Het was meer een opsomming van, toch ben ik het nog steeds niet met je eens. Tuurlijk, al die universele rommel die voor 2 tientjes van Ebay zijn te halen verneuken je luchtmassa-meter. Ik zeg juist om die onzin te vermijden " Als het goed gedaan is"
Deze discussie gaat al jaren voort, ik baal dan ook dat ik mijn oude documenten niet kan vinden. Ik heb 4 dyno runs op papier staan van een VR6. (In de tijd dat ik ze "spaarde" ).
1e was standaard, 2e was een maand later na het monteren van volledig K&N air intake, 3e was na het monteren van supersprint uitlaat vanaf spruitstuk en 4e na de toevoeging van de turbo en toebehoren (al sla je mij dood welke) een maand later. Die laatste kan je niet vergelijken omdat de motor volledig gereviseerd werd, hoe ver ze zijn gegaan weet ik helaas niet. Zo ver ging mijn interesse niet. (Mijn dyno-runs ook niet, hij had er meer die ik uiteindelijk niet kon bemachtigen)
Afin, tussen 1 en 2 zat weinig verschil, pin mij er niet op vast maar ik dacht dat het 2 pk was en weinig koppel toename. Tussen 2 en 3 zat toch iets van 8 pk op het toppunt en een redelijke koppel toename. Iets wat de eigenaar zelf ook verraste.
Ik ben niet de enige die dit verkondigd. Een volledig EPS systeem zal het vermogen ook laten toenemen.
Puntje bij paaltje is er toch een redelijke vermogenswinst mogelijk, mits goed gedaan. Dat jij dat "goed" naast een Ebay filtertje en een einddempertje schaart.....dat is jou fout.
Toch moet jij ook zien dat het blok van die celica er prima uit ziet, mooie air intake en een andere einddemper. Ik ga er dan van uit dat het met het volledige uitlaatsysteem ook wel goed zit.
Laatst bewerkt: 13 okt 2009