Niet alleen de verveling maar iets heel anders speelt in mijn ogen een belangrijke rol.
Nederland is intern veranderd. Sinds Fortuijn verwarren mensen vrijheid van meningsuiting met gene respect hoeven tonen voor andere culturen. De samenleving verhardt en de befaamde tolerantie verdwijnt. We leven in een land met een regering die Bush steunt in zijn olie oorlog. Om de haverklap worden buitenlanders als slecht afgeschilderd en steeds meer mensen geloven in de cliché's die over hen de ronde doen. Sommige allochtone jongeren raken in een isolement, ze kunnen geen baan krijgen en zitten thuis. Daar ontdekken ze extreme, goed geschreven, zeker niet op laagbegaafden gerichte, litaratuur aan. Ze raken beinvloed en projecteren het gelezene op hun eigen situatie.
Hetzelfde gebeurt bij extreem rechtse jongeren, die je vooral op het platteland vindt. Werkloze jongeren die op internet struinen en verhalen vinden waarin buitenlanders overal de schuld van krijgen. In de media en omgeving vinden zij wel genoeg om het gelezene in te projecteren.
Ik dnek dat deze tijd te kampen heeft met het probleem dat er veel, onjuiste, informatie te vinden is en dat gevaarlijke groepen veel makkelijker hun boodschap kunnen verspreiden. Internet bereikt veel mensen die net hun karakter vormen en ik denk dat het karakter van sommigen misvormd wordt.
Daden als deze moet je inderdaad zien als spiegel voor onze maatschappij, de wortels van het kwade liggen er namelijk middenin. Ik zou haast zeggen dat de wet van Karma ook voor samenlevingen geld. Om the fab four maar even te citeren.
And in the end, the love you take, is equal to the love you make.......
(ik wilde hier een leuk gedichtje plaatsen van eigen hand, maar die bewaar ik voor de bundel )
Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2004