1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

AUTO'S: (rijlessen,rijbewijs halen)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mastapiece, 9 mrt 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Don Johan

Don Johan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik bedoel herhalen omdat je het vergeten bent. Stel dat je één rijles per week hebt dan maak je mij niet wijs dat je alles nog weet. Wanneer je elke dag lest weet je waarschijnlijk meer van de vorige les.

Ik zit hoogstens 2 uur per dag achter het stuur dus dat valt mee. Maar ook maak ik plezier met de instructeur, wat ook belangrijk is. En wat de concentratie betreft, heb ik alleen moeite om deze vast te houden wanneer ik de dag er voor een drukke dag is geweest.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het mij de komende weken vergaat. Ik wens succes aan iedereen die druk bezig zijn met lessen!

Laatst bewerkt: 15 jul 2007
  2. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Yep, het moet een automatisme worden,en dat krijg je alleen door veel te oefenen.En KIJKEN ,KIJKEN EN NOG EENS KIJKEN.Dat is waar autorijden allemaal om draait....
    Je weet van jezelf wat je doet, maar het moeilijkste is leren in te schatten wat de chauffeurs om je heen van plan zijn,dat is dus defensief rijden en moet je als het ware nog een stel ogen opzij je hoofd én in je rug hebben om het hele circus rondom jou in de gaten te houden.Ik weet het wel dat het enorm véél concentratie vergt en zeker in de beginperiode,maar na een tijdje bereik je een soort zen-toestand waarbij je zelfs op de drukste momenten in het verkeer als het ware volledig ontspannen achter het stuur zit, net alsof je thuis in de salonzetel zit....Als je dat gevoel over je heen krijgt wéét je dat je de moeilijkste periode van aanpassing achter de rug hebt en dán kan je pas gaan genieten van het autorijden op zichzelf...Dan ben je in één tijd zowel ontspannen als alert achter het stuur waarbij je in één flits de switch tussen beiden kan maken.Het motto geldt altijd in dezelfde volgorde op een verkeerssituatie, en dat is éérst reageren en dan achteraf schrikken en je gelukkig prijzen dat je snelle reacties je uit een benarde situatie hebben geholpen,en dat maak je honderden keren in je leven als chauffeur mee.
    Dat is nou mijn mening als een oude veteraan met 33 jaar rijervaring en zo'n klein miljoen km's achter de kiezen...En géén enkele auto perte totale gereden ,en das óók een kunst...

3. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Mensen ervaring met zo een 10dagen opleiding van de ANWB?
    Heb nu nog even zomervakantie en even snel me rijbewijs halen op deze manier lijkt me wel wat. Daarna krijg ik het weer een heel stuk drukken en moet ik het doen met 1, misschien 2 uur in de week dat ik vrij kan maken. Dan ben je wel een paar maanden bezig.

4. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Hier vind je al aardig wat ervaringen van mensen. Jij bent denk ik opzoek naar ervaringen van "bekendere" mensen zegmaar maar misschien helpt dit je al een beetje op weg.

Succes iig.

5. Don Johan

Don Johan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil even melden dat ik geslaagd ben! \o/

Eerst binnen de bebouwde kom gereden richting de snelweg. Daar aangekomen, even invoegen, inhalen en later kijken of ik op de goede rijstrook zit. Toen uitgevoegd, hierna kwam ik weer binnen de bebouwde kom. Ik kwam terecht op een invoegstrook maar ik was met mijn concentratie ergens anders. :D Op een gegeven moment ging ik even hard als degene die links van mij zaten terwijl we op dezelfde hoogte reden. Dus hij greep op het laatst in; zette hem stil en vroeg waarmee ik bezig was. Haha, ik dacht daar gaat mijn rijbewijs.=(

Daarna nog een beetje in Den Bosch gereden. Op een gegeven moment ging het verkeer voor me harder dan 50 (ik denk zo 60 á 70) en hij maakte de opmerking dat ik mee moest rijden. :confused: Dus toen terug naar de Vliert, daar de auto op de parkeerplaats stil gezet en alvast naar binnen gegaan waar ik moest wachten op het verlossende woord.:D

YEAH! :D

Autorijden gaat voornamelijk om aanpassen aan de situatie, goed voor je kijken en je plan trekken voordat je iets gaat doen. Je moet gewoon eerst alle stappen afwerken (kijken binnen/buiten/links, remmen voor het kruispunt, in zijn 2 en ondertussen wanneer je dit doet het verkeer zoveel mogelijk in de gaten houden).Werk je alle stappen af, dan is het geen probleem.

+

Je kan zoveel kijken als je wilt maar je moet WAARNEMEN. En als je het goed hebt waargenomen DAN kan je pas aanpassen aan de situatie. Kijken alleen heb je niets aan.

Ik heb in ieder geval een "snelcursus" gedaan van 3 weken gedaan. Het beviel goed.

Laatst bewerkt: 31 jul 2007
  6. Borix

Borix Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    klinkt alsof je ook aardig geluk heb gehad met de examinator :eek:

7. Jradman

Jradman Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad.. de meeste laten je zakken voor minder foutjes.

8. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Precies, gefeliciteert, maar ook ik denk dat je geluk hebt gehad. :eek: Bij mij begon hij al te zeuren dat ik een grapje maakte dat hij zijn riem aan moest doen (is namelijk zijn eigen verantwoordelijkheid, had ik moeten weten:{).

Anyway, je hoeft je er géén zorgen meer over te maken! Geniet ervan!

9. Gauner

Gauner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ook ik heb maandag mijn eerste rijles gehad en ik moet zeggen, het is echt enorm leuk om nu zelf eens achter het stuur van een auto te zitten! Ben nu beetje het boek voor de theorie aan het doorbladeren maar de meeste borden etc. ken ik nog wel van het fietsexamen haha. Veel succes voor alle anderen die ook op dit moment aan het lessen zijn!

10. Jan WoWter

Jan WoWter Jungie!!

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat is lelijk, denk (hoop) je een puntje te scoren, vind hij het niet leuk:x
    Ik scoorde wel meteen, me instructeur zei tegen me toen we nog binnen zaten te wachten dat ik de achterruitverwarming aan moest doen als ik ging rijden (het regende iets en ruit zou beslaan). Examen begint, alles gecontroleerd door de examinator.

Examinator: zo laten we gaan.
    Ik: ja wacht, ik zet nog even de achterruitverwarming aan, anders beslaat de achterruit:)
    Examinator: Owja, dat is wel een goed idee!

Hoppa eerste puntje binnen:+

11. Robinsky009

Robinsky009 Active Member

Leuk Bevonden:
    7
    Ik heb 16 augustus me 1e rijles ik kan niet w8ten:D

Maar weetje wat ik raar vind.
    Altijd als ik bij iemand anders in de auto zit als je rijd zit je links maar hoe wil in godsnaam fatsoendelijk kunnen rijden ut zou toch eigelijk heel makkelijk rijden zijn als je in het midden zat dat geeft toch een beter uitzicht of zie ik alles verkeert want vanaf links lijkt me hendig klote het zelfde geldt voor rechts.

12. FreeShooter

FreeShooter No pain, no gain!

Leuk Bevonden:
    1
    In het begin wel ja, maar na een tijdje kan je het best precies inschatten hoor.

Volgende week donderdag me 6e les, vorige keer ging heel goed. Reed echt gewoon heerlijk :)

13. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Eerste rijles is echt lachen. Vond het zo'n machtig gevoel om achter het stuur te zitten en een beetje rijden:D

Maar belangrijker: Ik heb mijn theorie vandaag gehaald. Vijf fout! Zat hem een beetje te schijten bij het oplezen van de gezakten. Ik was nummer 34.

(29...30...31...32...33............35)

Heerlijk!

14. jackie brown JR

jackie brown JR Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Gefeliciteerd Mtthz, denk dat ik hem binnen kort ook ga proneren te halen :cool:

15. Don Johan

Don Johan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat zeker, alhoewel hij zeker wist dat ik de fout maakte door de spanning van zo'n examen en niet omdat ik het niet kon. 5 minuten eerder had ik namelijk vlekkeloos ingevoegd op de snelweg. Verder was mijn rit vlekkeloos. Dat zal ook zeker meegewogen hebben.

16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Kut dubbelpost,maar ik zou zeggen ,rijd ooit eens een keer in engeland daar zit je verdomme dan aan de verkeerde kant van de weg en heb je totaal géén zicht...

Laatst bewerkt: 17 aug 2007
  17. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Kuch,hoe wil jij dan veilig gaan inhalen als je achter een vrachtwagen hangt mijn beste.Als je in het midden van de wagen zit ,tja dat is een mooi centraal plaatsje maar ook niet meer dan dat.Als je links zit kan je tenminste als je tegen het midden van de rijweg rijdt kijken of er geen tegenliggers afkomen...
    Je weet toch dat het vervoer in nederland op de openbare weg gebeurd en niet op een circuit....:lol::lol:

18. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Ach, hij heeft nog nooit gereden, dus je kan hem niks verwijten natuurlijk;) Hij komt er wel achter nu hij achter het stuur heeft gezeten.

Mijn rijlessen hervatten na een lange vakantieperiode weer volgende week. Weer zin in:D

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hehe, sterkte negen toegewenst voor je verdere rijlessen en je rij-examen.
    Geloof me gerust het draait om wat men zegt "defensief rijden" in het begin.
    Kijken en nog eens kijken,op tijd proberen in te schatten van al die anderen rond jou van plan zijn om hier tijdig op te reageren.Ik weet het wel dat vooral in het begin het een beetje stresserend is .maar dat went snel.Mijn oordeel na al die jaren is nog altijd dat er twee verschillende categories chauffeurs bestaan....Zij die het als het ware in de vingers hebben, en diegene die ongeacht ze ook hun uiterste best doen het nooit écht helemaal onder de knie krijgen.En die mix van de twee uitersten krijg je dus dagelijks voor je wielen gezschoven en dan moet jij als het ware in één flits kunnen bepalen waar rijden de stieren ,en erger waar zitten de ezels,en nog erger, wat zijn die ezels van plan...
    Autorijden is simpel, je bent of wel dood, geblutst of goed, het hangt er maar vanaf wie en wat je bent tegengekomen...:+
    Nou ja dat is dus een kritische noot,33 jaar rijervaring en méér dan 1.000.000 kilometer op de teller , ik heb alles wat op vier wielen kan gebeuren allemaal al meegemaakt......

20. Beumah

Beumah ----

Leuk Bevonden:
    0
    Donderdag bijna frontaal op een auto gezeten tijdens me 5e les. Het was in een woonwijk met van die smalle straatjes en geparkeerde auto's op de weg. Ik reed iets in het midden van de weg, want ik moest naar rechts (weet is niet goed maar dat gaat vanzelf) en toen komt er ineenkeer een vent vol gas de bocht om. We remde gelukkig beide wel op tijd.

En ik snap niet dat mensen het echt leuk vinden om te rijden. Vind er zelf geen reed aan. Het is gewoon praktisch, maar echt leuk vind ik niet. Wil als het gehaald heb ook beginnen met me motor en dat lijkt me dan wel weer leuk.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina