@Taab Maar wanneer je concludeert dat, of rekening houdt met het inzicht dat mensen van sommige afkomsten (corresponding to physical appearance) een soort minderwaardigheidscomplex meedragen (possess different behavioral traits) vanwege een soort overgedragen slavernij-trauma (wat ik best geloof hoor, vind het heel plausibel), dan is dát, kijkend naar de definitie, toch strikt genomen een racistische gedachte * ?
* mits het hebben van een minderwaardigheidscomplex wordt aangemerkt als iets negatiefs, iets wat je minder sterk / goed / gelukkig maakt. Ik denk dat dit valt te verdedigen, omdat de meeste mensen, als ze de keuze hadden, waarschijnlijk liever
niet een minderwaardigheidscomplex hadden dan
wel.
Mijn moeder constateert bij het kijken van Studio Sport weleens dat mensen uit Senegal en omgeving het vaak bovengemiddeld goed doen op marathons (en dat Nederlands het altijd zo goed doen met schaatsen). Daar zijn ten aanzien van marathonlopen geloof ik ook wat biologische redenen voor aan te wijzen (spieropbouw, bloed, iets dergelijks). Naar de definitie ben je met een dergelijke constatering dan denk ik ook al snel racistisch bezig, ten koste van mensen die niet uit omgeving Senegal komen.
Mijn punt: racisme ansich hoeft niet
per definitie problematisch te wezen, maar kan en zal dit in veel gevallen uiteraard wel zijn, discriminatie volgend uit racisme is vanzelfsprekend verwerpelijk.
Klik om te vergroten...