1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blueprint for disaster - Enschede 13 mei 2000

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door MAX3400, 25 jul 2006.

1. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
  2. smokehaze

smokehaze Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    wtf niet leuk

3. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
  4. smokehaze

smokehaze Active Member

Leuk Bevonden:
    0
  5. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Men zegt op de site binnen een week antwoord te geven.

Weet je wat: als ik geen bevredigend antwoord heb gevonden/gekregen morgen, ga ik ze gewoon bellen want ze zijn zo slim om hun tel-nr. op de site te hebben.8)

6. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @Cyrax77,en toch heeft unXist gelijk weet je,als zo iets gebeurt als de vuurwerkramp in enschede met zijn 23 doden dan ervaart iedere nederlander dat als een ramp,gewoon omdat dit in eigen land gebeurd is en er landgenoten bij omgekomen zijn.
    Hier in belgie titelden de dagbladen ook vuurwerkramp op de voorpagina toen,en dit alleen omdat wij een buurland zijn en zich meer betrokken voelen als er zoiets bij jullie gebeurt.
    Maar dacht je echt dat de rest van de wereld dit bericht als een ramp ervaart, nou dus mooi niet.
    Er zijn in de jaren voor die vuurwerkfabriek bij jullie de lucht inging in china méér van zulke ongelukken gebeurd, vaak met meer doden tot gevolg waarbij niet meer dan de titel vuurwerkfabriek ontploft in china met 33 doden tot gevolg en tientallen gewonden in de krant verscheen waarbij men dan zeker niet van een ramp sprak maar eender als een fait divers aanziet aangezien zulke ongelukken nu eenmaal kunnen gebeuren.

Voor de nederlanders zelf zijn elke dode en elke gewonde die er toen gevallen is ,er één te véél geweest....
    Tja maar de rest van de wereld bekijkt dit anders....daar zeggen ze,oow vuurwerkfabriek ontploft,23 doden....onvoorzichtige gasten die nederlanders ....

Tja vriend , voor jou is dit inderdaad een ramp dat je meemaakt omdat je hier persoonlijk bij betrokken bent....
    Maar voor de gemiddelde amerikaan of spanjaard is dit gewoon een vliegtuigcrash zoals er jaarlijks wel enkele gebeuren.
    Elke dag sterven er duizenden kinderen van de honger...wel die ouders ervaren dat ook als een ramp....terwijl de rest van de wereld toekijkt en het niet aan zijn hart laat komen.

Er is wel een klein verschilletje tussen een natuurramp die 150.000 slachtoffers eist die gedood worden door de woestheid van de natuur
    zelf en een ontploffende vuurwerkfabriek door een of ander menselijk falen en of onvoorzichtigheid dat dan 23 dodelijke slachtoffers eist.
    En inderdaad voor diegene die er bij betrokken zijn is dit altijd een ramp , en voor anderen is het een ongeluk.
    En een tsunami,aardbeving of vulkaanuitbarstingen en wervelstormen zijn
    wel rampen omdat er hier géén direkte menselijke schuldigen zijn bij betrokken.

7. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    @svennies: heb je al satelliet-TV? Nederland is meer in het nieuws in het buitenland dan je lief is en helaas vooral in negatieve zin. Of vind je het vreemd dat het toerisme de laatste jaren wat is teruggelopen.

Sterker nog; als je de afgelopen 6 jaar de hele zaak had gevolgd omtrent Enschede dan had je ook geweten dat sommige feiten eerder in het buitenland bekend waren (lees Amerika) dan hier werd vrijgegeven door de onderzoekscommissie.

8. smokehaze

smokehaze Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    sorry mensen maar is niet elke dode die niet aan een natuurlijke dood sterft een ramp het zal je moeder of vader maar zijn dan lul je wel anders

9. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    Driewerf EENS!!!!! :) :) :)

10. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @MAX3400,Nee ik heb geen satteliet-tv,wat je nu aanhaalt is typisch voor zo'n zaken.
    Ze proberen zoveel mogelijk feiten en bewijzen in de doofpot te stoppen .
    En maak je daarover géén zorgen aangezien hier bij ons in belangrijke zaken nét hetzelfde gebeurt.
    Geloof me gerust dat hier in belgie en nederland regelmatig nieuws uit amerika wordt gepubliceert waar de gemiddelde amerikaan ook niets van afweet.
    In amerika wisten ze destijds óók meer van de moord op andré cools dan wij hier in belgië ervan wisten.
    Dat gebeurt overal in de wereld...de politiek benoemd diegene die de nationale tv-zenders leiden en die doen mooi wat hen van bovenaf opgedragen wordt.

11. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Hm uitgesteld, mooi khad het anders gemist :)

12. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Yep voor de betrokkenen zelf is het altijd een ramp....maar voor diegene die een dorp verder woont is het nog slechts een fait divers...een klein berichtje in de krant waar over gelezen wordt zonder bij de gevolgen stil te staan.
    En toen mijn vader eerst en mijn zuster enkele jaren later aan de gevreesde ziekte met zes letters gestorven zijn,heb jij dat dan ervaren als een ramp.......
    Dat is nu eenmaal het leven....sommigen worden mooi oud en sterven vredig....anderen voortijdig en afgetakeld door een slopende ziekte...
    Een einde is er hoe dan ook voor iedereen voorzien...alleen hebben we het niet uit te kiezen.

13. MAX3400

Leuk Bevonden:
    0
    En zo houdt eenieder zijn/haar herinnering aan dierbaren, rampen en andere indrukwekkende gebeurtenissen op zijn/haar manier levend.

14. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Het programma werd gisteren al aangekondigd in de Tubantia (Twentsche Courant), en vandaag werd gemeld dat het was uitgesteld. Oud nieuws dus :)

Jammer, had het graag willen zien. Ben wel benieuwd wanneer het wel wordt uitgezonden.

Ik woon in Enschede, heb de rookwolk die dag zelf in de lucht zien hangen op meer dan 50 kilometer afstand (toen woonde ik er nog niet), kom regelmatig langs de rampplek (echt waar: de geruïneerde Grolsch-fabriek doet echt pijn aan m'n hart), en ik heb een boodschap voor iedereen die durft te beweren dat dit geen ramp is: hoe durven jullie te definiëren wat een ramp is en wat niet? Onder een ramp versta ik "grootscheeps menselijk drama", en hoewel daar een mate van subjectiviteit in zit, kun je niet ontkennen dat hier zeker weten sprake is van behoorlijk groot menselijk drama. Weliswaar van een kleiner kaliber dan de tsunami in Azië, maar waarom is dat dan ineens de maatstaf? Zoals iemand al eerder zei: als er volgende week een ramp gebeurt met een half miljoen slachtoffers is alles met minder doden ineens geen ramp meer? Dus de Bijlmerramp is geen ramp? Het WTC dan? Dat waren maar 3000 doden, dat kan lang niet tippen aan de tsunami! Ik verbaas me echt over zulke kortzichtigheid. Een Chinese mijn die instort waarbij een paar honderd mijnwerkers omkomen is eveneens een ramp - een ramp waar bij ons wellicht minder waarde aan wordt gehecht, maar evenzogoed een ramp.
    Dus ga niet nog eens beweren dat de vuurwerkramp, of welke andere vorm van grootschalig menselijk leed geen ramp is, want dat is absoluut niet aan jezelf om te bepalen.

15. Mtthz

Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Volgens het woordenboek is een ramp een groot massaal ongeluk. Ik vind dat Enschede daar vast en zeker bij hoort. Als het leven van duizend mensen voorgoed is gebrandmerkt door deze gebeurtenis dan is dat een ramp van groot formaat. Kijk als je gaat zeggen dat alleen iets als de Tsunami een ramp is, dan komen er verdomme wel heel weinig rampen voor op deze aardkloot. Maar dat is niet zo. Ook Volendam was een ramp. Niet zozeer voor buitenstaanders, die het na een week alweer waren vergeten, maar wel voor de direct betrokkenen die nu voor de rest van hun leven vol brandwonden rondlopen en sommige van hun vrienden voorgoed zijn verloren. Dan kàn je toch niet ontkennen dat dat geen ramp is, omdat er maar een ''paar'' doden zijn gevallen.
    Wat DW dus zegt. Je hoeft het niet zelf veel waarde aan te hechten, ik bijvoorbeeld vind het erg wat er in China is gebeurd, maar ben dat zo vergeten, maar het is wel een ramp.

Dus vertel me nog maar een keer waarom een gebeurtenis waar tientallen doden vallen, honderden gewonden, duizend mensen dakloos raken en allen verliezen wat ze hebben en kinderen die levenslange trauma's hebben opgelopen, je niet verstaat onder een ramp?

16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Voila...dat is het,wat voor de één een speciale betekenis is in rampvorm dus,hoeft dit niet voor een ander te gelden .
    En dat kan je hoedanook niemand kwalijk nemen dat hij jou mening op dit gebied niet deelt.

17. ill nino

ill nino me, myself and I

Leuk Bevonden:
    0
    Ik woon in Enschede, maar was er tijdens de ramp niet bij. Ik was op een verjaardag van mijn oma, ergens buiten de stad. Het was op zo'n speeltuin-achtig iets en als je dan op de hoge glijbaan ging staan kon je de hele zwarte wolk zien. De vrijwillige-brandweer die daar ook een soort feestje hadden, werden opgeroepen en moesten naar Enschede. Eerst zeiden dat de grolsch-fabriek zou ontploffen, dan was de ramp nog veel erger geweest. Grote kans dat mijn huis er niet meer geweest zou zijn. Ik denk ook zeker dat het een ramp was. Je hoort soms weer van iemand die er iets aan overgehouden. Mijn buurman is politieagent. Die moest daar ook naartoe, hij heeft nog geluk gehad. Hij heeft een politiehond, die gewoon in de auto zat. Maar tijdens 1 van de ontploffingen is door de druk de hele auto inmekaar gedrukt; hond dood. Eerst werd er ook nog gespeculeerd dat het een straaljager was die door de geluidsbarriere ging. Ook waren er bejaarden die geevacueerd werden, en dachten dat er weer een oorlog was. Als ik de verhalen hoor van de mensen, ben ik blij dat ik bij mijn oma was en niet in het centrum.

Ik heb dit topic nog niet echt doorgelezen, dus als ik iets zeg dat al gezegd is, dan spijt dan mij

18. Shizzel

Shizzel Guest

Had hem als hij niet was uitgesteld ook bijna helemaal gemist (vergeten + heel nodig naar de WC :p).

Hoop wel dat hij nu niet opeens over een paar maanden ofzo er pas op komt.

19. unXist

unXist F5 hoer

Leuk Bevonden:
    0
    en met deze opmerking ben jij niet A: dom en B: kortzichtig ?

en darkwing jij bent ook niet echt de juiste persoon om mij kortzichtig te mogen noemen, maar los van dat:

ik wil met de tsunami geen maatstaf stellen over wat nu wel/geen ramp is maar wel dat ik vind dat men (de media) fatale ongelukken te snel als ramp bestempelen, de bijlmerramp zoals ze het noemen vind ik ook geen ramp maar "gewoon" een fataal ongeluk, shit happens maar het is zo omdat het in nederland gebeurd is het een ramp, er storten wel vaker vliegtuigen neer ook in woonwijken maar als het niet in nederland is is het geen ramp, zijn er weinig doden dat word het niet gemeld. Er branden ook vaker disco's af ik meen dat er in brazilië een tijd terug ook een was met (meer) slachtoffers dan in volendam maar werd dat een ramp genoemd ? nee ... waarom het voorval in volendam dan wel.

Laatst bewerkt: 28 jul 2006
  20. Warrior X

Warrior X Registered Abuser

Leuk Bevonden:
    2
    balen dat het er niet opkwam had het ook wel graag willen zien , hoewel ik het ook irl heb gezien, maar ben toch wel benieuwd naar de oorzaak.....

ongeluk of aangestoken

maar van veel te zwaar vuurwerk dat is zeker

mr. bakker die woont niet zo heel ver van mijn huis, en vroeger... ja dus al 7 jaar geleden of nog verder had die vent echt werkelijk alles op vuurwerk gebied het begon al op dynamiet te lijken zo hard knalde dat spul

Deel Deze Pagina