shit totaal vergeten svennies
Wat je vertelt klopt wel, en ik heb zelf ook na zitten denken over de argumenten die je geeft, ik kan je in sommige opzichten geen ongelijk geven. Alleen deze stieren krijgen een lekker leventje totdat ze de arena in moeten gaan om te "vechten". In mijn opzicht is daar niks mis mee (dit heeft natuurlijk ook ermee te maken dat ik ermee ben opgegroeid en het de normaalste zaak van de wereld vind hierdoor).
En de matador word niet beloond op de manier waarop de stier zich heeft verdedigt, hij word beloond op de manier waarop hij de stier heeft gevelt, en of de genadeslag netjes en "schoon" was.
Ik vind persoonlijk zelf het lekker laten leven van een stier in de vrije natuur en die later in de arena zal sterven, stukken beter dan de vleeskoeien hier die worden vetgemest om zo snel mogelijk geslacht te worden zodat ze op je bordje kunnen belanden. Feit is dat als de stier niet in de arena zou gaan vechten deze alsnog geslacht zou worden. En het is ook een traditie die vele jaren teruggaat waarbij dit soort gevechten al werden gehouden en toen werd het ook door "iedereen" de meest normale zaak van de wereld gevonden.
Daarentegen heeft een klein jong zeehondje nog totaal geen leven geleid, deze heeft nog een heel leven voor zich, waarbij de stier al een heel luizenleven heeft gehad van de mensen die hem verzorgt hebben voor het doel om in de arena te gaan vechten. Wat uiteindelijk weer op hetzelfde uitkomt als de koeien hier die worden vet gemest om zo snel mogelijk geslacht te worden, want de stier word later afgevoerd naar een slager die er mooie stukken vlees van klaar maakt die wachten om opgegeten te worden.
Ik zie het namelijk zo dat het leven wat de stier krijgt aangeboden het lijden compenseert dat hij in de arena zal ontvangen.
De KKK heeft zowieso bij lange na niet zo een historische achtergrond als het stierenvechten, daarnaast zie ik hun ook niet snel de mensen verzorgen die ze later gaan afmaken op de meest gruwelijke wijzen.
Sowieso zullen wij waarschijnlijk deze traditie nooit op dezelfde manier zien, dit onder andere door de verschillende opvoedingen die we van huis uit hebben gekregen. Ik kan ook niet goed onder woorden brengen wat deze traditie voor mij inhoud en wat het voor mij zal doen als deze verdwijnt.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2006