1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bordspellen - gezelschapsspelen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Enygm, 14 mrt 2004.

  1. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Wist ik niet. Nouja voor wie nog meer leest, doe ermee wat je wilt.
     
    Killamonkey en Tyrant vinden dit leuk.
  2. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Haha ja no worries.
    Maar Caverna én Imperial Settlers zijn beide worker placement, en eigenlijk Glasgow ook in a way.
    Dus denk dat we gewoon een hele andere smaak hebben.

    Jij hebt wel aardige collectie dan trouwens? Hoeveel games zit je.
     
  3. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Imperial settlers is tableau building. Dat houdt in dat je kaarten uitspeelt in je speelveld die acties en grondstoffen opleveren. Ieder bouwt zijn eigen beschaving. Je kan niet met werkers blokken.

    Caverna duel is net wat anders. Je hebt actiekaarten waar je om de beurt uit kiest en er komen nieuwe bij. Heeft wel raakvlakken met worker placement maar anders dan gewone Caverna.
    Glasgow heeft geen werkers. Je kiest een actie op een cirkel van acties. Je mag alles met de klok mee kiezen. Als je een actie kiest op de.klok voor de.pion van de tegenstander mag je nogmaals
    Je hebt maar 1 pion, geen werkers. Als je patchwork kent snap je wat ik bedoel.


    Zelf heb ik schat ik 100 spellen maar daar zit je snel op. Een paar dobbelspellen zoals Keer op Keer, Clever en wat kaartspellen als Sushi go tellen snel door. Ik ga wekelijks naar een spellenclub om te spelen. Vandaar dat ik veel spellen ken. Op beurzen doe ik ook speluitleg geven. Net als met videogames op de xbazar verkoop ik veel spellen. Sommige spellen speel je 2 tot 5 keer en doe je weg omdat je iets beters in de kast hebt. Andere ben je na 20 leer spelen beu en verkoop je alsnog. Ook speel je spellen die een ander in bezit heeft waardoor je veel spellen leert kennen. Ik zit een jaar of 10 in deze hobby, dan heb je gewoon al veel op tafel gehad.

    Zelf vind ik worker placement leuk maar niet specifiek. Verborgen rollen kiezen en acties uitvoeren, drafting (7 wonders, sushi go), deckbuilding (dominion), roll en write (qwixx of Clever). Meerdere genres vind ik leuk. Ook kleinere spellen een keer met familie of doordeweeks van 15 minuten. Hoeft niet altijd het zware werk te zijn.


    Speel jezelf al lang moderne spellen ( anders dan Monpoly of Levensweg) en heb je een grote collectie?
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Neuh niet echt, Catan en TTR was beetje de intro.. Maar laatste 2 jaar wat meer
    Alhambra
    Carcassone
    Azul
    Patchwork
    Quacks of Quedlinburg
    Castles of Burgundy
    Machi Koro
    Sushi Go
    Jaipur
    Qwixx
    Asante
    7 Wonders Duel
    Kahuna
    Machi Koro
    Clever

    Nu beetje kijken naar dingen als Sagrada, Wingspan of Colt Express. Zit niet bij een club, dus om vrienden over te halen moet je beetje family games halen haha. Of Formula D voor vakantie.

    Zitten ook wel soms wat missers tussen, Istanbul vonden we toch niet leuk dus maar weer verkocht
     
  5. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Speelde eerst alleen met vrienden af en toe en later met mijn partner.
    Het fijne van een spellenclub is dat het laagdrempelig is. Je kunt als je wilt 1 keer per maand komen. Er worden korte eenvoudige spellen gespeeld, maar ook zwaardere titels. Voor ieder wat wils. Je kunt iets meenemen wat je zelf graag speelt. Er zijn geen verplichtingen en iedereen is welkom.
     
  6. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
    Dacht dat je Machi Koro niet tof vond? Heeft 'ie hem gewoon twee keer!
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
  8. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
    Ik heb Machi Koro overigens ook, en deel dezelfde mening. Met z'n tweeën waren we er snel op uitgekeken.

    Hehe, nice. Biertje on the side en spelen maar.
    Heb zelf net Glasgow binnen, ben benieuwd.
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Ben iig blij dat iemand het lijstje heeft doorgescrolld.
     
  10. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Vooral light en vanwege t thema haha.
     
  12. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
  13. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Nu met de lockdown zit ik met vrienden te kijken om een terugkerende spellenavond te doen. Iets campaign achtigs lijkt me wel tof, vroeger paar keer met z'n allen Pandemic Legacy gespeeld en dat was erg tof. Zit nu naar Descent te kijken, iemand ervaring mee? We zijn verder niet super ervaren spelers...
     
  14. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Descent is wel een heel ander genre. Ken je Hero Quest van vroeger?

    In Descent gaan de spelers een Dungeon in met een Dungeon Master. De Dungeon Master speelt tegen de andere spelers en bestuurt alle monsters.

    De andere spelers.spelen samen in een RPG setting. Ieder is een held die xp kan krijgen en nieuwe vaardigheden krijgt. Zo heb je een ridder, barbaar, necromancer en tovenaar. Het verhaal gaat met ieder scenario verder en de helden leveren en krijgen betere uitrusting en sterke vaardigheden en spreuken net zoals bij een videogame RPG.

    Zelf ben ik wat betreft campaign helemaal weg van Maracaibo zoals hierboven gepost. Maar dit is wel.ern zwaarder spel dus wellicht minder geschikt.



    Als je iets zoekt wat niet te zwaar is maar geen campaginnhoeft te zijn kan ik de volgende titels aanraden:

    De zoektocht naar El dorado 999 games
    Rovers van de Noordzee White goblin games
    Everdell White goblin games

    Ik ken nog wel.een slagenspel coöperatief met Campaign. Meerdere prijzen gewonnen dit jaar. Echt een hit
    Dat is the Crew van 999 games
     
  15. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Hero Quest!!! Ahhh de herinneringen.

    Was echt geweldig
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  16. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.417
    Leuk Bevonden:
    17.516
    Wisten jullie dat Descent ook een pc gimma van vroeger was

    Nu heb ik wel heel diep in mn nostalgie aars moeten duiken maar hier komt ie

     
  17. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Was deze vergeten maar dat heeft echt niks te maken met elkaar. Descent betekent afdaling en daar houdt de overeenkomst op.

    Er zijn wel videogames. Van bordspellen zoals Shadowrun (de oude versie niet die van xbox 360)

    Dit is trouwens Descent



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
  18. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Ja Recka, we hadden hier een momentje djeez
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  19. WorkingTitle

    WorkingTitle ..

    Berichten:
    2.220
    Leuk Bevonden:
    2.817
    Ook stiekem sinds een jaar wat games gekocht. Vorige week Colt Express, in elkaar zetten was al leuk. Wel erg simpel spel volgens mij maar leuk met de fam.
    Vind verder Pandemic en Brieven uit Whitechapel wel tof :)
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.417
    Leuk Bevonden:
    17.516
    sorry hoor godverdomme
     
    Garrett vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina