Balkende II gevallen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 29 jun 2006.

1. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    N Eagletje toch.. tis allemaal heel leuk, maar dan nog geef jij steeds de armeren de schuld :).En daar wordt ik dan gevoelig van. De belasting is hier ook belachelijk hoog. Daar ben ik niet voor ofzo. Al krijgen de armeren daar misschien wat meer van, hij is gewoon te hoog. Er moeten ook andere oplossingen gevonden worden. Maar armen betalen ook belasting hoor. tis niet zo dat alleen de hogere klasse het geld betaald aan de lagere klasse.

het gaat mij om het sociale aspect. Het gaat erom dat iedereen rond kan komen.. en ja de hogere klasse zal de lagere wat moeten ondersteunen. Het hoeft niet zo te zijn dat de rijken alles betalen. Maar je legt het uit alsof je de dupe bent van de lagere klasse.. zo werkt dat niet.geef dan de schuld aan het beleid wat is gevoerd.. ( die overigens al een heel tijdje rechts is )

2. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    kom eerst maar met feiten want dat is onzin. Ik moet zelf net zoveel voor mijn studie betalen als anderen. Alleen krijg je meer studiefinanciering, maar dat heb je ook heel hard nodig voor boeken en studiegeld. Er is geen sprake van dat je heir in Nederland gratis een studie kunt volgen hoor. Dat moet ik nog zien, anders had ik dat allang gedaan :+ . Ik weet niet wat voor studie je doet.. misschien heeft de school een regeling.. maar over het algemeen zijn kosten redelijk gelijk. tenzij je naar de school gaat en zegt: luister is ik kan het niet betalen. Anders worden jou ouders gewoon afgezet.

3. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Vriend, iedereen betaalt evenveel, alleen armeren krijgen 10 euro meer subsidie per maand. En dan is het nog ongelijk verdeelt want kinderen van eigen bazen krijgen ook veel meer omdat die niet vast inkomen hebben ofzo. =(

4. Knarf

Knarf X-Power.be

Leuk Bevonden:
    0
    Kunnen we aub weer ontopic gaan? Anders kunnen we beter een nieuw topic openen met de titel: Rechtse rakkers vs. de normale burgerplicht, of is dat een iets te subjectieve titel ;)

anyway: Wat vinden jullie er van dat de VVD en CDA een minderheidskabinet gaan vormen? Moeten ze door regeren of moeten er juist verkiezingen komen?

5. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    Dat laatste. Een minderheids regering :{... Geloofwaardig maar niet waar, wat moet de burhger nu nog van de politiek denken :{. Ik vind het echt schandalig als ze door zouden regeren

6. Nicos

Nicos Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    =( <zucht> Het progressieve belastingstelsel keur je waarschijnlijk ook af...

Het heeft wel z'n voordelen; een demissionair kabinet zal problemen krijgen met de begroting voor 2007, het nieuwe belastingplan en de militaire missie naar de Afghaanse provincie Uruzgan.

Laatst bewerkt: 4 jul 2006
  7. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    Heb ook mijn studies helemaal zelf moeten betalen en nooit een probleem met geld gehad. Gewoon zorgen dat je een bijverdienste hebt!

Klaarblijkelijk is dat al moeilijk genoeg en willen studenten vooral 3 x per week stappen...

8. Knarf

Knarf X-Power.be

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er eigenlijk wel voor dat ze door regeren. Ook al lijkt het heel oneerlijk, maar dat is het niet, want ze moeten alles nog steeds met een kamermeerderheid beslissen en de regeringspartijen willen nu gewoon het zoet aan de burgers uit delen voor de verkiezingen. Wat ik trouwens maar zonde vind hoor, ze mogen wel eens wat meer aan die staatschuld van Nederland doen, maar dat terzijde.

Ik schat de kans overigens klein dat wij een links kabinet gaan krijgen hoor, mij lijkt een combinatie van pvda met cda en groenlinks ofzo het waarschijnlijkst. Waar ik overigens wel blij mee ben want we mogen in dit land wel weer eens wat verder naar links toe, zeker met ons uitzettingsbeleid.

9. goodfella

goodfella You're fired!

Leuk Bevonden:
    65
    De CDA en PvdA zijn de 2 grootste partijen. Het zou niet meer dan logisch zijn als die 2 partijen samen de regering gaan vormen. Dat kabinet heeft namelijk het grootste draagvlak onder de Nederlandse bevolking.

10. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Dat klopt , je zegt het niet,erger nog je schrijft het , waarschijnlijk wil jij het liefst alles voor jezelf houden.
    Ooit gehoord van het gezegde "de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen".
    Jouw bovenstaande uitspraken laten hier wel op een mooie manier zien hoe "solidair"jij wel bent tegenover de minderbegoeden.

Dacht je echt dat de armen er rijker van worden,hoe naief kan je zijn om ook zoiets luidop te verkondigen.
    Of wou je naar het amerikaans stelsel waar de recente belastingshervormingen de rijke amerikaan nog rijker maakt en de arme amerikaan nóg armer maakt dan ze nu al zijn .
    En de vetgedrukte zin? ga weg man,je verbeelding begint je hier parten te spelen aangezien wij belgen wél de hoogste belastingen ter wereld betalen aangezien er maandelijks meer dan de helft van mijn loon in de zakken van de staat verdwijnt om maar niet te spreken over eindejaarspremies en deelnames in de winst waarvan de belastingen meer dan 60% opeisen en elk overuur dat je hier presteert belast wordt aan een ratio van 80 %.

Dacht je dat , wij betalen hier de studies van onze kinderen op hoger niveau volledig uit eigen zak aangezien de tussenkomsten voor een studiebeurs belachelijk laag liggen.... tenzij je relaties hebt .
    Even ter info voor jou ... hou dus je ogen goed open als je dit leest.
    Ik werk dus fulltime en mijn echtgenote werkt deeltijds en ons gezamelijke inkomen is te hoog om een studiebeurs voor de kinderen te krijgen , maar nu komt het.... mijn baas die méér dan driemaal zoveel verdiend als ik en zijn echtgenote die met een eigen apotheek óók al tot de klasse van de grootverdieners mag gerekend worden hebben dus 5 kinderen .
    En raadt eens, jawel.... alle 5 die kinderen hebben dus mét een studiebeurs hun universitaire studies gedaan.
    Toen ik mijn baas naar het hoe en waarom vroeg zei hij één woord....relaties.....
    Zo goed is het bij ons dus geregeld , en ik durf er wat op te verwedden dat het bij jullie óók op relaties aankomt en die hebben de rijke méér dan de armen.

Wees dus blij dat jouw ouders je studies kunnen betalen .
    Er zullen vast genoeg mensen in Nederland rondlopen die wat graag hadden verder willen studeren , maar die de pech hadden dan hun ouders die financiele bijkomende last niet meer aankonden.
    Als jij dat al pure discriminatie vindt laat al zien wat voor een enggeestig zielig mannetje je bent die het als het ware overdreven vindt dat mensen die het financieel niet breed hebben het recht niet zouden hebben om hun kinderen te laten voortstuderen.
    Waarop wacht je om te emigreren als je het hier niet mee eens bent, op de noordpool is vast nog plaats voor je, kan je lekker afkoelen._0/

edit: typo.

11. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Een prachtig betoog svennies, ik had zelf eigenlijk ook nog met voorbeelden willen gaan smijten maar duidelijker dan jij het hebt verwoord gaat me toch niet lukken dus dat zet ik bij deze niet door ;)

Het is eigenlijk wel de verkeerde plek voor deze discussie (het voorstel om over dit soort onderwerpen een aparte thread aan te maken vond ik trouwens best oke :thumbs:) maar NL Eagle wist ook mij even het bloed onder m'n nagels vandaan te halen met zijn belachelijke uitspraken....

12. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

@Zero, dank je , het is dus al duidelijk dat hij hier het vogeltje in het gouden kooitje is,en bijgevolg niet weet waarover hij spreekt.
    Hij is hier gewoon het klankbord van zijn pappie,en in andere treads gedraagd hij zich al niet veel beter .
    En Zero , zet je mening hier ook maar neer wat mij betreft,alleen al om die juweeltjes te kunnen lezen die jij hier neerschrijft._O_

13. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Ja, dacht het ook. Een opleiding kost als je minimum loon verdient: 1.250 euro dan de boeken, de eventuele extra kosten.

Maar als jij eens een keer je been of arm breekt of een of andere lichamelijk aandoening krijgt waarmee je niet kan meer kan werken en dan een lullig waotje krijgt kijk dan maar of je nog tevreden bent met de belastingen.

Geef nou eens antwoord op me vraag: "ls Nederland een kennis land wilt worden, dan moet school bijna geheel gratis zijn, dan pas krijg je opgeleide mensen."

14. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Ok, die laatste vraag van rikkel is wel een interessant punt :).

Allereerst wil ik zeggen dat het een heel moeilijk vraagstuk is. Zal hierna uitleggen waarom ik dat denk.

1. Er zit een verschil tussen een opleiding volgen en de kennis bezitten. Veel 'studenten' freewheelen door de opleiding heen en streven naar allemaal 5,5'jes zodat de punten binnen zijn (soms ben ik ook zo ;)). Ik durf te stellen dat deze niet het algehele kennisniveau hebben dat bij een kenniseconomie past.

2. Nu zijn er veel studenten die de eindstreep niet halen of van 3 of 4 opleidingen een jaar volgen. Die zijn blijkbaar gaan studeren om het studeren en hebben geen duidelijk doel voor ogen. Wanneer de drempel voor studeren nog lager gemaakt wordt, zal je meer van deze personen krijgen. Dit zie je zelfs al op de middelbare school. Een bepaalde groep leerlingen (niet stigmatiserend of beledigend bedoeld, maar ik kan ze niet beter omschrijven :)) zit daar liever helemaal niet en wil dan al aan het werk. Het is dat het wettelijk verplicht is en dat het weinig kost. Anders waren ze allang weg.

3. Stel dat je ouders allebei in de WAO/WW of de AOW zitten (nakomertjes). Op dat moment krijg je als thuiswonende student aan het hbo/wo (niveau dat nodig is voor de kenniseconomie) meer dan 200 euro per maand. Daarmee moet het in principe mogelijk zijn om de kosten voor de studie (bijna) dekkend te krijgen. Aangezien bijna alle studenten al een bijbaan hebben, is het niet nodig voor deze lage-inkomengroep om dat niet te hebben. De studie in Nederland is dus goed betaalbaar.

Met al deze punten in mijn achterhoofd zeg ik: Onderwijs moet niet bijna gratis worden. Veruit de grootste meerderheid heeft nu de mogelijkheid om te studeren, als het niet 99% is. Het is echter belangrijk dat je alleen de gemotiveerde studenten werft en dat ze allemaal beseffen dat het geen lolletje is, maar een investering in de toekomst. De mens is namelijk pas kritisch als het geld kost. Als het (bijna) gratis is, wordt er veel minder na gedacht en veel meer gebruik van gemaakt (door de verkeerde groep mensen).

15. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    ik kan het hier alleen maar mee eens zijn...
    en svennies, snap je nog steeds niet dat ik het systeem dat belgie kent juist prefereer boven het nederlandse systeem?
    prachtig toch dat in belgie je je studie zelf moet betalen?
    dat zorgt er juist voor dat alleen de echt gemotiveerde mensen door studeren!
    ik vind het in belgie echt veel beter geregeld...

16. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Mwah, dat systeem heeft ook een flink nadeel. Want de mensen die geen geld hebben, kunnen dan niet studeren, hoe gemotiveerd ze ook zijn.
    En het 'probleem' dat de ouders dan niet goed verdienen, zou het kind in zijn mogelijkheden op een 'beter' leven beperken. En dat vind ik geen goede zaak. Kinderen kunnen namelijk vrij weinig veranderen aan de situatie van hun ouders.

Maar ja, in het ergste geval leen je dan geld, dat betaalt zich toch wel weer terug. Studie is namelijk 1 van de beste investeringen die je kunt doen.

17. Nicos

Nicos Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, zo werkt het niet. Laat ik het heel simpel zeggen: als je zelf je studie moet betalen, zullen alleen de rijken gaan studeren. Dan krijg je situaties van decenia terug. Vroeger waren mensen misschien ook gemotiveerd, maar de ouders konden het gewoon niet financieren. Dan kun je nog zo gemotiveerd zijn, als het niet te betalen is, lukt het gewoon niet. Bovendien zijn er andere maatregelen om te voorkomen dat studenten het studeren als een lolletje zien. Als je de propedeuse niet binnen een bepaalde tijd hebt voltooid, lig je eruit. Iets dergelijks is al ingevoerd.

Dat is gewoon niet zo. Ooit wel eens van de studietoelage gehoord?

18. Tediz

Tediz pendejo

Leuk Bevonden:
    0
    Waarschijnlijk niet. Hij probeert een heel clichématig beeld te schetsen van werklozen en mensen met minimuminkomens, dat het allemaal domme luie mensen zijn die geen zin hadden om te gaan studeren, en allemaal teren op belastinggeld. En aangezien NL Eagle met name over dit laatste punt zo'n grote bek heeft terwijl hij zelf hoogstwaarschijnlijk nog geen belasting betaald, is het wel duidelijk dat hij zijn pappie naklept.

Ik heb dat gezeik over uitkeringstrekkers en zuurverdiende belastingcentjes (kots) nu wel gehoord.

19. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Iedereen kan studeren in Nederland. Studiefinanciering, ooit van gehoord?

20. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Heb je hier een bron voor? Naar mijn weten is het collegeld voor elke persoon gelijk hoor, ongeacht inkomen. :x

Deel Deze Pagina