderen. En sommige milieus (landen zelfs) zijn zeker meer "hostile" naar bepaalde groepen mensen. Maar verandering vindt plaats vanuit jezelf; de eerste stap zet je altijd zelf, die komt zelden vanuit anderen.
Laten we dus niet de wereld zo bagatelliseren dat gebrek aan kansen alleen worden veroorzaakt door ongelijkheid, want ik kan uit persoonlijke ervaring jullie meegeven dat dit reinste onzin is. Er is wel degelijk een groeiende groep mensen die blijkbaar gelooft dat het succes zomaar komt aanvliegen. Sorry jongens: daar moet je soms hard voor knokken en vooral ook blijven werken. En nee, niet gelijk naar anderen wijzen. Wat heb jij zelf gedaan?
Al deze situaties/ontwikkelingen/problemen bestaan naast elkaar in onze wereld. Dat maakt het ook juist zo complex. In deze synergie, een hete brij van oorzaak en gevolg effecten is er niet één factor aan te wijzen waarom de huidige situatie in de wereld onze realiteit is (positief zowel als negatief) en wat we moeten doen om het negatieve op te lossen. Helaas, er bestaat geen universele blauwdruk waardoor we morgen in een utopie wakker worden, als dat überhaupt al tot de mogelijkheden behoort.
Laatst bewerkt: 5 jun 2020